فرصتها و تهدیدهای ناشی از فنآوری اطلاعات در ترویج فرهنگ کتابخوانی از دیدگاه دانشجومعلمان
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
1 - دکتری برنامه ریزی درسی، مدرس دانشگاه، اصفهان، ایران
کلید واژه: فناوری اطلاعات, کتابخوانی, دانشجو معلمان,
چکیده مقاله :
کتابخوانی در سالهای اخیر در برابر گسترش کارکردهای فناوریها گامهایی رو به عقب داشت، بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی فرصت ها و تهدیدهای ناشی از فن آوری اطلاعات در ترویج فرهنگ کتابخوانی از دیدگاه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان شهر اصفهان میباشد. روش پژوهش توصیفی بوده، جامعه آماری شامل دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان اصفهان بوده است. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، تعداد 342 نفر از آنها، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه محقق ساخته، شامل 46 سؤال بر اساس طیف 5 درجه ای لیکرت بوده، که فرصت ها و تهدیدها را در سه حیطه شناختی، عاطفی و رفتاری کتابخوانی سنجیده است. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد مهمترین فرصت های شناختی فناوریها: تنوع بخشی به فعالیتهای تربیتی و فراغت محور، در حیطه عاطفی: تمایل به محتواسازی مناسب و تفکیک موضوعات، و در حیطه رفتاری: متنوع ساختن اوقات فراغت دانش آموزان است. مهم ترین تهدیدها، در حیطه شناختی: ضعیف شدن درک مطلب و یادسپاری، در حیطه عاطفی: کاهش تفکر و تعمق در مسائل و دنباله روی از منابع بی اعتبار در رسانه ها و در حیطه رفتاری، ایجاد زمینة جدایی از تعالیم اصیل کتب می باشد.
In recent years, reading has taken steps backwards against the expansion of the functions of technologies, so the purpose of the present study is to investigate the opportunities and threats caused by information technology in promoting the culture of reading from the perspective of student teachers of Farhangian University of Isfahan. The research method is descriptive, the statistical population includes students and teachers of Farhangian University of Isfahan. Using stratified random sampling method, 342 of them were selected as a sample. The measurement tool, a researcher-made questionnaire, included 46 questions based on a 5-point Likert scale, which measured opportunities and threats in three cognitive, emotional and behavioral areas of reading. The analysis of data showed that the most important cognitive opportunities of technologies are: diversifying educational and leisure-oriented activities, in the emotional field: the desire for appropriate content creation and separation of subjects, and in the behavioral field: diversifying students' free time. The most important threats are in the cognitive field: the weakening of understanding and memorization, in the emotional field: the reduction of thinking and pondering on issues and following unreliable sources in the media, and in the behavioral field, creating an environment of separation from the original teachings of books.
_||_