بررسی ارتباط بین استفاده از رسانه ملی و باور پذیری شایعه در شبکه های موبایلی در بین مردم شهر اهواز
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیسیدامیر آذرشین 1 , سمیه تاجیک اسماعیلی 2 , زهرا خرازی محمد وندی آذر 3
1 - گروه ارتباطات، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه ارتباطات، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه ارتباطات، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: رسانه, رسانه ملی, شایعه, شبکه های موبایلی,
چکیده مقاله :
شک نگری و کم بودن میزان اعتماد به رسانه ملی سبب میشود که افراد جهت آگاهی بیشتر به سمت منابع غیر رسانهای از جمله شبکههای اجتماعی و رسانههای بیگانه روند و در نتیجه همین امر سبب ایجاد شک و تردید و در نهایت ایجاد شایعه در میان افراد میشود. با توجه به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر با استفاده از روش میدانی، تکنیک پیمایش، ابزار تحقیق پرسشنامه و استفاده از نرم افزار SPSS به دنبال بررسی ارتباط بین استفاده از رسانه ملی و باور پذیری شایعه در شبکه های موبایلی در بین مردم شهر اهواز به عنوان هدف اصلی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی ساکنان 15 سال به بالای شهرستان اهواز می باشد که با استفاده از فورمول کوکران تعداد 384 نفر از آنها به عنوان حجم نمونه مورد بررسی قرار گرفته شده است. بر اساس یافته ها بین سرعت در انتقال خبر رسانه ملی (290/0- =P)، بی طرفی رسانه ملی در انتقال اخبار (280/0- P=)، استفاده از منابع موثق در بیان مطالب (345/0- = P)، اعتماد به رسانه ملی (446/0- =P) و سانسور در رسانه ملی (318/0= P) با باور پذیری شایعه در شبکه های موبایلی معنادار وجود دارد؛ بنابراین تمامی فرضیه های پژوهش تأیید می شوند. بر اساس نتایج رگرسیون پنج متغیر فوق به طور کلی توانسته اند به میزان 36/0 تغییرات متغیر باور پذیری شایعه در شبکه های موبایلی را تبیین معنادار کنند (36/0 R2=).
The suspicion and low level of trust in the national media cause people to become more aware of non-media sources, including social networks and foreign media, and as a result of this, they create doubts and Ultimately, it's a rumor among people.Regarding the importance of the subject, the present study was conducted using fieldwork, scrolling technique, questionnaire research tool and SPSS software to investigate the relationship between the use of national media and rumored belief in mobile networks among Ahwaz people as The main goal is. The statistical population of this research is all residents aged 15 years and above of Ahwaz city. Using Formal Cochran, 384 of them have been studied as sample size.According to the findings, there was a rapid shift in the transmission of national media news (P = -0.290), national media neutrality in the transmission of news (P = -0.250), use of reliable sources of material (P = -0.345) ), Trust in the national media (P = 0.466) and censorship in the national media (P = 0.398) with rumored belief in mobile networks are significant; therefore, all the research hypotheses are confirmed. Based on the regression results, the above five variables have been able to explain significant changes in rumored belief variable in mobile networks by 0.36 (R2 = 0.36).
_||_