بررسی مقایسهای میزان شایستگی مهارتهای تدریس اساتید دانشگاههای پیام نوراستان اصفهان به منظور برنامهریزی ارتقاء کیفیت آموزشی
محورهای موضوعی : علوم اجتماعی
1 - گروه علوم تربیتی- دانشکده علوم انسانی- دانشگاه پیام نور
کلید واژه: جنسیت, رشته تحصیلی, اساتید, سابقه خدمت, محل اخذ مدرک تحصیلی, گذراندن دوره های آموزشی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف بررسی مقایسهای میزان شایستگی مهارتهای تدریس اساتید دانشگاههای پیام نوراستان اصفهان به منظور برنامهریزی ارتقاء کیفیت آموزشی به روش توصیفی - پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش را اساتید و دانشجویان دانشگاههای پیام نوراستان اصفهان در سال تحصیلی 96-95 تشکیل دادند که تعداد 175 نفر از اساتید و 500 نفر از دانشجویان با روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته با 22 گویه می باشد.در پژوهش حاضر روایی صوری پرسشنامه با استفاده از اعضای جامعه آماری و روایی محتوایی پرسشنامه نیز توسط برخی از اساتید دانشگاه پیام نور مورد تایید قرار گرفت. ضریب پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ( 82/0) به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماریSpss ( آزمون T تک نمونه ای ، آزمون t دوگروه مستقل و آنالیز واریانس) استفاده شد. یافته های پژوهش حاکی از آن بود که مرتبه علمی، گذراندن دوره های آموزشی و سابقه خدمت بر مهارتهای تدریس (پیش از تدریس ، ضمن تدریس ، پس از تدریس) تاثیرگذار می باشد ولی رشته تحصیلی و جنسیت بر مهارتهای تدریس (پیش از تدریس ، ضمن تدریس ، پس از تدریس) تاثیرگذار نمی باشد.
The present study was conducted with the aim of comparing the competency of Teaching of Teachers of Isfahan Payame Noor Universities in order to plan the quality improvement through descriptive-survey method. The statistical population of the study consisted of faculty members and students of Isfahan's Payame Noor Universities in the academic year of 2016-2017 and 175 professors and 500 students were selected by random sampling method. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire with 22 items. In this study, the face validity of the questionnaire was confirmed by some of the professors of Payame Noor University using the members of the statistical community and content validity of the questionnaire. The reliability coefficient of the questionnaire was also obtained using Cranach’s alpha coefficient (0.82). Data were analyzed by SPSS software (T-test, independent t-test and ANOVA). The findings of the research indicated that academic level, teaching time and experience of teaching skills (before teaching, teaching, after teaching) were effective, but the field of study and gender on teaching skills (before teaching, along with Teaching, after teaching) is not effective.
_||_