رابطه کمال گرایی و ابراز وجود با مسئولیت پذیری در دانشجویان
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختی
کلید واژه: کمال گرایی, مسئولیت پذیری, ابراز وجود,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین کمال گرایی و ابراز وجود با مسئولیت پذیری در دانشجویان کارشناسی ارشد پرداخت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بود و نمونه ی پژوهش حاضر شامل 240 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دانشجویان به پرسشنامههای کمال گرایی اهواز نجاریان و همکارانش (1380)، ابراز وجود دانگ یول لی (1985)، و مسئولیتپذیری کالیفرنیا هاریسون گاف (1951) پاسخ دادند. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی بین کمال گرایی و مسئولیت پذیری نشان داد که نمرات کمالگرایی و مسئولیتپذیری دانشجویان کارشناسی ارشد در سطح (01/0a=) رابطه معکوس و معنی دار دارد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که مسئولیت پذیری با ابراز وجود رابطه ی مستقیم و معنیدار دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ابراز وجود در سطح (01/0a=) به صورت معکوس و معنی دار، قادر به پیش بینی مسئولیت پذیری دانشجویان کارشناسی ارشد میباشد. و به عبارتی با کاهش نمره کمالگرایی و افزایش نمره ابراز وجود، نمره مسئولیتپذیری دانشجویان کارشناسی ارشد نیز بالا می رود و بالعکس. همچنین مشخص شد که ابراز وجود با ضریب تبیین (308/0) تأثیرگذاری بیشتری را در پیش بینی مسئولیت پذیری دانشجویان کارشناسی ارشد دارد.
The present study investigated the relationship between perfectionism and self-expression with responsibility in master's students. The statistical population of this research included all master's students of the Faculty of Psychology and Educational Sciences of Islamic Azad University, Central Tehran Branch, and the sample of the present study included 240 master's students of the Faculty of Psychology and Educational Sciences of Islamic Azad University, Central Tehran Branch, which was selected by sampling method. were selected as available. Students responded to Ahvaz Najarian and his colleagues' perfectionism questionnaires (2010), Dong Yul Lee's self-expression (1985), and Harrison Goff's California responsibility (1951). In order to analyze the research data, Pearson correlation and multivariate regression tests were used. The results of the correlation test between perfectionism and responsibility showed that the scores of perfectionism and responsibility of master's students have an inverse and significant relationship at the level of (a=0.01). The results of the correlation test showed that accountability has a direct and meaningful relationship with self-expression. The results of the regression analysis showed that self-expression at the level (a=0.01) can inversely and significantly predict the responsibility of master's students. And in other words, as the score of perfectionism decreases and the score of self-expression increases, the responsibility score of master's students also increases and vice versa. It was also found that self-expression with the coefficient of explanation (0.308) has a greater impact in predicting the responsibility of master's students.
_||_