مقایسه حافظه فعال و سرعت پردازش در دانش آموزان دختر و پسر با و بدون آموزش UCMAS چرتکه ذهنی
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختیکبری اصغری 1 , عبدالرحیم کسایی اصفهانی 2
1 - کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه روانشناسی، تهران، ایران.
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی، گروه مشاوره، تهران، ایران.
کلید واژه: حافظه فعال, سرعت پردازش, یو سی مس, چرتکه ذهنی,
چکیده مقاله :
محاسبه ذهنی مبتنی بر چرتکه یک مهارت محاسباتی ذهنی بر اساس دستکاری مهرهها روی یک چرتکه ذهنی میباشد که نواحی پیش آهیانهای را که عمدتاً با شبکه حافظه فعال همپوشانی دارند، فعال میکند. هدف پژوهش حاضر مقایسه حافظه فعال و سرعت پردازش دانش آموزان با و بدون آموزش یوسی مس بود. روش پژوهش علی مقایسهای و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان ابتدایی پایه چهارم تحصیلی در شهرستان اسلامشهر بود. از این جامعه تعداد 160 دانش آموز انتخاب شدند که شامل 80 دانش آموز عادی (40 دختر و 40 پسر) به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای و 80 دانش آموز یو سی مس (40 دختر و 40 پسر) به روش نمونه گیری هدفمند بودند. از آزمون هوش وکسلر کودکان- 4، جهت سنجش حافظه فعال و سرعت پردازش استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس دو راهه نشان داد که حافظه فعال و سرعت پردازش دانش آموزان یو سی مس از دانش آموزان عادی به طور معناداری بالاتر است (001/0> p). همچنین حافظه فعال دختران یو سی مس نسبت به پسران آن و سرعت پردازش پسران یو سی مس نسبت به دختران آن بالاتر بود (001/0 > p). نتیجه گیری: یو سی مس میتواند به عنوان یک روش مداخلهای در ارتقاء حافظه فعال و سرعت پردازش کودکان استفاده شود.
Abacus-based mental calculation is a mental calculation skill based on the manipulation of beads on a mental abacus that activates preparietal areas that mainly overlap with the working memory network. The purpose of the present study was to compare the active memory and processing speed of students with and without UC Mes training. The comparative causal research method and the statistical population included all primary students of the fourth grade in Islamshahr city. 160 students were selected from this community, including 80 regular students (40 girls and 40 boys) using random cluster sampling and 80 UC Mes students (40 girls and 40 boys) using purposive sampling. Children's Wechsler Intelligence Test-4 was used to measure active memory and processing speed. The results of two-way analysis of variance showed that active memory and processing speed of UC Copper students are significantly higher than normal students (p<0.001). Also, the working memory of UC Mes girls was higher than its boys and the processing speed of UC Mes boys was higher than its girls (p < 0.001). Conclusion: UC Mes can be used as an intervention method to improve working memory and processing speed of children.
_||_