رابطه سبک یادگیری و تفکر انتقادی با اضطراب امتحان دانشآموزان مدارس دولتی منطقه چهار آموزش و پرورش شهر تهران
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختی
کلید واژه: اضطراب امتحان, تفکر انتقادی, استدلال, واژگان کلیدی: سبک یادگیری,
چکیده مقاله :
چکیده این پژوهش با هدف شناسایی رابطه بین سبک یادگیری و تفکر انتقادی با اضطراب امتحان دانشآموزان مدارس دولتی منطقه چهار آموزش و پرورش شهر تهران در سال 96-1395 صورت گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده ها، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل 1287 نفر از دانشآموزان مدارس دولتی منطقه چهار آموزش و پرورش شهر تهران بودند که 295 نفر بر اساس جدول مورگان و روش نمونه گیری طبقه ای نسبی به عنوان حجم نمونه درنظر گرفته شد. جمع آوری داده ها بر اساس پرسشنامهی استاندارد سبک یادگیری دانشگاه لینکلن و نیوزلند(1998)؛ تفکر انتقادی واتسون-گلیزر(1994) و اضطراب امتحان ساراسون (1984)، انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (رگرسیون چند متغیره) و با استفاده از نرم افزار Spss انجام گرفت. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد، بین سبک های یادگیری (شنیداری، جنبشی، دیداری)، با اضطراب امتحان رابطه معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر هر سه سبک یادگیری پیش بینی کننده معنی دار اضطراب امتحان دانش آموزان می باشد. هم چنین بین تفکر انتقادی با اضطراب امتحان رابطه معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر بین پنج مهارت مربوط به تفکر انتقادی، چهار مهارت: تحلیل، ارزشیابی، استنباط و استدلال قیاسی قادر به پیش بینی معنی دار اضطراب امتحان دانش آموزان است در حالی که مهارت استدلال استقرایی نقشی در پیش بینی اضطراب امتحان ندارند؛ هم چنین نتایج همبستگی پیرسون برای فرضیه های فرعی پژوهش نشان داد که بین سبک های یادگیری دیداری، سبکهای یادگیری شنیداری، سبک یادگیری جنبشی، مهارت تحلیل، مهارت ارزشیابی، مهارت استنباط و مهارت استدلال قیاسی با اضطراب امتحان رابطه منفی معنی داری وجود دارد ولی بین مهارت استقرایی با اضطراب امتحان رابطه معنی دار یافت نشد.
Abstract This study was conducted with aims of representing the relationship between learning style and critical thinking with test anxiety in poublic school students in region four of Tehran in the years of 2016-2017. This research was applied based on aim and also was descriptive-correlation based on data collecting method. The population of research included 1287 students inpublic schools in region four of Tehran that among them, 295 students were considered as sample by using Morgan table and classification random sampling method. Data collection was carried out through learning style standard questionnaire by the University of Lincoln and New Zealand (1998), Watson-Glaser Critical Thinking (1994) and Sarason test Anxiety (1984). Data analysis has been done in two chapter descriptive and inferential, with the use of SPSS-21 software. The results of Multiple Regression showed that there was a significant relationship between learning style (auditory, kinetic and visual) with test anxiety. In other words,all of the learning styles were significantpredictor ofstudentstest anxiety. The findings also showed that there was significant relationship between critical thinking with test anxiety. In other words, among 5 skills related to critical thinking, 4 skills of analysis, evaluation, inference and inductive reasoning were significantpredictor ofstudentstest anxiety but deductive reasoning had not any role in predicting of test anxiety. Finally the results ofPearson correlationforsub-hypotheses research showed that there was negative significant relationship between auditory learning style, kinetic learning style, visual learning style, analysis skill, evaluation skill, inference skill and inductive reasoning skill, but there was not relationship between and deductive reasoning skill with test anxiety
_||_