بازنمایی مولفه های اقتصادی سبک زندگی ایرانی – اسلامی در بازی های رایانه ای بومی
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیمحمد رضا علی زاده 1 , علیرضا اسماعیلی 2 , شهرزاد بذرافشان 3 , محسن نوغانی 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی آزادشهر
2 - استادیار گروه جامعه شناسی، واحدآزاد شهر، دانشگاه آزاد اسلامی ،ایران
3 - استادیار گروه جامعه شناسی، واحدآزاد شهر، دانشگاه آزاد اسلامی
4 - دانشگاه فردوسی مشهد
کلید واژه: بازنمایی, بازی های رایانه ای, سبک زندگی ایرانی – اسلامی, بازی های رایانه ای بومی, مؤلفه های اقتصادی,
چکیده مقاله :
با پیشرفت فن آوری، سبک زندگی خانوادهها تغییر کرده و بازی رایانهای جایگاه ویژهای در بین خانوادهها پیدا کرده است. از دهه ۶۰ میلادی با ظهورپدیده ای به نام بازیهای رایانهای، تغییر سبک زندگی نیزهدف پنهان وپیدایی بود که در بسیاری از بازیهای رایانهای پایه ریزی شده است.برخی بازیهای رایانهای خارجی با هدف تغییر سبک زندگی ، تغییر ارزشها و باورهای دینی و ایجاد دگرگونی در نگرشها وذهن کودکان تولید میشوند و از آنجا که کودکان ونوجوانان ،آیندهسازان جامعه هستند وتأثیرپذیری آنان از محتوای موجود در بازی های رایانه ای محرز است توجه به این مهم ، امری ضروری است.در بازی های رایانه ای با یک برنامه ریزی و هدف گذاری درست می توان به ترویج مهارت های زندگی و نیز اصول سبک زندگی ایرانی و اسلامی دست یافت ، البته به شرط آن که مسئولان و متولیان امر نیز حمایت های لازم را از بازی سازان وطنی داشته باشند.این مقاله با هدف تحلیل بازنمایی مؤلفه های اقتصادی سبک زندگی ایرانی – اسلامی در بازی های رایانه ای بومی به مطالعه و تحلیل این مؤلفه ها در پنج بازی رایانه ای داخلی پرداخته است.روش تحقیق در این مقاله، روش کیفی مبتنی بر نشانه شناسی مؤلفه های اقتصادی سبک زندگی ایرانی – اسلامی در بازی های رایانه ای بومی است.نتایج تحقیق که در قالب جداول تحلیلی ارائه شده، نشان دهنده آن است که ازقابلیت بالای صنعت بازی های رایانه ای بومی، درمعرفی و ترویج اصول،ارزش ها و مبانی زندگی ایرانی – اسلامی به درستی استفاده نشده است.
With the advancement of technology, families' lifestyle has changed, and computer games have found a special place among families. Since the 1960s, with the advent of computer games, lifestyle change has been a hidden and visible goal established in many computer games.Some foreign computer games are produced to change lifestyles, change religious values and beliefs, and transform children's attitudes and viewpoints. And since children and adolescents are the future makers of society and computer games' influence on them is evident, it is essential to pay attention to this matter.With proper planning and goal setting, it is possible to promote life skills and Iranian and Islamic lifestyle principles in computer games, provided that the officials and those in charge also have the necessary support for domestic game makers.This study aims to analyze the representation of economic components of the Iranian-Islamic lifestyle in domestic computer games by examining the relevant components in five different computer games.This paper's research method is a qualitative method based on semiotics of economic components of the Iranian-Islamic lifestyle in domestic computer games.The results of this research, which are presented in numerous tables, show that the local computer game industry's high capability to introduce and promote the principles, values, and principles of the Iranian-Islamic lifestyle has not been used appropriately.
_||_