تبیین تشویق و تنبیه در تربیت اخلاقی از دیدگاه قرآن و روایات
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختی
کلید واژه: قرآن, روایات, تربیت, روش, تنبیه, تشویق, تربیت اخلاقی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف این پژوهش تبیین تشویق و تنبیه در تربیت اخلاقی از دیدگاه قرآن و روایات میباشد. روش: در جهت پاسخ به سؤالات پژوهش از روش توصیفی و تحلیلی و هرمنوتیک و هم چنین روش کتابخانهای به جمعآوری اطلاعات پژوهش پرداخته شد و سپس با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی به تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته شد. یافتهها: دادههای این مطالعه نشان داد که نگاه قرآن و گفتار ائمه اطهار به تشویق و تنبیه نگاهی جامع و مانع است و میتوان با بهره گیری از آنها زمینههای قرب الهی و رسیدن به حیات طیبه که هدف غایی تعلیم و تربیت اسلامی است را فراهم نمود. نتیجهگیری: مؤلفههای تشویق و تنبیه در تربیت اخلاقی عبارتند از: معلم، شناخت انسان و تشویق و تنبیه، اختیار و مسئولیت پذیری انسان، فطرت. انواع تنبیه در آیات و روایات عبارتند از: تنبیه غیر بدنی، تنبیه بدنی؛ انواع تشویق در آیات و روایات عبارتند از: تشویق غیر کلامی، تشویق کلامی.
Purpose: The purpose of this research is to explain encouragement and punishment in moral education from the perspective of the Qur'an and hadiths. Method: In order to answer the research questions, descriptive and analytical and hermeneutic methods were used to collect the research data, and then the information was analyzed using the qualitative content analysis method. Findings: The data of this study showed that the view of the Qur'an and the speech of the Imams of Athar on encouragement and punishment is a comprehensive and hindering view, and by using them, it is possible to provide the grounds for nearness to God and achieving a virtuous life, which is the ultimate goal of Islamic education. Conclusion: The components of encouragement and punishment in moral education are: teacher, human knowledge and encouragement and punishment, human agency and responsibility, nature. The types of punishment in verses and hadiths are: non-corporal punishment, physical punishment; The types of encouragement in verses and hadiths are: non-verbal encouragement, verbal encouragement.
_||_