تحلیل آمیخته بازار روستایی برای عامل کنترل بیولوژیک آفت ساقه خوار برنج در شهرستان فومن
محورهای موضوعی : پژوهشهای اقتصاد روستا
1 - استادیار اقتصاد کشاورزی، گروه مدیریت کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت
کلید واژه: برنجکاری, مبارزه بیولوژیک, عناصر بازار,
چکیده مقاله :
در کشور ما، ضرورت انجام کنترل اصولی آفات، بیماری ها و علف های هرز با تأکید بر رعایت مسائل زیستمحیطی و حفظ سلامت و بهداشت افراد جامعه بیشازپیش احساس می شود. در این تحقیق به بررسی تأثیر عناصر آمیخته بازار روستایی برافزایش استفاده از عامل کنترل بیولوژیک ساقه خوار برنج در بین کشاورزان برنج کار شهرستان فومن پرداختهشده است. نمونه آماری با استفاده از نمونه گیری خوشه ای سه مرحله ای انتخاب و نمونه شامل 179 برنجکار هست. بهمنظور تجزیهوتحلیل داده ها از آزمون کولموگروف – اسمیرنف و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد که هر چهار عنصر آمیخته بازار روستایی بر بازاریابی عامل کنترل بیولوژیک تأثیر دارد. آمیخته توزیع بیشترین اهمیت را در بازاریابی تریکو کارت داشته و سایر اجزای آمیخته بازار شامل قیمت، کیفیت و تبلیغ به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند. رتبه بندی اجزای تشکیلدهنده آمیختهها، مشخص کرد که توزیع در مکان و زمان مناسب، بیشترین اهمیت و تبلیغات در نشریات کشاورزی و کلاس های آموزشی کم ترین اهمیت را در بین اجزای عناصر بازار روستایی دارند.
In our country, it is highly recommended the emphasis on environmental compliance issues and maintaining the people's health with systematic control of pests, diseases and weeds. In this study, we examined the effect of the rural marketing mix on biological control of rice stem borer among the producers of Fouman province. The sample was selected using the three-stage clustering, thereby giving 179 Rice farmers. To analyze the data the Kolmogorov - Smirnov and Friedman test have been used. The results showed that all four elements of the rural marketing mix have influence on the biological control agent. The distribution factor has the greatest effect on Trico-card and the other marketing mix factors such as price, quality and promotion, respectively, get the next stations. Ranking the marketing mix factors, showed that the distribution factor has got the most importance and advertising in agricultural publications and in training courses got the least importance among the rural marketing mix.