مطالعه ی جامعه شناختی رابطه عوامل فرهنگی با میزان مشارکت سیاسی درجامعه (مورد مطالعه: شهروندان بالای 25 سال شهرستان بجنورد)
محورهای موضوعی : علوم اجتماعی
1 - عضوهیات علمی دانشگاه خوارزمی
کلید واژه: شهروندان, فرهنگ سیاسی, ثبات سیاسی, "مشارکت سیاسی, اعتماداجتماعی وسیاسی,
چکیده مقاله :
مشارکت سیاسی که ازضرورتهای انکار ناپذیر درثبات نظامهای سیاسی در قرن حاضر به شمار می رود، تحت تأثیر عوامل مختلفی شکل می گیرد. از جمله ی این عوامل می توان به نقش عوامل فرهنگی اشاره نمود. هدف از تحقیق حاضر مطالعه ی نقش این عوامل بر میزان مشارکت سیاسی درایران است. این پژوهش به روش پیمایش و با مطالعه بر روی جمعیت شهرستان بجنوردانجام گرفته است. جمعیت نمونه با استفاده از روش نمونهگیری طیقه ای انتخاب شدهاند. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفادهشده که اعتبار آن به روش صوری و پایایی آن به کمک آماره ی آلفای کرونباخ سنجیده شده است. داده ها با استفاده از ابزار16spss، تجزیه و تحلیل شده اند. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که بین پنج عامل فرهنگی یعنی احساس قدرت و نفوذ سیاسی، اعتماد سیاسی و اعتماد اجتماعی، رضایت از زندگی و میزان دینداری، که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند با متغیر مشارکت سیاسی همبستگی معناداری داشتند. از میان متغیر های زمینه ای پژوهش نیز متغیرهای جنسیت، شغل ، تحصیلات و وضعیت اقتصادی همبستگی معناداری با مشارکت سیاسی داشتند.
This paper looks for to study the factors affecting the contribution of citizens in paying municipal tolls. Using survey method, the data collected by conducting a self-constructed questionnaire. 500 residents (above 20 years old) were selected as sample by conducting random sampling method. Findings showed that the average mean of participation in the payment of municipal tolls among respondents was 31 of 55. In other words, the respondents' participation level in this field was below the average level. Among dimensions of participation, the highest mean was belonging of behavioral dimension and the lowest mean was belonging to propensity or emotional one. The independent variables (i. e. the satisfaction of municipal services, the social responsibility, the citizenship awareness, the sense of anomie in urban management and the sense of belonging to urban and neighborhood) were significantly associated with participation in payment of tolls. Multiple linear regression analysis indicated that these variables are able to estimate up to 28% of the dispersion of the payment of tolls. Finally, the results showed that deducting and tacking tolls as local taxes shall be consistent with the economic condition of citizens, to increase the public participation in paying of local taxation.
_||_