ارائه الگوی کاربردی درزمینه تصمیمگیری خرید در شرایط عدم اطمینان محیطی در بازار مسکن
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردیمهدی ریوندی 1 , محمد حقیقی 2 , علیرضا ایرانی 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، دانشگاه پردیس کیش، ایران، کیش
2 - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، ایران، تهران
3 - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران، ایران، تهران.
کلید واژه: عدم اطمینان محیطی, رفتار مصرفکننده, بازار مسکن, تصمیمگیری خرید,
چکیده مقاله :
در دنیای امروز عدم اطمینان از بازار مسکن آسیبهای زیاد اجتماعی – اقتصادی را برای هر کشور در بردارد، این موضوع سبب نوسان در عدم خرید و سرمایهگذاری مسکن میشود. هدف اصلی این پژوهش ارائه یک الگوی راهبردی جهت اطمینان سازی در تصمیم گیری مصرفکنندگان در شرایط عدم اطمینان در بازار مسکن میباشد. پژوهش حاضر ازنظر هدف، بنیادی و کاربردی بوده است و ازنظر ماهیت جزء پژوهش های پیمایشی محسوب میشود و ازنظر رویکرد این پژوهش، جزء پژوهش های کیفی می باشد. جامعه آماری خبرگان حوزه مسکن (خبرگان بنگاههای معاملاتی ملک و خبرگان سازمان مسکن و شهرسازی و ارگانهای تابعه) استان تهران شهرستان تهران است. با استفاده از اشباع نظری درنهایت 20 خبره و کدگذاری 241 عبارت و معرفی 9 مفهوم که در شش مقوله عمده مدل پارادایمی مورد دستهبندی قرار گرفت در این پژوهش مشارکت نمودند. نتایج بهدستآمده در شش حالت که، شامل عدم اطمینان محیطی ، گفتمان اطمینان طلبی ، عوامل مداخله گر، عوامل بستر، استراتژیهای رقابتی و مشروعیت بخشی به خرید شناساییشده است و پیامد این الگوی تصمیم گیری در شرایط عدم اطمینان خرید، بهبود عملکرد فروش شرکتها می باشد. با توجه به عدم اطمینان های محیطی در بازار مسکن، تقویت گفتمان اطمینان طلبی در خرید مصرف کننده دارای اهمیت است که زمینه را برای بهبود مشروعیت سرمایه گذاری سرمایه گذار مهیا مینماید.
In today's world, the uncertainty of the housing market causes a lot of social-economic damage for any country, this issue causes fluctuations in the lack of buying and investing in housing. The main goal of this research is to provide a strategic model to ensure consumer decision-making in conditions of uncertainty in the housing market. The current research has been fundamental and practical in terms of its purpose, and in terms of its nature, it is considered part of survey research, and in terms of the approach of this research, it is part of qualitative research. The statistical community of experts in the field of housing (experts of real estate trading companies and experts of housing and urban development organization and subordinate bodies) of Tehran province is Tehran city. Finally, 20 experts participated in this research by using theoretical saturation and coding 241 phrases and introducing 9 concepts that were classified into six major categories of the paradigm model. The results obtained in six cases, which include environmental uncertainty, reassurance discourse, intervening factors, background factors, competitive strategies, and purchasing legitimacy have been identified and the consequence of this decision-making pattern in conditions of purchase uncertainty is to improve the sales performance of companies. Considering the environmental uncertainties in the housing market, it is important to strengthen the confidence-seeking discourse in consumer purchases, which provides the basis for improving the legitimacy of the investor's investment.
شفیع زاده، حمید؛ سید ایمان سیدی، و ایمان قاسمی دلارستاقی (1392) «ارائه مدل مفهومی رفتار مصرف کننده در خرید الکترونیکی» 8( 19) ،13-28 .
صالمی، سجاد؛ ابراهیم نیکومنش و سجاد ناظمی (1394) « ارائه الگوی از عوامل مؤثر بر رفتار مصرف کننده» پایاننامه برای اخذ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بوئین زهرا، 1 الی 7 .
دانـایی فـرد، حسـن؛ سـید مهـدی الـوانی و عـادل آذر (1383) « روش شناسـی پـژوهش کیفـی در مدیریت: رویکردی جامع»، انتشارات صفار، تهران، چاپ اول، 49-60 .
دانایی فرد، حسن و مجتبی امامی (1392 ،(استراتژی نظریه داده بنیاد در مطالعات سازمان و مدیریت (فصل چهارم از کتاب روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع)، انتشارات صفار، چاپ دوم.
کرسول، جان (1391) پویش کیفی و طرح پژوهش: انتخاب از میان پنج رویکرد (روایت پژوهی، پدیدارشناسی، نظریه داده بنیاد، قوم نگاری، مطالعه موردی)، ترجمه ی حسن دانایی فرد، حسین کاظمی، ویرایش دوم، تهران، انتشارات صفار.
- مرادعلیان، نیوشا؛ رامین سجادی و ناظر احمدی (1394). «ارایه یک الگوی از رفتار مصرف کننده درفضای آنلاین» سومین همایش بازاریابی آنلاین، 17-25 .
- محم، علی؛ پیام شجاعی؛ حمیدرضا یزدانی و محمدرضا صادقی مقدم (1395). مطالعات مدیریت صنعتی .197-167 ،(42) 14
- نیکوکار، غلامحسین؛ علی دیواندری؛ عبدالحمید ابراهیمی و محمدرحیم اسفیدانی (1388). «الگوی رفتار مصرف کننده و استراتژی های بازاریابی اینترنتی: لوازم خانگی ایران» نشریه مدیریت بازاریابی، (2)1 .150-135
Augusto, L. Mario, S. Robert, P and David, R. (2018), How entrepreneurs manage collective uncertainties in innovation ecosystems, Technological Forecasting and Social Change, 128(164): 492-499
Akay, A, P. Martinsonn, H. and Medhin, S. (2012), “Attitudes toward Uncertainty among the Poor: An Experiment in Rural Ethiopia.” Theory and Decision 73 (1): 453- 464.
Baillon, A. and Bleichrodt, H (2012)Testing ambiguity models through the measurement of probabilities for gains and losses. American Economic Journal: Microeconomics. 7(2). 72-100
Berger. L, Han. B, and Louis E (2013), “Treatment decisions under ambiguity.” Journal of Health Economics 32 (1): 559–569.
Bossaerts, P. Ghirardato, S and Zame, P (2010), Ambiguity in asset markets: theory and experiment. Review of Financial Studies 23(4): 1325-1359.
Castro, I (2012), “Ambiguity Aversion and Trade.” Economic Theory, Forthcoming Discussion Paper, Center for Mathematical Studies in Economics and Management Science, 42-49
Danaeifar, H. Alvani, M and Azar A (2004), "Qualitative Research Methodology in Management: A Comprehensive Approach", Saffar Publications, Tehran, 49-60 (in Persian)
Danielle, C. Asim, Z. Mian, A. Mark, B (2018), Fun tional brain networks involved in decision-making under certain and uncertain conditions" 60(1): 61-69
Dimmock, G. Kouwenberg, R. and Wakker, P (2012), “Ambiguity Attitudes in a Large Representative Sample.” Working Paper, Erasmus University Rotterdam, 7(1): 637-642
Easley, D. and O’Hara, M (2010), “Microstructure and Ambiguity.” Journal of Finance 65: 1817–1846.
Fuchs, G. 2013. “Low versus High sensation-seeking Tourists: A Study of Backpackers’ Experience Risk Perception.” International Journal of Tourism Research 15 (1): 81–92.
Fuchs, G and Reichel, A (2011), “An Exploratory Inquiry into Destination Risk Perceptions and Risk Reduction Strategies of First Time vs. Repeat Visitors to a Highly Volatile Destination.” Tourism Management 32 (2): 266–76.
Heckman Stuart J, Catherine P. Montalt o (2018), "Consumer Risk Preferences and Higher Education Enrollment Decisions" the Journal of Consumer Affairs, 52(1): 166- 196
-Isabelle, M. Petra, A. Hans, B. and Rene, M (2015), "Understanding Dynamics of Strategic Decision Making in Venture Creation: A Process Study of Effectuation and Causation" Strategic Entrepreneurship Journal, 9(4): 351-379
Kahn, B, and Sarin, R (1988), "Modeling Ambiguity in decision Under Uncertainty" Journal of Consumer Research · 21(4), 327-331
Karl, M (2018), Risk and Uncertainty in Travel Decision-Making: Tourist and Destination Perspective. Journal of Travel Research, 57(1), 129–146.
Marie-Odile, R and Jean-Charles C (2015), "Modeling online consumer behavior: Preeminence of emotions and moderating influences of need for cognition and optimal stimulation level" Journal of Business Research, 17(1): 207-215
Ming-Lang, T. Anthony, S and Chiu, D (2018), "Sustainable consumption and production in business decision-making models" Resources, Conservation and Recycling 128: 118-121
Morad, A, and Sajjadi, R. Ahmadi, O (2015), "Providing a Pattern of Consumer Behavior in Online Space" Third E-Marketing Conference, pp. 17-25(in Persian).
Nikookar, G. Divandari, A. Ebrahimi, A and Esfidani, M (2009), "Consumer Behavior Pattern and Internet Marketing Strategy: home appliances industry" Journal of Commercial Management, 1(2) 135 – 150 (in Persian).
Pandit, N (1996), "The creation of theory: A recent application of the grounded theory method", Qual. Rep., 2(4): 1–15.
Olga, N and Galina, V (2015), "Aging Population and Tourism: Socially Determined Model of Consumer Behavior in the "Senior Tourism" Segment" Procedia - Social and Behavioral Sciences 214(1): 845 – 851
Peijnenburg, K (2010), “Life-Cycle Asset Allocation with Ambiguity Aversion and Learning.” Working Paper, Bocconi University, 79-82
Petersen, J. Kushwaha, T. & Kumar, V (2015), Marketing Communication Strategies and Consumer Financial Decision Making: The Role of National Culture. Journal of Marketing, 79(1), 44–63. DOI:10.1509/jm.13.0479
Rieger, M. and Wang, M (2012), ‘‘Can Ambiguity Aversion Solve the Equity Premium Puzzle? Survey Evidence from International Data.’’ Finance Research Letters 9 (1): 63- 72.
Salemi, S. Nikomanesh, I. Nazemi, S (1394), "A Model Presentation of Effective Factors on Consumer Behavior", Master's thesis, Islamic Azad University, Buin Zahra Branch. 1-7 (in Persian).
Shafizade, H. Seyedi, S. & Ghasemi, I (2013), " Presentation of Integrated Model of Consumer Behavior in Electronic Shopping" Marketing Management, 8 (19), 13-28 (in Persian).
Sproles, B. and Kendall, L (1986), A Methodology for Profiling Consumer DecisionMaking Styles. The Journal of Consumer Affairs, 20 (2): 267-79
Tadepalli, R (2011), "Conflict and Ambiguity resulting from Purchasing Performance Measurement criteria: their Impact on Buyers" Journal of applied Business research 7(4): 1 – 6
Zhang, K. & Benyoucef, M (2016), "Consumer behavior in social commerce: A literature review' Decision Support Systems, 8(2), 1-3.