هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی شهر همدان بر اساس الگوی لایب کوال است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری، شامل تمامی اعضای کتابخانههای عمومی شهر همدان است. از پرسشنامه استاندارد لایب چکیده کامل
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی شهر همدان بر اساس الگوی لایب کوال است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری، شامل تمامی اعضای کتابخانههای عمومی شهر همدان است. از پرسشنامه استاندارد لایب کوال برای جمع آوری داده استفاده شد. حجم نمونه با استفاده از روش کوکران، 375 نفر محاسبه شد که به شیوه نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. دادهها با آزمون تی و نرم افزار اسپیاساس تحلیل گردید. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد، شکاف بین حداقل سطحی که کاربران انتظار دارند از کتابخانه دریافت کنند و سطحی که در حال حاضر دریافت میکنند، بین سه مؤلفه کارمندان، منابع و فضا به ترتیب 11/7 و 55/7 و 97/2 است. همچنین، شکاف بین حداکثر سطحی که کاربران انتظار دارند از کتابخانه دریافت کنند و سطحی که در حال حاضر دریافت میکنند، بین سه مؤلفه کارمندان، منابع و فضا به ترتیب 62/14- و 6/50- و 29/9- است نتیجه گیری: میانگین نمره پاسخگویان از وضع موجود کیفیت خدمات کتابخانه، از حداقل انتظارهای آنها بیشتر است؛ ولی بین حداکثر انتظارات کاربران و سطح واقعی کیفیت خدمات این کتابخانهها شکاف معناداری وجود دارد.
پرونده مقاله
هدف: هدف اصلی از این پژوهش، شناسایی و تحلیل عناصر و ویژگیهای مطرح در رابط کاربر نرم افزار سیمرغ و تعیین میزان رضایت کاربران و کتابداران کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی از تعامل با این نرمافزار است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام گرفته است چکیده کامل
هدف: هدف اصلی از این پژوهش، شناسایی و تحلیل عناصر و ویژگیهای مطرح در رابط کاربر نرم افزار سیمرغ و تعیین میزان رضایت کاربران و کتابداران کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی از تعامل با این نرمافزار است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام گرفته است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد QUIS بود که در میان کلیه کتابداران کتابخانه مرکزی آستان قدس و 386 نفر از کاربران نرمافزار سیمرغ که به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده بدون جایگذاری انتخاب شده بودند، توزیع و جمعآوری شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و آزمونهای آماری "علامت یک نمونهای" و "فریدمن" مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد، شرکتکنندگان در این پژوهش در حد متوسطی از تعامل با نرم افزار سیمرغ رضایت داشتهاند. در عین حال میانگین رضایت کتابداران نسبت به کاربران، بهطور معناداری بیشتر است. همچنین بین میزان رضایت کاربران و کتابداران از تعامل با نرم افزار سیمرغ، برحسب سواد کتابخانهای و نیز سابقه و میزان آشنایی آنها با این نرم افزار، تفاوت وجود دارد؛ اما متغیرهای جنسیت، حوزه شغلی، مقطع تحصیلی و همچنین سواد رایانهای، تفاوت معناداری در میزان رضایتمندی کاربران به دنبال نداشته است. نتیجه گیری: از دیدگاه کاربران و کتابداران کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، کارآیی رابط کاربر نرم افزار سیمرغ در حد متوسط و در موارد اندکی متوسط به بالا است. با توجه بیشتر به همخوانی عناصر و ویژگیهای رابط کاربر این نرم افزار با نیازها نظرات و ویژگیهای گروههای مختلف کاربران، میتوان بر رضایتمندی آنها افزود.
پرونده مقاله
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی میزان تأثیر نگرش استفادهکنندگان واقعی و استفادهکنندگان غیرواقعی بر نتایج سنجش سطوح مختلف کیفیت خدمات کتابخانهای در ابزار لایبکوال (نسخه آزمایشی) و نیز میزان رضایتمندی مراجعهکنندگان از خدمات ارائه شده کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران اس چکیده کامل
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی میزان تأثیر نگرش استفادهکنندگان واقعی و استفادهکنندگان غیرواقعی بر نتایج سنجش سطوح مختلف کیفیت خدمات کتابخانهای در ابزار لایبکوال (نسخه آزمایشی) و نیز میزان رضایتمندی مراجعهکنندگان از خدمات ارائه شده کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است. روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش تمام مراجعهکنندگان به کتابخانه ملی است. از آنجایی که اعضای کتابخانه ملی، از یک نگاه، تمام جامعه دانشگاهی و پژوهشی ایران بوده، از طرف دیگر، تعداد محدودی بهطور روزمره از خدمات آن استفاده مینمایند؛ لذا برای انجام این پژوهش 400 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند که از این تعداد 306 پرسشنامه مفید برای تجزیهوتحلیل دادهها مورد استفاده قرار گرفت. تحقیق حاضر از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی تحلیلی انجام گرفته است. برای محاسبه پایایی ابزار پژوهش، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که عدد 938/0 به دست آمد. برای تحلیل داده از نرمافزارهای آماری اکسل و اسپیاساس و برای آزمون سؤالها، از آزمون تی مستقل دو گروه استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین نگرش استفادهکنندگان واقعی و غیرواقعی از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد؛ بدین معنی که نگرش استفادهکنندگان غیرواقعی بر کل نتایج ابزار لایبکوال در سنجش کیفیت خدمات کتابخانهای تأثیر معناداری دارد. همچنین یافتهها نشان دادند که میانگین نمره کل مراجعهکنندگان در سطوح کیفیت خدمات ادراکشده، مطلوب و حداقل سطح قابلقبول به ترتیب برابر 7865/5، 3125/8 و 7365/6 است. طبق تعریف نمره شکاف، برتری یا حد رضایت برابر 526/2- است که نشان میدهد مراجعهکنندگان کتابخانه ملی ایران از خدمات آن رضایت ندارند. نتیجهگیری: وقتی از ابزار لایبکوال برای سنجش کیفیت خدمات کتابخانه استفاده می شود و تنها بر یافتههای آن تأکید گردد؛ نتایج درست به دست نخواهد آمد. چون کاربران در استفاده و آشنایی با کتابخانه و خدمات آن همگن نیستند، نمی توان نظرهای استفادهکننده واقعی را به دست آورد.
پرونده مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه کیفیت خدمات دریافتی کتابخانه از دیدگاه اعضای هیأت علمی و نگرش آنان نسبت به همکاری با کتابداران، در دانشگاه صنعتی جندیشاپور دزفول است.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی- توصیفی و همبستگی است. جامعه پژوهش شامل 53 نفر ا چکیده کامل
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه کیفیت خدمات دریافتی کتابخانه از دیدگاه اعضای هیأت علمی و نگرش آنان نسبت به همکاری با کتابداران، در دانشگاه صنعتی جندیشاپور دزفول است.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی- توصیفی و همبستگی است. جامعه پژوهش شامل 53 نفر اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی جندیشاپور دزفول است. ابزار گردآوری دادهها، شامل پرسشنامهی سنجش کیفیت خدمات کتابخانهها و پرسشنامه نگرش اعضای هیأت علمی نسبت به همکاری با کتابداران است. پرسشنامهها توزیع و 50 پرسشنامه گردآوری گردید. بهمنظور تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون) استفاده شد.
یافتهها: کیفیت خدمات دریافتی کتابخانه از دیدگاه اعضای هیأت علمی در سطح متوسط (72/5) و نگرش آنان نسبت به همکاری با کتابداران، موافق (93/3) ارزیابی شد. همچنین، مشخص شد بین کیفیت خدمات دریافتی کتابخانه از دیدگاه اعضای هیأت علمی و نگرش آنان نسبت به همکاری با کتابداران در دانشگاه صنعتی جندیشاپور دزفول، در سطح 05/0، رابطهی معناداری وجود ندارد.
نتیجهگیری: متغیر کیفیت خدمات دریافتی کتابخانه از دیدگاه اعضای هیأت علمی نمیتواند نقش پیشبین برای متغیر نگرش نسبت به همکاری با کتابداران داشته باشد و لازم است، رابطه متغیرهای دیگر با متغیر نگرش، نسبت به همکاری با کتابداران بررسی شود.
پرونده مقاله
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی میزان استفاده از وب با تأکید بر وب نامرئی، با استفاده از مدل تیپ ایده آل ماکس وبر در میان اعضای هیأت علمی دانشکده علوم، دانشگاه باهنر کرمان است.
روش پژوهش: تحقیق حاضر از نوع پیمایشی است. جامعه آماری آن را اعضای هیأت علمی تمام وقت دانشکده چکیده کامل
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی میزان استفاده از وب با تأکید بر وب نامرئی، با استفاده از مدل تیپ ایده آل ماکس وبر در میان اعضای هیأت علمی دانشکده علوم، دانشگاه باهنر کرمان است.
روش پژوهش: تحقیق حاضر از نوع پیمایشی است. جامعه آماری آن را اعضای هیأت علمی تمام وقت دانشکده علوم، دانشگاه شهید باهنر کرمان، که 109 نفر می باشند، تشکیل می دهد. حجم نمونه با استفاده از روش ککران 36 نفر محاسبه گردید. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه ای محقق ساخته که روایی و پایایی آن سنجیده شده است، استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ 76/. نشان دهنده اعتبار پرسشنامه است. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، چون فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: یافته های حاصل از تحقیق نشان می دهند که مهمترین هدف جستوجوی اطلاعات به وسیله اعضای هیأت علمی، اهداف پژوهشی، آموزشی و ارتقاء دانش بنیان آنان در حوزه تخصصی شان بوده است. بیشترین استفاده اعضای هیأت علمی در وب مرئی از موتورهای کاوش و در وب نامرئی از پایگاههای اطلاعاتی است. موتور کاوش گوگل و پایگاه های اطلاعاتی مورد اشتراک دانشگاه بهخصوص ساینس دایرکت، پرکاربردترین ابزار برای رفع نیازهای اطلاعاتی جامعه آماری بوده اند، شیوهی جستوجوی آنان در وب جستوجوی پیشرفته است و استفاده از عملگرها را در استراتژی جستوجوی خود قرار می دهند.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که اعضای هیأت علمی، از هر دو بخش وب برای دستیابی به منابع و اطلاعات علمی استفاده می کنند، 2/62 درصد آنان از وب مرئی استفاده منظم دارند؛ اما تنها 8 درصد از وب نامرئی به طور منظم بهره می برند و این امر ناشی از ناآشنایی با وب نامرئی و عدم وجود آموزشهای لازم است.
پرونده مقاله
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان هم تألیفی پژوهشگران ایرانی در حوزه روانشناسی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در سالهای 1390-1386 بود.
روش پژوهش: در پژوهش حاضر از روش توصیفی - تحلیلی با استفاده از ابزارهای علم سنجی استفاده شده است. ابزار پژوهش پایگاه استنادی علوم چکیده کامل
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان هم تألیفی پژوهشگران ایرانی در حوزه روانشناسی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در سالهای 1390-1386 بود.
روش پژوهش: در پژوهش حاضر از روش توصیفی - تحلیلی با استفاده از ابزارهای علم سنجی استفاده شده است. ابزار پژوهش پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است. جهت دروندهی دادهها و انجام محاسبهها از نرم افزار اکسل استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه مقالههای نمایه شده در حوزه روانشناسی، در بازه زمانی 1390-1386 است که در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه شده است. در این پژوهش شاخص همکاری، درجه همکاری و ضریب همکاری برای رشته روانشناسی محاسبه شده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مدارک چهار نویسندهای با نرخ رشد 32/0، دارای بیشترین رشد در میان مدارک با سایر الگوهای هم تألیفی بودهاند. ضریب مشارکت پژوهشگران در دوره مورد مطالعه برابر با 54/0 و بیشترین ضریب همکاری مربوط به سال 1390 برابر با 59/0 ، میانگین درجه همکاری در سالهای بررسی شده برابر 83/0 بوده است.
نتیجه گیری: در مجموع از پژوهش حاضر استنباط میشود که پژوهشگران روانشناسی تمایل به تولید مقالههای چند نویسندهای دارند؛ به طوریکه با وجود افزایش و رشد مقالههای روانشناسی، مقالهها و مدارک یک نویسنده در بیشتر سالها کاهش یافته است.
پرونده مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هوش هیجانی کتابداران کتابخانههای دانشگاه رازی بر میزان رضایتمندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی از کتابخانههای این دانشگاه است.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی – پیمایشی است. برای سنجش میزان هوش هیجانی از آزمون استاندارد هوش چکیده کامل
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هوش هیجانی کتابداران کتابخانههای دانشگاه رازی بر میزان رضایتمندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی از کتابخانههای این دانشگاه است.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی – پیمایشی است. برای سنجش میزان هوش هیجانی از آزمون استاندارد هوشهیجانی بار-آن و برای سنجش رضایتمندی دانشجویان نیز از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. برای سنجش پایایی پرسشنامهها از آزمون آلفای کرونباخ استفاده گردید که این میزان برای پرسشنامه هوش هیجانی 84% و برای پرسشنامه رضایتمندی 91% گزارش شد. جامعهآماری شامل 43 نفر مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه رازی و 1568 نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 291 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. برای تجزیه و تحلیل داده در سطح آمار توصیفی از فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار، در سطح آمار استنباطی از آزمونها ضریب همبستگی پیرسون، تی تک نمونهای و تی برای نمونههای مستقل استفاده شده است.
یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد که هوش هیجانی کتابداران دانشگاه رازی بر میزان رضایتمندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی بر سازماندهی امور کتابخانه، بهرهوری از زمان و کیفیت رفتار پرسنل تأثیر دارد. همچنین هوش هیجانی کتابداران دانشگاه رازی و میزان رضایتمندی دانشجویان از خدمات کتابخانه بالاتر از حد متوسط است.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد هر چه هوش هیجانی کتابداران کتابخانههای دانشگاه رازی افزایش یابد میزان رضایتمندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی بیشتر خواهد شد. همچنین نتایج نشان دهندهی بالا بودن هوش هیجانی کتابداران و رضایتمندی مراجعان کتابخانههای دانشگاه رازی است.
پرونده مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان استفاده پژوهشگران کشورهای خاورمیانه از شبکههای اجتماعی علمی و اهداف پیوستن آنها به این شبکهها صورت گرفته است.
روش پژوهش: این پژوهش به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای غیر درصدی و با رویکرد پیمایشی- تطبیقی انجام گرفته است. جامعه این پ چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان استفاده پژوهشگران کشورهای خاورمیانه از شبکههای اجتماعی علمی و اهداف پیوستن آنها به این شبکهها صورت گرفته است.
روش پژوهش: این پژوهش به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای غیر درصدی و با رویکرد پیمایشی- تطبیقی انجام گرفته است. جامعه این پژوهش را محققین کشورهای منطقه خاورمیانه تشکیل دادند که برحسب حجم نمونه پرسشنامه برای 728 نفر از آنها ارسال شد. پرسشنامه به صورت محقق ساخته بوده و 444 نفر از محققین به پرسشنامه پاسخ دادند. پایایی پرسشنامه نیز به روش آلفای کرونباخ با عدد قابل قبول 79/0 محاسبه شد. به منظور پاسخگویی به سؤالهای پژوهش از آمار توصیفی، استنباطی و آزمونهای خی دو و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد.
یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد، پژوهشگران کشورهای کویت، امارات متحده عربی و قطر، بیشترین استفاده را از شبکه های اجتماعی علمی دارند. همچنین، پژوهشگران کشورهای بحرین، امارات متحده عربی و سوریه بیشترین میزان حضور را در شبکههای اجتماعی علمی دارند. نمایانی و افزایش استناد و به اشتراک گذاری مقالهها توسط پژوهشگران کشورهای خاورمیانه، هدف عمده ی پیوستن به این شبکه ها است.
نتیجه گیری: در کل، میزان حضور پژوهشگران این منطقه در شبکههای اجتماعی علمی، رضایت بخش نیست و جای خود را در میان جامعه مورد مطالعه به خوبی باز نکرده است.
پرونده مقاله