اثربخشی آموزش هوش اخلاقی مبتنی بر قصه گویی بر اضطراب در دانش آموزان دختر دوره ابتدایی
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیفاطمه دوست محمدی 1 , عاطفه بیدختی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
2 - گروه روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
کلید واژه: هوش اخلاقی, قصه گویی, اضطراب, دانش آموزان,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش اخلاقی مبتنی بر قصه¬گویی بر اضطراب در دانش-آموزان دختر دوره ابتدایی انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه¬آزمایشی و طرح پژوهشی پیش¬آزمون- پس¬آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماري شامل تمامی دانش¬آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر سمنان در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 569 نفر بود که از بین آن¬ها تعداد 30 نفر به روش نمونه¬گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه (آزمایش 15 نفر و کنترل 15 نفر) جایدهی شدند. براي جمع¬آوري اطلاعات مورد نياز از پرسشنامه¬ اضطراب مارچ و همکاران (1997) استفاده شد. گروه آزمایش به¬مدت 12 جلسه تحت مداخله پروتکل آموزش هوش اخلاقی به شیوه قصه¬گویی فرانک و بوربا (2014) قرار گرفت. برای تحلیل داده¬ها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته¬ها نشان داد که آموزش هوش اخلاقی به شیوه قصه¬گویی بر کاهش اضطراب در دانش¬آموزان اثربخش بود (001/0>P). بر اساس نتایج پژوهش حاضر می¬توان نتیجه¬گیری کرد که استفاده از محتوا و دستورالعمل¬های آموزش هوش اخلاقی به شیوه قصه¬گویی بر کاهش اضطراب در دانش¬آموزان مفید است.
This research was conducted with the aim of investigating the effectiveness of moral intelligence training based on storytelling on anxiety in elementary school girl students. The research method was a semi-experimental type and a pre-test-post-test research design with a control group. The statistical population included all the sixth grade female students of Semnan city in the academic year of 2023-2024 in the number of 569 people, of which 30 people were randomly selected by purposeful sampling into two groups (experiment 15 people and control 15 people) were placed. To collect the required information, March and et al's anxiety questionnaire (1997) was used. For 12 sessions, the experimental group was subjected to the intervention of moral intelligence training protocol in the storytelling method of Frank and Burba (2014). The analysis of covariance statistical test was used to analyze the data. The findings showed that teaching moral intelligence through storytelling was effective in reducing students' anxiety (P<0.001). Based on the results of the present study, it can be concluded that using the content and instructions of teaching moral intelligence in the way of storytelling is useful for reducing anxiety in students.
آصفی¬فر، فرزاد؛ ایوبی، الهه؛ جعفری، کاظم و سلم¬آبادی، مجتبی. (1402). رابطه هوش اخلاقی با اضطراب در دانشجویان: نقش میانجی تحمل پریشانی. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری، 9(4)، 18-9.
برادران، محمد؛ محمدی¬پور، محمد و مهدیان، حسین. (1399). مدل علی توانایی حل مسأله ریاضی دانش¬آموزان بر اساس مهارت تفکر انتقادی با نقش میانجی انگیزه پیشرفت و نگرش به ریاضیات. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 17(37)، 52-27.
تقوی، پگاه؛ عذرا، محمدپناه و چوب¬فروش، آزاده. (1401). آموزش هوش اخلاقی و تأثیر آن بر رفتار نوعدوستی و پرخاشگری بر روی کودکان زیر هفت سال. نشریه پرستاری کودکان، 8(4)، 49-40.
جوادی¬نژاد، علی؛ حیدری، علیرضا؛ نادری، فرح؛ بختیارپور، سعید و حافظی، فریبا. (1397). اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر بهزیستی روان¬شناختی دانش¬آموزان مقطع متوسطه دوم. مجله اخلاق زیستی، 8(29)، 62-53.
شرکت، مرضیه؛ کلانتری، مهرداد؛ آذربایجانی، مسعود و عابدی، محمدرضا. (1399). مقایسه اثربخشی آموزش هوش معنوی مبتنی بر آموزه¬های قرآنی و آموزش هوش معنوی بر اساس دیدگاه باول بر بهزیستی روانشناختی دانشجویان. مجله علوم روانشناختی، 19(93)، 1139-1125.
عباس¬زاده، فاطمه؛ فخری، محمدکاظم و عباسی، قدرت¬الله. (1401). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر حساسیت اضطرابی و تکانشگری در دختران نوجوان دارای اختلال اضطراب اجتماعی. فصلنامه علمی پژوهشی ابن¬سینا، 24(2)، 76-70.
غلامی، نسرین و پرندین، شیما. (1400). اثربخشی قصه¬گویی با تأکید بر معنویت بر کاهش کمرویی و اضطراب و افزایش انعطاف¬پذیری تحصیلی کودکان دبستانی. دوفصلنامه سواد تربیتی معلم، 1(1)، 124-110.
قدم¬پور، عزت اله؛ کلانتر، جهانگیر و یوسف¬وند، لیلا. (1397). تأثیر آموزش هوش اخلاقی به شیوه قصه-گویی بر بخشودگی بین¬فردی دانش¬آموزان. مجله پژوهش در نظام¬های آموزشی، 41، 89-73.
محمدی نصرآبادی، محدثه؛ علوی لنگرودی، سیدکاظم؛ زندوانیان، احمد و استبرقی، مهدیه. (1398). اثربخشی آموزش ارزش¬های اخلاقی از طریق قصه¬گویی و پویانمایی بر رشد مهارت¬های اجتماعی کودکان پیش¬دبستانی. مجله تفکر و کودک، 10(2)، 262-239.
محمودی، سیما؛ محمدپناه، عذرا؛ چوب¬فروش، آزاده و فاروقی، پریا. (1401). اثربخشی بازی درمانی خانواده محور بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان. مجله پزشکی، 44(2)، 159-152.
میرزایی، زینب و بنیسی، پریناز. (1401). اثربخشی آموزش قصه درمانی در درک مفاهیم اخلاقی، اضطراب و افسردگی، هوش هیجانی و خودکارآمدی در کودکان پسر و دختر. مجله رویکردی نو در علوم تربیتی، 4(3)، 108-95.
Carollo, A., De Marzo, S., Esposito, G. (2024). Parental care and overprotection predict worry and anxiety symptoms in emerging adult students. Acta Psychologica, 248, 104398.
Doris, J., Stich, S. McKee, M. (2020). The ethical complexities of sponsored digital storytelling. International Journal of Cultural Studies, 16(6), 627-640.
Guo, L., Shi, G., Du, X., Wang, W., Guo, Y., Lu, C. (2021). Associations of emotional and behavioral problems with Internet use among Chinese young adults: the role of academic performance. Journal of Affective Disorders, 287, 214-221.
Hoyle, R.H., Fejfar, M.C., Miller, J. (2019). The role of storytelling in understanding children's Malaysian Youth. Health and the Environment Journal, 2(1), 10-21.
İzci, S.M., Çetinkaya, B. (2024). The impact of digital storytelling for children during paediatric day surgery on anxiety and negative emotional behaviors: Randomized controlled trial. Journal of Pediatric Nursing, 77, e231-e241.
Kirkby, R.J., Linder, H. (2020). Exercise is linked to reductions in anxiety but not premenstrual syndrome in women with prospectively assesed symptoms. Academic Search Premier, 33(2), 222-230.
MacBeth, A., Gumley, A. (2020). Exploring compassion: A meta-analysis of the association between self-compassion and psychopathology. Clinical Psychology Revie, 32(6), 545-552.
Parker, J.G., Asher, W. (2020). Learning values through moral stories using a storyboard. Research Gate, 2(8), 40-48.
Yang, K.P., Mao, X.Y. (2020). A viable model and self-report measure of spiritual intelligence. Educational and psychological, 28, 68-85.