ارزیابی جو سازمانی کتابخانهها و رابطهی آن با میزان رضایت کاربران مطالعه موردی کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
محورهای موضوعی : دانش شناسیمریم شکفته 1 , فرزاد زبانی 2 , مریم کازرانی 3 , فرید زایری 4
1 - گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی. دانشکده پیراپزشکی. دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی. تهران.ایران
2 - کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
3 - گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
4 - دانشیار گروه آمار زیستی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
کلید واژه: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی, جوسازمانی, کلایمتکوآل, رضایت مراجعان, کتابخانههای دانشکدهای,
چکیده مقاله :
هدف: با توجه به اهمیت جوسازمانی و از آنجایی که به نظر میرسد جوسازمانی سالم باعث ارتقاء خدمات به مشتریان میشود؛ هدف از این پژوهش ارزیابی جوسازمانی کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه علوم پرشکی شهید بهشتی و بررسی ارتباط آن با میزان رضایت مراجعان است. روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات پیمایشی- توصیفی است. کلیه کارکنان کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مراجعان این کتابخانهها، جامعه پژوهش حاضر را تشکیل میدهند و ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه بومی سازی شده کلایمت کوآل و پرسشنامه رضایت مراجعان صراف پور است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و ضریب همبستگی اسپیرمن، با کمک نرم افزار SPSS 19 انجام شده است. یافته ها: وضعیت جو سازمانی کتابخانه های مورد بررسی کمی بیش از میانگین (42/4) و وضعیت رضایت مندی کتابخانه های مورد بررسی نیز اندکی بیش از میانگین (3/3) به دست آمد. بین جوسازمانی و رضایت مراجعان در کتابخانه های دانشکده ای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رابطه معناداری یافت نشد. نتیجه گیری: توجه مدیران کتابخانه های مورد بررسی به ابعاد مختلف جوسازمانی و رضایت مراجعان و تقویت ابعادی که میانگین نمره کمتری کسب کرده اند ضروری است.
Objective: Due to the importance of healthy organizational climate and since that makes the promotion of customer service, the aim of this research is evaluating the organizational climate of the college libraries in Shahid Beheshti University of Medical Sciences and surveying it’s relation with clients’ satisfaction. Methods: This study is applied from objective viewpoint and descriptive survey from data collection viewpoint. Statistical population is all staff of college libraries of Shahid Beheshti University of Medical Sciences and the clients of these libraries. Research instrument for organizational climate was ClimateQUAL and research instrument for clients’ satisfaction was a clients’ satisfaction questionnaire. Descriptive statistical approaches and Spearman’s correlation coefficient were applied in SPSS 19 software for data analysis. Results: Regarding the resulted mean (4.42), the organizational climate of the libraries was more than average. Also, regarding the resulted mean (3.3), the clients Satisfaction of the libraries was a little more than average. Relation with clients’ satisfaction and organizational Climate wasn’t meaningful. Conclusion: The managers of libraries should pay more attentions to indicators of organizational climate which are not in good situatins.
بهزادی، ح.؛ موسوی، م.؛ سنجی، م. (1391). بررسی رابطه جو سازمانی و تعهد سازمانی کتابداران کتابخانههای عمومی شهر مشهد از دیدگاه کتابداران. تحققات اطلاع رسانی و کتابخانههای عمومی، 18(3)، 407-426.
حریری، ن.؛ یاری فیروزآبادی، ی. (1388). بررسی وضعیت زیر ساخت های فناوری اطلاعات در کتابخانههای مرکزی واحدهای دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی. فصلنامه دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، 2 (5)، 45- 58.
حقیقی، م.؛ احمدی، ا.؛ رامین مهر، ح. (1388). بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر عملکرد کارکنان. فصلنامه کتاب، 7(20)، 79-101.
سبزی پور، م.؛ احمدی زاد، آ.؛ اسماعیل گیوی، م.ر. (1390). تحلیل رابطه جوسازمانی با متغیرهای نگرشی و رفتارهای فرانقش در نیروی انسانی کتابخانههای عمومی. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه عمومی، 67(4)، 581-602.
صرافپور، س. (1390). سنجش میزان رضایت استفادهکنندگان از خدمات کتابخانه مرکزی شرکت ملی گاز ایران. نظامها و خدمات اطلاعاتی، 1(1)، 83-94.
علوی، ح. (1387). بررسی رابطه بین متغیرهای پیشایند (عدالت سازمانی و جو سازمانی) و وجدان کاری با عملکرد شغلی در کارکنان شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
فتحیان، م.؛ بیگ، ل.؛ قوامیفر، ع. (1384). نقش مدیریت دانش ضمنی در خلاقیت و نوآوری. ماهنامه تدبیر، 16 (194(.
مقدسی، ح.؛ ولیزاده، س. (1392). سنجش کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از دید مراجعان با استفاده از مدل لایب کوآل. فصلنامه دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات)، 6(20).
مؤمنی، ا. (1393). بررسی رابطه جو سازمانی با فرسودگی شغلی و رضایت شغلی کتابداران دانشگاهی اهواز به منظور ارائه پیشنهادهایی جهت کاهش فرسودگی شغلی و بهبود رضایت شغلی کتابداران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید چمران اهواز.
نشاط ن.؛ جمالی مهموئی ح.ر.؛ حسن زاده دیزجی، ا(1391). تأثیر جو سازمانی بر خلاقیت کارکنان: مطالعه موردی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران. پژوهش نامه کتابداری و اطلاع رسانی، 2(1): 139-152.
یمین فیروز، م. (1390). ارزیابی جو سازمانی کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی ایران با استفاده از ابزار کلایمت کوال و ارائه الگوی پیشنهادی در سال1390 . [پایاننامه رشته کتابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران.
یمین فیروز، م. ؛ نوشین فرد، ف.؛ حریری، ن. (1392 الف). ارزیابی جوسازمانی کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی منطقه شمال ایران با ابزار بین المللی کلایمت کوآل. مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، 4، 109-114.
یمین فیروز، م.؛ نوشینفرد، ف.؛ حریری، ن.؛ محمداسماعیل، ص. (1392 ب). کلایمت کوآل ابزاری جدید برای ارزیابی جو سازمانی کتابخانههای پزشکی: مطالعه موردی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل. مدیریت سلامت، 16 (51)، 15-25.
Chandrasekar, K., & Murugathas, K. (2012). An assessment of user satisfaction on library services: a case study of undergraduate biology students at the University of Jaffna. Journal of the University Librarians' Association of Sri Lanka, 16(1), 34-45.
Frimpong, J. A., Gu, J., & Sliskovic, T. (2016). Organizational Climate and Use of Evidence-Based Practices in Addiction Health Services. In International OFEL Conference on Governance, Management and Entrepreneurship. 655-670. Zagreb: Centar za istrazivanje i razvoj upravljanja doo.
Hanges, P. J., Aiken, J., & Chen, X. (2006). Diversity, organizational climate, and organizational culture: The role they play in influencing organizational effectiveness. In Proceedings of the Library Assessment Conference Building Effective, Sustainable, Practical Assessment, September 25–27, 359-368. Charlottesville, VA
Hitt, M. A., Miller, C. C., & Colella, A. (2006). Organizational behavior a strategic approach. John Wiley & Sons.
Jahani, M. A., Yaminfirooz, M., & Siamian, H. (2015). The Regression Model of Iran Libraries Organizational Climate. Materia socio-medica, 27(5), 342-6.
Li, X., & Bryan, L. (2010). On becoming an employer of choice: Gauging employee satisfaction through ClimateQUAL®. Library Trends, 59(1), 256-268.
Kyrillidou, M., Lowry, C., Hanges, P., Aiken, J., & Justh, K. (2009). ClimateQUAL™: Organizational climate and diversity assessment. C&RL News, 70(3), 154-157.
Rodrigues, G. & Gowda, P. (2011). A study of organizational climate in professional college libraries and information centres in Mangalore city. Annals of Library and Information Studies, 58, 24-33.
Schneider, B. (1987). The people make the place. Personnel psychology, 40(3), 437-453.
Urdaneta, O., Álvarez, C., & Urdaneta, M. (2009). Clima organizacional en Institutos de Investigaciones del Sector Salud Caso: Universidad del Zulia. Revista Venezolana de Gerencia, 14(47).
Wright, S. L. (2005). Organizational climate, social support and loneliness in the workplace. Research on Emotion in Organizations, 1, 123-142.
Yaminfirooz, M., Nooshinfard, F., & Siamian, H. (2015). Structural equation model of organizational climate in Iranian academic libraries. The Electronic Library, 33(5), 943-958.
Zacher, H., & Yang, J. (2016). Organizational Climate for Successful Aging. Frontiers in Psychology, 7.
_||_