رابطه ویژگیهای شخصیتی و جهتگیری دینی با رفتارهای مطلوب انضباطی دانشآموزان پسر دبیرستانی
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعيحسین سلم آبادی 1 , حسین چنارانی 2 , سارا حقیقت 3 , سحر امین الشریعه 4 , حبیبه آزفنداک 5 , زهرا عرب سالاری 6
1 -
2 -
3 -
4 -
5 -
6 -
کلید واژه: ویژگیهای شخصیتی, Religious orientation, personality characteristics, دانشآموزان پسر دبیرستانی, جهتگیری دینی, رفتارهای مطلوب انضباطی, discipline desired behaviors, high school boy students,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و جهتگیری دینی با رفتارهای مطلوب انضباطی دانشآموزان پسر دبیرستانی انجام شد. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش همه دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر ورامین در سال تحصیلی 96-1395 بود. از میان آنان 360 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و همه آنها پرسشنامههای ویژگیهای شخصیتی (کاستا و مککری، 1992)، جهتگیری دینی (آلپورت و راس، 1967) و رفتارهای مطلوب انضباطی (یوسلیانی و همکاران، 1391) را تکمیل کردند. دادهها با روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل گامبهگام تحلیل شدند. نتایج همبستگی نشان داد روانرنجورخویی و جهتگیری دینی بیرونی با رفتارهای مطلوب انضباطی رابطه منفی و معنادار و سازگاری، وظیفهشناسی و جهتگیری دینی درونی با رفتارهای مطلوب انضباطی رابطه مثبت و معنادار داشتند. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد متغیرهای وظیفهشناسی، روانرنجورخویی و جهتگیری دینی درونی توانستند 4/38 درصد از تغییرات رفتارهای مطلوب انضباطی دانشآموزان پسر دبیرستانی را پیشبینی کنند (05/0P<). بنابراین پژوهش پیشنهاد میشود مشاوران و روانشناسان برای بهبود رفتارهای مطلوب انضباطی دانشآموزان پسر دبیرستانی وظیفهشناسی و جهتگیری دینی درونی آنان را افزایش و روانرنجورخویی آنان را کاهش دهند.
This research aimed to investigate the relationship of personality characteristics and religious orientation with discipline desired behaviors of high school boy students. This study was a cross-sectional from type of correlation. The statistical population of research included all high school boy students of Varamin city in 2016-17 academic years. From them 360 person were selected by multistep cluster sampling method and all of them completed the questionnaires of personality characteristics (Costa and McCrae, 1995), religious orientation (Allport and Ross, 1967) and discipline desired behaviors (Yoselyani and et al, 2012). Data was analyzed with Pearson correlation and multivariate regression with stepwise model methods. The findings of correlation showed neuroticism and external religious orientation had a negative and significant relationship with discipline desired behaviors and agreeableness, conscientiousness and internal religious orientation had a positive and significant relationship with discipline desired behaviors. Also the finding of regression showed the variables of conscientiousness, neuroticism and internal religious orientation can predict 38/4 percent of variance of discipline desired behaviors of high school boy students (P<0/05). Therefore suggest that counselors and psychologists to improve the discipline desired behaviors of high school boy students increase the conscientiousness and internal religious orientation of them and decrease the neuroticism of them.