کارآمدی مدیران جهادی مبتنی بر نگرشهای اعتقادی و عملکردی
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیحسین زینالصالحین 1 , مسعود پورکیانی 2 , سعید صیادی 3 , سنجر سلاجقه 4 , ایوب شیخی 5
1 - دانشجوی دکتری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران.
2 - استادیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
3 - 3 استادیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
4 - استادیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
5 - استادیار، دانشکده آمار و ریاضات، دانشگاه باهنر، کرمان، ایران
کلید واژه: مدیریت, مدیریت جهادی, نگرش اعتقادی, نگرش عملکردی, سازمان ثبت احوال ایران,
چکیده مقاله :
چکیده: مدیریت جهادی از جمله مفاهیمی است که به واسطه ضرورت های انقلاب اسلامی شکل گرفته و آثار و برکات فراوانی را در سالیان گذشته نصیب کشور کرده است. با گسترده شدن عرصه دشمنی استکبار و جهت گیری رو به پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، احساس نیاز به بهره گیری از الگوهای شکل گرفته در این مسیر افزایش یافته است؛ از این رو هدف این پژوهش، شناسایی مولفههای مدیریت جهادی با تحلیلی کیفی و کمی در سازمان ثبتاحوال کشور است. مولفههای مدیریت جهادی از طریق مطالعات اکتشافی و نظرسنجی از خبرگان آگاه به موضوع و با استفاده از تکنیک دلفی، مورد شناسایی و در قالب الگوی طراحی شده در جامعه آماری مورد نظر به آزمون گذاشته شد. جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه خبرگان شامل 25 نفر و از مدیران، معاونین و مدیران و رئیس ادارت سازمان ثبت احوال ایران است که 148 بودند. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل عاملی تأییدی، مدلسازی معادلات ساختاری و آزمون t تک نمونهای استفاده شد. یافتههای پژوهش ضمن تأیید الگوی پیشنهادی، نشان داد که: مدیریت جهادی شامل دو بعد: اعتقادی و مولفههای آن (نگرش اعتقادی، رفتار اعتقادی، نقشهای اعتقادی و وظایف اعتقادی) و بُعد عملکردی و مولفههای آن (نگرش عملکردی، رفتار عملکردی، نقشهای عملکردی و وظایف عملکردی) است. پیشنهاد میگردد تا مولفههای اعتقادی تقویت گردد تا عملکرد مدیران با حسن نیت محقق شود.
Management is one of the concepts formed by the necessities of the Islamic Revolution and has received many blessings in the past years. With the expansion of arrogant hostility and the growing orientation of the Islamic Republic of Iran, the need to use the patterns formed in this direction has increased, so the purpose of this study is to identify the components of jihadist management with qualitative and quantitative analysis in the organization. Registration is country. The components of jihadist management were identified through exploratory studies and opinion polls using Delphi technique and tested in the designed model in the target population. The statistical population of the study consisted of two groups of experts consisting of 25 managers, deputies and managers and the head of the Office of Registry of Iran which were 148. This research is a descriptive research that has been done by survey method. Confirmatory factor analysis, structural equation modeling, and one-sample t-test were used to analyze the data. The research findings, while confirming the proposed model, showed that: management consists of two dimensions: Belief and its components (Belief Attitude, Belief Behavior, Belief Roles and Belief Tasks) and Functional Dimension and its Components (Functional Attitude, Functional Behavior, Functional Roles and Functional tasks). It is suggested that the belief components be strengthened so that managers' performance can be achieved with good faith.
_||_