بررسی جامعهشناختی رفتارهای تخریبی (وندالیسم) و رابطه آن با سرمایه اجتماعی در خانواده و مدرسه در دبیرستانهای پسرانه شهر نورآباد لرستان
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیمسعود گلچین 1 , علی حیدر حیدری 2
1 - دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی تهران
2 - کارشناس ارشد جامعهشناسی (نویسنده مسئول)
کلید واژه: رفتارهای تخریبی, سرمایه اجتماعی در خانواده و سرمایه اجتماعی در مدرسه,
چکیده مقاله :
در این مقاله رفتارهای تخریبی (وندالیسم) و رابطه آن با سرمایه اجتماعی در خانواده و مدرسه با استفاده از نظریههای سرمایة اجتماعی پاملا پکستون، جیمز کلمن، دارلن رایت و کوین فیتزپاتریک و نظریة پیوند اجتماعی هیرشی مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش، روش تحقیق پیمایشی و جمعیت آماری آن شامل 3014 دانشآموز پسر مقطع متوسطه شهر نورآباد (لرستان) مشغول به تحصیل در سال 89 - 1388 بوده است که بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران 340 دانشآموز از دبیرستانهای دوازدهگانه شهر به روش تصادفی سیستماتیک انتخاب گردیدند. برای سنجش متغیرهای مستقل و متغیر وابسته از پرسشنامة خود ساخته بهره گرفته شد. نتایج نشان میدهد، با آن که دانشآموزان مورد مطالعه، بیشتر ساکن شهر هستند (6/70%) تا روستا (2/29%)، اکثر پدرانشان، مشاغل یدی و تحصیلاتی تا حد دیپلم دارند، مادران فاقد شغل (خانهدار) و بیسواد هستند و سطح درآمد بیشتر خانوادههای آنها پایین است؛ 1/66% پاسخگویان، طی یکسال گذشته دارای رفتار تخریبی بودهاند؛ که این میزان بیشتر از سطح چنین رفتارهای است که در سالهای اخیر در تحقیقات داخلی مشاهده شده است و در دو شاخص سرمایة اجتماعی خانوادگی و مدرسهای با نسبتی تقریبا برابر حدود 48% پاسخگویان سرمایة اجتماعی خود را زیاد و خیلیزیاد و 30% آنها سرمایه اجتماعی شان را کم و خیلیکم ارزیابی نمودهاند. میزان رابطه رفتار تخریبی با شاخص سرمایه اجتماعی در خانواده با 28/0- و با سرمایه اجتماعی در مدرسه برابر با 298/0- است. در نهایت بر اساس نتایج رگرسیون چند متغیره، دو مولفه حمایت خانوادگی و مولفه احساس تعلق و دلبستگی به مدرسه 129/0 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند. به این ترتیب، میتوان گفت: هر قدر سرمایة اجتماعی در خانواده و مدرسه و اکثر مؤلفههای شاخصهای مزبور بالاتر باشد، رفتارهای تخریبی دانش آموزان کمتر خواهد بود.
In the current study vandalism and its relationship with social capital in the family and social capital in school was investigated using the social capital theories of Pamela Paxton , James Coleman , Darlene Wright and Fitzpatrick and the socialbond theory of Hirsch’s. The research method is survey and the statistical population consists of 3014 high school male students of Nour Abad city (Lorestan province) studying in academic year 2010-2011. 340 students were selected from 12 high schools by Cochran’s sampling formula and randomly systematic method. The researcher used self-made questionnaire to measure dependent and independent variables. Findings indicate although most of students live in city (%70.6) rather than in village (%29.2), their fathers mostly have blue-collar jobs and diploma level educations. Their mothers are unemployed (housewives) and uneducated and most of families have low income. Sixty Six point one (66.1 %) of respondents showed vandalism during the within last 1 year. In two indexes of family and school social capital, forty eight percent (48 %) of respondents announced their social capital as high or very high , thirty percent (30 %) low and very low. The degree (extent ) of correlation between vandalism and social capital in family index was point twenty eight (.28 ) , while correlation between vandalism and school capital in school was point twenty nine (.298).finally , according to multiple regression analysis , two factors of “family support “ and “ belonging feeling and dependency to school” explain % 12 of vandalism changes. Therefore, it can be said that the more family and school social capital and more of the above - mentioned factors, the less vandalistic behavior of students.
_||_