بررسی جامعه شناختی علل گرایش نوجوانان به انواع و ژانرهای گوناگون ادبیات داستانی(مورد مطالعه نوجوانان شهر اصفهان)
محورهای موضوعی : علوم اجتماعی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
دانشکده علوم انسانی -گروه علوم اجتماعی
کلید واژه: نوجوانی, ژانر ادبی, گرایشات ادبی, نظریه ی مبنایی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با رویکردی تفسیری،به گرایشهای ادبی نوجوانان پرداخته و با دست یابی به دیدگاههای مطلعان کلیدی، سعی دارد تصویری جامع از عوامل و بسترهای موجود فرهنگی-اجتماعی که موجب دگرگونی و تغییر در وضعیت مطالعه و گرایشات ادبی نوجوانان می شود، ارائه دهد.بر این اساس به روش نظریه ی مبنایی به وضعیت گرایشات ادبی نوجوانان از منظر متخصصان حیطه ی نوجوانان پرداخته شده است. برای این منظور تعداد 23 نفر از متخصصان حوزه نوجوان و نوجوانان 12-17ساله به روش نمونه گیری هدفمند و نظری انتخاب شده و پس از اعتماد سازی، اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه ی نیمه ساختار یافته جمع آوری و تحلیل داده ها به روش کدگذاری سه مرحله ای انجام شده است.یافته ها نشان می دهد شرایط علی همچون پیرامون نوجوانی، مصرف فرهنگی خانواده و جامعه پذیری، مطالعه را به امری موقت و مسأله دار بدل نموده که در بستر و زمینه هایی چون موانع فرهنگی-اجتماعی-اقتصادی و مسأله نوجوانی و در شرایط مداخله گری گسترش رسانهها، کتاب در امتداد فیلم و ارتقای سواد اطلاعاتی نوجوانان،گرایشهای ادبی نوجوانان را به سوی کتابهای ترجمه شده با ژانرهای هیجانی، طنز و فانتزی سوق می دهد. این مساله پیامدهایی چون سبک زندگی مبتنی بر پرسشگری، هویت چندتکه و انفعال جوانان را به همراه دارد.
The purpose of this study is to discuss the literary tendency of adolescents using an interpretive approach and by reaching to ideas of conducted studies is trying to present a comprehensive picture of the causes and factors of the socio-cultural grounds that changes the status of the study and literary tendency of adolescents. Therefore, a basis theory is used to discuss the literary tendency of adolescents by the experts of youngsters’ study. A sample of 23 experts of youngsters of (12-17 years) were chosen by target and theoretical sampling method and after gaining their trust, the required information was collected through semi-structured interviewing. The data analysis was conducted through a three-step coding method.The findings show that situational conditions such as youngsters’ age, family cultural consumption and socialization have turned the study into an interim and problematic issue that has spread in areas such as cultural and socio-economic, barriers and adolescence and in terms of interventionism of media domination, the book alongside the film and the advancement of adolescent information literacy lead youngsters’ tendency to translated books of emotional, humor and fantasy genres. The consequences of this issue are a questioning lifestyle, multiple identities, and youthful reaction.Result: Approving youngsters as one the significant social groups can decrease their social problems and helps the authorities who plan cultural policies for this age group.
_||_