• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی اثربخشی برنامه ی درسی علوم به شیو هی آموزش محور با برنامه ی درسی علوم به شیوه پژوهش محور در دور هی ابتدایی
        سیروس اسدیان افسانه حبیبی آذر
        چکیدههدف اصلی این پژوهش بررسی اثر بخشی برنامه ی درسی علوم به شیوه ی آموزش محور بابرنامه ی درسی علوم به شیو هی پژوهش محور در دور هی ابتدایی بود. این پژوهش به روش شبهآزمایشی، با نمونه ایی به حجم 50 نفر از دانش آموزان دختر در پایه ی سوم ابتدایی در شهر ارومیه کهبه طور تصادف چکیده کامل
        چکیدههدف اصلی این پژوهش بررسی اثر بخشی برنامه ی درسی علوم به شیوه ی آموزش محور بابرنامه ی درسی علوم به شیو هی پژوهش محور در دور هی ابتدایی بود. این پژوهش به روش شبهآزمایشی، با نمونه ایی به حجم 50 نفر از دانش آموزان دختر در پایه ی سوم ابتدایی در شهر ارومیه کهبه طور تصادفی و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند، اجرا شد.برای جمع آوری اطلاعات و داد هها، از پس آزمون با روایی مورد قبول کارشناسان و پایایی 68 % و چکلیست مشاهده ی فعالیتها با روایی قابل قبول کارشناسان وپایایی 98 % استفاده گردید. این چک لیستهاتوسط 4نفر از معلمان دوره ی ابتدایی، با مدرک تحصیلی لیسانس آموزش ابتدایی در هر گروه تکمیلشد. دانش آموزان در دو گروه به صورت تصادفی جایگزین شدند . یک گروه به شیوه آموزش محور وگروه دیگر به شیوه پژوهش محور به مدت دو ماه آموزش دیدند. جهت کنترل متغیرهای مزاحم علاوهبر جایگزینی تصادفی، از یک معلم مشترک در هر دو گروه استفاده گردید. جهت تحلیل آماری داده هااز آزمون یومن ویتنی استفاده شد. یافته های پژوهش حاکی از آن بود که تفاوت معناداری دردانستنی ها، مهارتها، نگرشها و رضایتمندی، بین دانش آموزانی که با شیوه ی آموزش محور آموزشدیده اند با دانش آموزانی که به شیو هی پژوهش محور آموزش دیده اند وجود داشته و فرضیه هایپژوهش در سطح اطمینان 95 % مورد تأیید قرار گرفت. در نتیجه می توان گفت برنامه ی درسی علوم بهشیوه ی پژوهش محور در مقایسه با برنامه ی درسی علوم به شیوه ی آموزش محور در دوره ابتدایی اثربخش تر است.واژگان کلیدی: برنامه ی درسی آموزش محور، برنام هی درسی پژوهش محور، برنامه ی درسیعلوم پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - پیش بینی پیشرفت تحصیلی براساس مؤلف ههای سازگاری در دانش آموزان
        محمدرضا تمنائی فر اعظم منصوری نیک
        چکیدهپیشرفت تحصیلی از شاخص های مهم ارزیابی نوجوانان در مدرسه است و می تواند با عواملبسیاری از جمله سازگاری مرتبط باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی پیشرفت تحصیلی ومؤلفه های سازگاری در دانش آموزان انجام گرفته است. نمونه ی پژوهش شامل 380 دانش آموز دختر وپسر دبیرستانهای چکیده کامل
        چکیدهپیشرفت تحصیلی از شاخص های مهم ارزیابی نوجوانان در مدرسه است و می تواند با عواملبسیاری از جمله سازگاری مرتبط باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی پیشرفت تحصیلی ومؤلفه های سازگاری در دانش آموزان انجام گرفته است. نمونه ی پژوهش شامل 380 دانش آموز دختر وپسر دبیرستانهای شهر کاشان بود که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه ی سازگاری بل استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها آزمونهمبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون تفاوت میانگینها محاسبه شد. نتایج نشان دادکه بین پیشرفت تحصیلی، سازگاری در خانه و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دختر ارتباط معناداریوجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بینپیشرفت تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان پسرارتباط معناداری وجود دارد. نتایج بیانگر این بود که بین سازگاری هیجانی و سازگاری سلامت دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به اهمیت مجموعه عوامل خانوادگی وآموزشگاهی مرتبط با سازگاری و عملکرد تحصیلی، لازم است والدین و مربیان دربار هی ویژگیهاینوجوانان شناخت کافی داشته باشند و با افزایش اگاهی نوجوانان به ارتقای مهارتهای سازگاری کمکنمایند.کلیدواژه ها:پیشرفت تحصیلی، سازگاری، سازگاری در خانه، سازگاری تحصیلی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تأثیر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمند سازی شغلی دبیران شهرستان بوشهر
        آذر جمالی پریسا ایران نژاد رمضان جهانیان
        چکیدههدف اصلی پژوهش حاضر، تأثیر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمند سازی شغلیدبیران شهرستان بوشهر میباشد.روش تحقیق، توصیفی و از نوع علّی – پس رویدادی بوده، جامعه91 که از امکانات - آماری این پژوهش دبیران رسمی زن و مرد شهرستان بوشهر در سال تحصیلی 92فناوری اط چکیده کامل
        چکیدههدف اصلی پژوهش حاضر، تأثیر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمند سازی شغلیدبیران شهرستان بوشهر میباشد.روش تحقیق، توصیفی و از نوع علّی – پس رویدادی بوده، جامعه91 که از امکانات - آماری این پژوهش دبیران رسمی زن و مرد شهرستان بوشهر در سال تحصیلی 92فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدرسه خود برخوردار بوده اند می باشد . نمونه آماری پژوهش شامل150 نفر از دبیران بود که از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند . ابزار گردآوری اطلاعاتشامل دو پرسشنامه مربوط به فناوری اطلاعات وارتباطات و مقیاس توانمند سازی معلمان که به ترتیبمحقق ساخته و استاندارد بوده اند .رواییمحتوایی و پایاییآن از طریق آلفای کرونباخ در شاخص هایبهبود کیفیت عملکرد دبیران،استقلال و آزادی عمل دبیران، افزایش مسئولیت تصمیم گیری محاسبهگردید. نتایج پژوهش نشان داد که کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهبود کیفیت عملکرد وافزایش مسئولیتتصمیمگیری بطور معناداری مؤثر بوده ولی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات براستقلال و آزادی عمل آنها تأثیری ندارد.کلید واژگان : فناوری اطلاعات ،فناوری اطلاعات و ارتباطات، توانمند سازی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی وضعیت هوش اخلاقی و ابعاد و مؤلف ههای آن در دانشجویان (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه خوارزمی)
        رمضان جهانیان ایرج ساعی ارسی مونا طیبا
        چکیدههدف: بررسی وضعیت هوش اخلاقی و ابعاد و مؤلف ههای آن در دانشجویان کارشناسی ارشد رشتهعلوم تربیتی دانشگاه خوارزمی است.روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است . جامعه آماری 220 نفر از دانشجویانکارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی که تعداد 140 نفر به عنوان حج چکیده کامل
        چکیدههدف: بررسی وضعیت هوش اخلاقی و ابعاد و مؤلف ههای آن در دانشجویان کارشناسی ارشد رشتهعلوم تربیتی دانشگاه خوارزمی است.روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است . جامعه آماری 220 نفر از دانشجویانکارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی که تعداد 140 نفر به عنوان حجم نمونه آماری بااستفاده از فرمول کوکران و به صورت نمونه گیری سیستماتیک انتخاب شدند. برای سنجش کیفیتزندگی از پرسشنامه استانداردسازمان جهانی بهداشت سال( 1998 ) استفاده شد . و برای سنجش هوشاخلاقی از پرسشنامه استاندارد لنیک،کیل و جوردن ( 2011 ) استفاده گردید.یافته ها: نتایج آزمون فرید من نیز نشان داد بین مؤلفه های هوش اخلاقی تفاوت معنی داری وجوددارد.نتایج آزمون همبستگی بر رابطه مثبت و معناداری میان سن و هوش اخلاقی دلالت داشت. وهمچنین نتایج آزمون آنالیز واریانس یک راهه میزان هوش اخلاقی گروه های مختلف تحصیلی ( مدرکبرای گروه های مستقل نشان داد که میزان هوش t تحصیلی ) تفاوت معناداری دارد. نتایج آزموناخلاقی دانشجویان متأهل بیش از دانشجویان مجرد است.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مؤلفه های هوش اخلاقی در بین دانشجویان در حد بالایمتوسط است.واژگان کلیدی: هوش اخلاقی، دانشجویان، دانشگاه. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - پیش بینی افسردگی و اضطراب بر اساس مفهوم خدا در دانشجویان
        باقر غباری بناب علی اکبر حدادی کوهسار
        چکیدههدف از پژوهش حاضر پیش بینی افسردگی و اضطراب بر اساس مفهوم خدا در دانشجویان می باشد.بدین منظور تعداد 443 نفر از دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی تهران و ایران با استفاده از روشنمونه گیری سهمی انتخاب شدند. مقیاس های افسردگی و اضطراب در چک لیست نشانگان رفتاری (دراگوتیس چکیده کامل
        چکیدههدف از پژوهش حاضر پیش بینی افسردگی و اضطراب بر اساس مفهوم خدا در دانشجویان می باشد.بدین منظور تعداد 443 نفر از دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی تهران و ایران با استفاده از روشنمونه گیری سهمی انتخاب شدند. مقیاس های افسردگی و اضطراب در چک لیست نشانگان رفتاری (دراگوتیس و همکاران، 1973 ) و مقیاس مفهوم سازی فرد از خدا ( گورساچ، 1968 ) بر روی دانشجویاناجرا شد. تحلیل داده ها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که میزان افسردگ ی و اضطرابدانشجویان را می توان از روی مفهوم خدا پیش بینی کرد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد، دانشجویانی کهمفهوم مثبتی از خدا داشتند از افسردگی و اضطراب کمتری و دانشجویانی که مفهوم منفی از خدا داشتنداز افسردگی و اضطراب بیشتری برخوردار بودند.واژه های کلیدی: مفهوم خدا، افسردگی، اضطراب، دانشجویان علوم پزشکی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - رابطه سلامت عمومی و حمایت اجتماعی ادراک شده با رضایت از زندگی در سالمندان
        زینب فردی نژاد حسن احدی
        چکیدهپژوهش حاضر، به منظور تعیین رابطه بین سلامت عمومی و حمایت اجتماعی با رضایت مندی اززندگی در سالمندان انجام شد. جامعه آماری کلیه سالمندان 60 سال به بالا در سرای سالمندان شهرتهران بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تک مرحله ای 230 سالمند به عنواننمونه پ چکیده کامل
        چکیدهپژوهش حاضر، به منظور تعیین رابطه بین سلامت عمومی و حمایت اجتماعی با رضایت مندی اززندگی در سالمندان انجام شد. جامعه آماری کلیه سالمندان 60 سال به بالا در سرای سالمندان شهرتهران بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تک مرحله ای 230 سالمند به عنواننمونه پژوهش انتخاب شدند که از این تعداد 138 نفر زن و 92 نفر مرد بودند. روش تحقیق همبستگیو رضایت از (MOS) حمایت اجتماعی ،(GHQ) بود. با استفاده از پرسشنام ههای سلامت عمومیداده ها جمع آوری شدند بوسیله رو شهای آماری ضریب همبستگی پیرسون (LSI) زندگی سالمندیو رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که بین سلامت عمومی و حمایتاجتماعی با رضایتمندی از زندگی سالمندان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین مدت اقامت درسرای سالمندان و سلامت عمومی کلی و خرده مقیاس های علائم جسمانی، افسردگی شدید ورضایتمندی از زندگی در سالمندان رابطه معنادری وجود دارد. مؤلفه های اختلال در عملکرد اجتماعیو افسردگی شدید و تعامل اجتماعی به طور معناداری رضایت از رندگی را پیش بینی می کنند. نتایجاین پژوهش شواهدی را پیشنهاد م یکندکه مؤلفه های سلامت عمومی و حمایت اجتماعی بخشی ازتغییرات رضایت مندی از زندگی را در سالمندان تبیین م یکند. افزون براین می توان نتیجه گرفت کهمدت اقامت سالمندان در سرای سالمندان بخشی از تغییرات در سطح سلامت عمومی و رضایت مندیاز زندگی آنان را تبیین می کند. به طورکلی مؤلفه های سلامت عمومی، حمایت اجتماعی و مدت اقامتسالمندان در سرای سالمندان از طریق متأثر ساختن متغّیرهای واسطه ای احساس تنهایی، تواناییتسلط بر زندگی، استقلال، قدرت تصمیم گیری، مدیریت خود، روابط اجتماعی و احساس ارزشمندیرضایتمندی سالمندان را تبیین می کنند.واژه های کلیدی: سالمندی، سلامت عمومی، حمایت اجتماعی، رضایت مندی از زندگی، سرایسالمندان پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - رابطه سب کهای فرزندپروری والدین و کمال گرایی با اضطراب اجتماعی دانش آموزان تیزهوش
        معصومه قاسمی پور کردمحله سعیده بزازیان
        چکیدههدف از پژوهش حاضر، مطالعه نوع رابطه بین سبک های فرزندپروری والدین وکمال گرایی بااضطراب اجتماعی در دانش آموزان تیزهوش بوده است. به همین منظور 135 نفر از دانش آموزاندبیرستان فرزانگان شهرستان رشت، به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، در این پژوهش شرکتو مقیاس اضطراب (FMPS چکیده کامل
        چکیدههدف از پژوهش حاضر، مطالعه نوع رابطه بین سبک های فرزندپروری والدین وکمال گرایی بااضطراب اجتماعی در دانش آموزان تیزهوش بوده است. به همین منظور 135 نفر از دانش آموزاندبیرستان فرزانگان شهرستان رشت، به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، در این پژوهش شرکتو مقیاس اضطراب (FMPS) کردند. از آزمودنی ها خواسته شد مقیاس کمال گرایی چند بعدی فراسترا تکمیل کنند و از والدین آنها خواسته شد تا پرسشنامه شیوه های فرزندپروری (SPIN) اجتماعیدیانا بامریند را تکمیل کنند.برای تحلیل داده های پژوهش از شاخص ها و روش های آماری شاملهمبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد نتایج پژوهش نشان داد که از بین 3 سبکفرزندپروری دیکتاتورانه، قاطعانه و سهل گیرانه، هیچ کدام اضطراب اجتماعی را پیش بینی نمی کند ورابطه معناداری وجود ندارد. به علاوه از میان ابعاد کمال گرایی، تنها ابعاد انتقاد والدینی، تردید درموردفعالیت ها، نگرانی زیاد درمورد اشتباهات، انتظارات والدینی و بعد سازمان دهی میزان اضطراباجتماعی دانش آموزان را تبیین می کند و بعد معیارهای شخصی توان پیش بینی کافی را ندارد . ازیافته های این پژوهش نتیجه گیری می شود که ابعاد کمال گرایی بر اضطراب اجتماعی تأثیرگذار استولی سبک های فرزندپروری والدین تأثیری بر اضطراب اجتماعی ندارد. همچنین نتایج پژوهش حاضرمی تواند، برای سازمانها و موسسات مختلفی از جمله: سازمان آموزش و پرورش، دانش گاهها، مؤسساتدرمانی، کلینیکهای روانپزشکی و روانشناسی مورد استفاده قرار گیرد.کلید واژه ها: سبک های والدینی، کمال گرایی، اضطراب اجتماعی، دانش آموزان تیزهوش پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - تاریخ علم هرمنوتیک و نقش ویلهلم دیلتای در بسط و تفصیل آن
        روح اله نوری
        چکیده:معمولاً تاریخ هرمنوتیک از آغاز تا کنون را به سه دوره تقسیم می کنند. در دوره ی اول تاریخهرمنوتیک، اساطیر و اسطوره های یونانی تنها موضوع و متعلّق تفسیر و تأویل به حساب می آمدند. امابعد از ظهور مسیحیت و در طول دوره ی قرون وسطی(دوره ی دوم )تاویل و تفسیر کتاب مقدس بر چکیده کامل
        چکیده:معمولاً تاریخ هرمنوتیک از آغاز تا کنون را به سه دوره تقسیم می کنند. در دوره ی اول تاریخهرمنوتیک، اساطیر و اسطوره های یونانی تنها موضوع و متعلّق تفسیر و تأویل به حساب می آمدند. امابعد از ظهور مسیحیت و در طول دوره ی قرون وسطی(دوره ی دوم )تاویل و تفسیر کتاب مقدس برجای آن نشست. شلایرماخر بر دامنه و گستره ی تأویل و تفسیر افزود و هر متنی(چه دینی و چه غیردینی)را نیازمند به تفسیر و تأویل دانست.لذا با این کار دوره ی جدید ( دوره ی سوم ) هرمنوتیک آغازشد.این اندیشه مورد استقبال دیلتای قرار گرفت و وی قلمرو هرمنوتیک را به کل علوم انسانی تعمیمداد و علم هرمنوتیک را بعنوان بهترین روش برای علوم انسانی معرفی نمود.کلید واژه:هرمنوتیک، تأویل یا تفسیر، کتاب مقدس، شلایر ماخر، ویلهلم دیلتای، تجربه ی زیسته، روح عینی، خوداندیشی، فهم پرونده مقاله