مدل بهزیستی روانشناختی بر اساس خود تنظیمی هیجانی، ذهن آگاهی و خودانسجامی با نقش میاجیگری سرمایههای روانشناخ
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرندفتانه محمودی 1 , مریم زرنقاش 2 , نادره سهرابی 3 , مجید برزگر 4
1 - دانشجو دکتری روانشناسی تربیتی ، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی،مرودشت، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
3 - دانشیار روانشناسی عمومی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
4 - استادیار روانشناسی تربیتی ، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
کلید واژه: خود انسجامی, خودتنظیمی هیجانی, و ذهن آگاهی, بهزیستی روانشناختی, سرمایههای روانشناختی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف ارزیابی مدل بهزیستی روانشناختی بر اساس خود تنظیمی هیجانی، ذهن آگاهی و خودانسجامی با نقش میاجیگری سرمایههای روانشناختی طراحی و اجرا گردید. به دلیل بررسی رابطه بین متغیرها این نوع تحقیق از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد شیراز می باشد.که با استفاده از جدول مورگان و با احتساب افت آزمودنی تعداد 310 نفر برآورد شده است که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. در تحقیق حاضر از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. و براساس مقیاس 5 ارزشی لیکرت طراحی شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده های تحقیق حاضر از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS انجام شد. ابعاد متغیر خود انسجامی، خودتنظیمی هیجانی و ذهن آگاهی در مجموع 67 درصد از واریانس متغیر بسته آموزشی بهزیستی روانشناختی گردان را تبیین میکنند که با توجه به مقادیر مربوط به حجم اثر شاخص ضریب تعیین این مقدار در حد بزرگ برآورد میشود، به عبارت دیگر متغییرهای خود انسجامی، خودتنظیمی هیجانی و ذهن آگاهی در حد بالایی توان تبیین واریانس متغیر و دوین بسته آموزشی بهزیستی روانشناختی را دارند. همچین خود انسجامی با مقدار اثر 52/0 ، خودتنظیمی هیجانی با مقدار اثر 42/ و ذهن آگاهی با مقدار اثر 49/0 بر بسته آموزشی بهزیستی روانشناختی اثر گذار می باشند همچنین سرمایههای روانشناختی با مقدار اثر 39/0 بر بسته آموزشی بهزیستی روانشناختی اثر می باشد.
The current research was designed and implemented with the aim of evaluating the psychological well-being model based on emotional self-regulation, mindfulness and self-coherence with the role of psychological capitals. Due to the investigation of the relationship between variables, this type of research is of the correlation type. The statistical population of this research is all the students of Azad University of Shiraz. Using Morgan's table and taking into account the dropout, the number of 310 people was estimated and they were selected by random cluster sampling. In this research, a standard questionnaire was used. It is designed based on a 5-point Likert scale. In order to analyze the data of the present research, structural equation method was used using SPSS and AMOS software. The variable dimensions of self-coherence, emotional self-regulation and mindfulness explain a total of 67% of the variance of the variable of the psychological well-being training package. In other words, the variables of self-cohesion, emotional self-regulation and mindfulness have a high level of explanatory power of the variable variance and the educational package of psychological well-being. Self-coherence with an effect value of 0.52, emotional self-regulation with an effect value of 0.42, and mindfulness with an effect value of 0.49 have an effect on the psychological well-being educational package, as well as psychological capital with an effect value of 0.39 on the psychological well-being educational package. is.