رابطهی مهارتهای ارتباطی و ذهن آگاهی با ابرازگری هیجانی در دانشجویان
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختی
کلید واژه: ذهن آگاهی, ابرازگری هیجانی, واژههای کلیدی: مهارتهای ارتباطی,
چکیده مقاله :
چکیده هدف از این پژوهش، مطالعهی رابطه مهارتهای ارتباطی و ذهن آگاهی با ابرازگری هیجانی در دانشجویان میباشد. به همین منظور، ۱۸۹ نفر از دانشجویان کارشناسی روانشناسی با گرایش بالینی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند، برای اطمینان بیشتر (۲۰۰ نفر) طبق جدول کرجسی و مورگان، به عنوان نمونه، و بصورت تصادفی و در دسترس انتخاب شدند. همه آزمودنیها پرسشنامه ابراز گری هیجانی کینگ و آموز، مهارتهای ارتباطی جرابک و پرسشنامه پنج عاملی ذهن آگاهی را تکمیل کردند. اطلاعات گرد آوری شده با استفاده از نرم افزار spss در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد بررسی قرار گرفت. در بخش استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد و با توجه به اینکه شدت و ضعف مد نظر بود، از تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که 6/25 درصد از واریانس متغیر ابراز گری هیجانی توسط دو متغیر ذهن آگاهی و مهارتهای ارتباطی تبیین میشود. به عبارت دیگر، 6/25 درصد از پراکندگی مشاهده شده در متغیر ابرازگری هیجانی توسط این متغیرها توجیه میشود. مقدار R مشاهده شده (506/0) نیز نشان دهنده آن است که مدل رگرسیون خطی حاضر میتواند برای پیش بینی استفاده شود. علاوه بر این، نسبت F محاسبه شده (126/32) در سطح اطمینان حداقل ۹۹ درصد معنادار است. با مراجعه به آماره t و سطوح معناداری، میتوان قضاوت کرد که هر دو متغیر ذهن آگاهی و مهارتهای ارتباطی با متغیر ابرازگری هیجانی همبستگی معنادار دارند. میتوان نتیجه گرفت که دو متغیر ذهن آگاهی و مهارتهای ارتباطی با متغیر ابرازگری هیجانی همبستگی مثبت و معنادار دارند. به عبارتی، با افزایش در این متغیرها، نمره ابراز گری هیجان افزایش مییابد.
Abstract More skills in the field of emotions, social relationships, mindfulness and other cognitive processes, is an individual to be able to pass the obstacles in life, successful mental health in adulthood have. The aim of this study is to examine the relationship between communication skills and mindfulness is the emotional expressiveness. Materials and Methods: The study population consisted 359 students of Bachelor of Psychology , Islamic Azad University of Tehran with clinical orientation 95-94 were enrolled in the academic year, this number, 186 cases (to ensure 200) according to the sample table and Morgan, for instance, were selected and randomly All participants were assessed with emotional expressiveness King and Emmons, communication skills Jerabek and completed the Five-Factor Inventory of Mindfulness. Information gathered using both descriptive and inferential spss software was evaluated. The Pearson correlation coefficient was used inferential and based on the consideration that intensity regression analysis was used. Results: Two variables mindfulness and communication skills with emotional expressiveness, there was a significant correlation (p <0/01). 2576 of the variance in emotional expressiveness by the two variables is described mindfulness and communication skills. In other words, 2576 of the variance is explained by these variables in the variable emotional expressiveness. The amount of R observed (0/506) indicates that the current linear regression model can be used to predict. In addition, the F calculated (32/126) at least 99% confidence level is significant. Referring to the statistic t and significant levels, it can be judged that both variables mindfulness and communication skills with a significant correlation between emotional expressiveness. Conclusion: It is concluded that the two variables mindfulness and communication skills with a significant and positive correlation between emotional expressiveness. In other words, the increase in these variables, emotional expressiveness score increases.
_||_