اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر درماندگی روان شناختی، کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیفاطمه احمدی 1 , مریم کدخدایی 2
1 - کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: کیفیت زندگی, اضطراب اجتماعی, درماندگی روانشناختی, تنظیم شناختی هیجان, طرحواره درمانی هیجانی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر درماندگی روان شناختی، کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیۀ دانش آموزان مضطرب مقطع متوسطه در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که به یکی از مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی شهر اهواز مراجعه نمودند. نمونه پژوهش شامل 30 نفر دانشآموز مضطرب بود که با روش نمونهگیری در دسترس و به صورت هدفمند ، با توجه به ملاکهای ورود و خروج مطالعه انتخاب شدند. گروه آزمایش مداخله آموزشی را ده جلسه 120 دقیقهای هفتگی دریافت نمودند و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفتند. پیش از انجام مداخله و بعد از آن، اعضای گروه های آزمایش و کنترل به پرسشنامههای درماندگی روانشناختی، کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان پاسخ دادند. دادهها با استفاده از نسخه 22 SPSS و با روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد بین گروههای آزمایش و کنترل از نظر درماندگی روان شناختی، کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان تفاوت معنیداری وجود داشت (001/0>p). به عبارت دیگر طرحواره درمانی هیجانی باعث کاهش درماندگی روانشناختی و افزایش کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان شد.
The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of emotional schema therapy on psychological distress, quality of life, and cognitive emotion regulation in adolescents with social anxiety disorder. The research method was quasi-experimental with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the research was all the anxious high school students in the academic year 2022-2023 who were referred to one of the psychological counseling and service centers in Ahvaz. The sample size consisted of 30 anxious students who were selected by available and purposeful (targeted) sampling method and according to the inclusion and exclusion criteria of the study. The experimental group received ten sessions of 120 minutes per week, and the control group was placed on the waiting list. Before and after the intervention, the members of the experimental and control groups answered psychological distress, quality of life, and cognitive regulation of emotion questionnaires. Data were analyzed by using SPSS software version 22. The result of multivariate and univariate covariance analysis showed that there was a significant difference between the experimental and control groups in terms of psychological distress, quality of life, and cognitive emotion regulation in adolescents with social anxiety disorder (p <0.001). In other words, emotional schema therapy reduced psychological distress and increased quality of life and cognitive regulation of emotion.
_||_