نقش برنامه درسی پنهان در رفتار شهروندی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دخترمقطع فنی و حرفه ای
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهنسرین ارواحی 1 , مهتاب سلیمی 2
1 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی کرج، کرج ، ایران .
2 - استادیار مدیریت آموزشی ، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی کرج، کرج ، ایران .(نویسنده مسئول)
کلید واژه: رفتار شهروندی, پیشرفت تحصیلی, واژگان کلیدی : برنامه درسی پنهان,
چکیده مقاله :
چکیده هدف از پژوهش شناسایی نقش برنامه درسی پنهان در رفتار شهروندی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می باشد .روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری دانش آموزان دختر مقطع فنی و حرفه ای ناحیه سه کرج با تعداد 1920 می باشد. 320 نفر از طریق فرمول کوکران به روش تصادفی ساده انتخاب شدند . ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه های برنامه درسی پنهان ملکی(1393)، رفتار شهروندی پور مومنی(1394)، و از میانگین معدل نیمسال اول دانش آموزان به عنوان سنجش پیشرفت تحصیلی، استفاده شد. روایی محتوایی و صوری ابزار بر اساس نظر متخصصان تایید و پایایی از طریق آلفای کرونباخ 84/0برای پرسشنامه برنامه درسی پنهان و 85/0 برای پرسشنامه رفتار شهروندی بدست آمد. نتایج نشان داد بین برنامه درسی پنهان بارفتار شهروندی 59/0 و با پیشرفت تحصیلی 26/0 همبستگی وجود دارد و برنامه درسی پنهان 3/86 درصد از رفتار شهروندی و 6/18 درصد از پیشرفت تحصیلی را پیشبینی میکنند . واژگان کلیدی : برنامه درسی پنهان ، رفتار شهروندی، پیشرفت تحصیلی .