تحلیلی بر اثرگذاری دانشگاه آزاد اسلامی جهرم در گسترش ارزشهای مدرن بین دانشجویان
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیعلی شکور 1 , علی شمس الدینی 2 , سهیلا شهیم 3
1 - دانشیار جغرافیای انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، ایران.
2 - استادیار جغرافیای انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، ایران.
3 - کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم، ایران.
کلید واژه: جهرم, دانشگاه, فرد گرایی, ارزش مدرن, استدلال گرایی, پیشرفت گرایی,
چکیده مقاله :
از آنجایی که ترویج و گسترش فرهنگ های متعالی و ارزش های مدرن یکی از مؤلفه های اساسی در زمینه سازی برای رسیدن به توسعه همه جانبه در کشورها محسوب می شود، لذا نقش دانشگاه در گسترش اینگونه ارزش ها از اهمیت به سزایی برخوردار است. از سوی دیگر شناخت اقشار مختلف اجتماعی که وارد دانشگاه می شوند و نقشی که دانشگاه بر روی دانشجویان و فارغ التحصیلان می گذارد؛ از پیش شرط های اساسی در توسعه منابع انسانی جوامع محسوب می گردد. در این پژوهش با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی و انجام عملیات وسیع پیمایشی و میدانی تلاش است اثرات دانشگاه آزاد اسلامی جهرم را در گسترش ارزش های مدرن بین دانشجویان مورد بررسی و سنجش قرار دهد. جامعه آماری را تمامی دانشجویان کارشناسی در حال تحصیل تشکیل می دهند، که از بین آنها 120 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند. نتایج حاکی از تأثیرگذاری مثبت و با سطح معناداری 05/0تحصیل و آموزش در دانشگاه، بر میزان گرایش به ارزش های استدلال گرایی، فردگرایی، برابری طلبی و پیشرفت گرایی در بین دانشجویان است. همچنین تحصیل در دانشگاه تأثیر چندانی بر ترویج ارزش های مدرنی همچون انسان گرایی و افسون زدایی در بین دانشجویان نداشته است. بنابراین آرمان ها و ارزش هایی که بیشتر مورد تأیید جامعه و خانواده ها هستند؛ به دلیل نهادینه شدن اینگونه اصول در اذهان دانشجویان بیشتر از دیگر ارزش ها که فقط توسط محیط های دانشگاهی ترویج می شوند، مورد قبول و پذیرش دانشجویان واقع شده است.
Since that promote the culture and values of transcendental essential component of a modern - building in the country is to achieve comprehensive development so the role of universities in promoting these values is very important. The recognition of different social classes who entered the University of and is the role of affect on students and graduates from basic prerequisite for the development of human resources among communities. This study relied on descriptive analytical and extensive operations and field survey effort in the development of Islamic Azad University jahrom branch, arranged between students and measured values into modern. All undergraduate students studying in the population will consist that they have selected a sample of 120 people. Results showed positive effects with a significant level of 0/05 in the university education, the tendency toward value-oriented reasoning, individualism, egalitarianism, and advancement of the tendency among students to be. Well educated in modern values such as humanism and charm of a small effect on the promotion of the students did not have deter. So the ideals and values of the society and the family confirmed that most can be due to the institutionalization of these principles in the minds of most of the other students that only by setting the value of university are promoted, accepted and accepting students are located.
1- آهنچیان، محمدرضا. (1382). آموزش و پرورش در شرایط پست مدرن، انتشارات طهوری، چاپ اول، تهران.
2- ازکیا، مصطفی و علی غفاری. (1387). جامعه شناسی توسعه، انتشارات کیهان، چاپ سوم، تهران.
3- اباذری، یوسف. (1387). خرد جامعه شناسی، انتشارات طرح نو، چاپ دوم، تهران.
4- بوردو، ژرژ. (1378).آناتومی جامعه، شرکت سهامی انتشار، چاپ دوم، تهران.
5- بشیریه، حسین. (1384). گذار به دموکراسی، نشر نگاه معاصر، چاپ دوم، تهران.
6- توسلی، غلامعباس. (1383). مبانی جامعه شناسی، انشارات سمت، چاپ سوم، تهران.
7- چلبی، مسعود. (1375). «جامعهشناسی نظم»، نشرنی، چاپ اول، تهران.
8- حبیبی، سید محسن. (1383).مدرنیسم، شهر، دانشگاه (کدامین پژواک مدرنیته)، مجله گفتگو، شماره 1254 .
9- رئوفی، محمود. (1374).دانشگاهها و توسعه فرهنگی، فصلنامه پژوهشی و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 2 (شماره مسلسل 10)، سال سوم.
10-رفیع پور، فرامرز. (1387).آناتومی جامعه، شرکت سهامی انتشار، تهران.
11-راسخ، شاپور. (1350).تعلیم و تربیت در جهان امروز، انتشارات امیرکبیر، چاپ سوم، تهران.
12-سیف زاده، حسین. (1375).نوسازی و دگرگونی سیاسی، نشر قومس، چاپ سوم، تهران.
13-سنبلی، حسین؛ فخرایی، علیرضا. (1378).رابطه بین دانشگاه و نظام ارزشهای اجتماعی، در مجموعه مقالات دانشگاه – جامعه و فرهنگ، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، تهران.
14-ساروخانی، باقر. (1370).مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده، انتشارات سروش، تهران.
15-سعیدی، پرویز. (1385).جایگاه و نقش دانشگاه آزاد اسلامی در امور فرهنگی و اجتماعی زنان تحصیل کرده، پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی علی آباد کتول.
16-شریتعمداری، علی. (1362).جامعه و تعلیم و تربیت، انتشارات امیرکبیر، چاپ اول، تهران.
17-شارع پور محمود. (1383).جامعه شناسی آموزش و پرورش، انتشارات سمت، تهران.
18-صدیق اورعی، غلامرضا. (1378). دانشگاه و ارزشهای اجتماعی، در مجموعه مقالات دانشگاه – جامعه و فرهنگ، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، تهران.
19-علاقه بند، علی. (1374).جامعه شناسی آموزش و پرورش، نشر حیدری، تهران.
20- قرائی، مقدم، امان اله. (1373). جامعه شناسی آموزش و پرورش، انتشارات فروردین، چاپ اول، تهران.
21- گلشن فومنی، محمد رسول. (1380). جامعه شناسی آموزش و پرورش، انتشارات دوران، چاپ اول، تهران.
22-موریش، ایور. (1373). جامعه شناسی تعلیم و تربیت، ترجمه غلامعلی سرمد، مرکز نشر دانشگاهی، تهران.
23-گتزلز، جی. دبلیو و دیگران. (1375). روانشناسی اجتماعی آموزش و پرورش، ترجمه یوسف کریمی، نشر ویرایش، چاپ اول، تهران.
24-محسنی، منوچهر. (1378).دانشگاه در بستر رشد تاریخی از نظر ساختار و نقشها، در مجموعه مقالات دانشگاه – جامعه و فرهنگ، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، تهران.
25- نقدی، اسداله و اسماعیل بلالی. (1389). مسأله اجتماعی خاموش و نامرئی: کاهش شانس ازدواج برای دختران روستایی (با تأکید بر یافتههایی از نقاط روستایی همدان)، نشریه توسعه روستایی، دوره دوم، شماره 2، تهران، صص 94- 77.
26- واترز، مالکوم. (1381). جامعه سنتی و جامعه مدرن، مدرنیته؛ مفاهیم انتقادی، ترجمه: منصور انصاری، انتشارات نقش جهان، چاپ اول، تهران.
27- Borggta, Edgaar & Marriell (1992). Encylopedia of sociology, New York: Macmillan Publishing Company.
28- Brown, P. et al (1997)" Higher Education and Employment in a post Industrial Society" in Gubbay, J. et al. Sociology. Oxford: Blackwell.
29- Cabal, A.B (1993) the University as an Institution Today, Paris: UNESCO.
30- Halsey, A.H. (1960) .The Changing Functions of Universities The Harvard Educational Review, 30, 118-127.
31- Minot, J. (1991). Histoire des universities francaises Paris: P. U. F.
32- Lenski, G. (1970). Human Societies. New York: McGraw-Hill.
33- Minot, J. (1991). Histoire des universities francaises Paris: P.U.F.
34- Rokeach, Milton (1968). Beliefs, Attitudes and values, Jossey bass Publishers.
35- Ramsden, p (1996). Learning to teach in higher education. London: Routlege.
_||_