هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش هیجانی و هوش معنوی با خویشتن داری جنسی دانشجویان پسر و دختر مجرد در مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور اوز (لارستان) بود. این پژوهش از نوع همبستگی – توصیفی است. بدین منظور 170نفر از دانشجویان به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و به چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش هیجانی و هوش معنوی با خویشتن داری جنسی دانشجویان پسر و دختر مجرد در مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور اوز (لارستان) بود. این پژوهش از نوع همبستگی – توصیفی است. بدین منظور 170نفر از دانشجویان به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه های هوش هیجانی (سیبریا شرینگ،1995)، هوش معنوی (بدیع و همکاران،1389) و خویشتن داری جنسی (جعفری، 1386) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان دادند که: عوامل خودانگیزی،خودآگاهی ،خودکنترلی، هشیاری اجتماعی و مهارت های اجتماعی با مؤلفه های هوش معنوی رابطه مثبت دارند . بین عوامل خودانگیزی ، خودآگاهی و خودکنترلی با پایبندی به ارزش و اصول اخلاقی از متغیر خویشتن داری جنسی رابطه مثبت وجود دارد. همچنین بین عوامل تفکر کلی و بعد اعتقادی و پرداختن به سجایای اخلاقی با مؤلفه های خویشتن داری جنسی رابطه مثبت ومعنادار برقرار است.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و جهتگیری دینی با رفتارهای مطلوب انضباطی دانشآموزان پسر دبیرستانی انجام شد. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش همه دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر ورامین در سال تحصیلی 96-1395 بود. از میان آنان 360 نفر با چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و جهتگیری دینی با رفتارهای مطلوب انضباطی دانشآموزان پسر دبیرستانی انجام شد. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش همه دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر ورامین در سال تحصیلی 96-1395 بود. از میان آنان 360 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و همه آنها پرسشنامههای ویژگیهای شخصیتی (کاستا و مککری، 1992)، جهتگیری دینی (آلپورت و راس، 1967) و رفتارهای مطلوب انضباطی (یوسلیانی و همکاران، 1391) را تکمیل کردند. دادهها با روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل گامبهگام تحلیل شدند. نتایج همبستگی نشان داد روانرنجورخویی و جهتگیری دینی بیرونی با رفتارهای مطلوب انضباطی رابطه منفی و معنادار و سازگاری، وظیفهشناسی و جهتگیری دینی درونی با رفتارهای مطلوب انضباطی رابطه مثبت و معنادار داشتند. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد متغیرهای وظیفهشناسی، روانرنجورخویی و جهتگیری دینی درونی توانستند 4/38 درصد از تغییرات رفتارهای مطلوب انضباطی دانشآموزان پسر دبیرستانی را پیشبینی کنند (05/0P<). بنابراین پژوهش پیشنهاد میشود مشاوران و روانشناسان برای بهبود رفتارهای مطلوب انضباطی دانشآموزان پسر دبیرستانی وظیفهشناسی و جهتگیری دینی درونی آنان را افزایش و روانرنجورخویی آنان را کاهش دهند.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف پیشبینی گرایش جوانان به معیارهای غیرسنتی همسرگزینی بر اساس عوامل شکاف نسلی انجام شد. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش همه جوانان شهر جهرم در سال 1395 بودند. از میان آنان 320 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و همه آ چکیده کامل
این پژوهش با هدف پیشبینی گرایش جوانان به معیارهای غیرسنتی همسرگزینی بر اساس عوامل شکاف نسلی انجام شد. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش همه جوانان شهر جهرم در سال 1395 بودند. از میان آنان 320 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و همه آنها پرسشنامههای محققساخته دارای روایی و پایایی معیارهای غیرسنتی همسرگزینی و شکاف نسلی را تکمیل کردند. دادهها با روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان تحلیل شدند. یافتهها نشان داد نگرش ابزاری به ازدواج، آزادیهای اجتماعی و ازدواج از طریق آشنایی در فضای مجازی با گرایش به معیارهای غیرسنتی همسرگزینی رابطه مثبت و معنادار و ازدواج از طریق آشنایی در اقوام و آشنایان با گرایش به معیارهای غیرسنتی همسرگزینی رابطه منفی و معنادار داشت، اما ازدواج از طریق آشنایی در فضای آموزشی با معیارهای غیرسنتی همسرگزینی رابطه معناداری نداشت. یافتههای دیگر نشان داد عوامل شکاف نسلی توانستند 8/28 درصد از تغییرات گرایش جوانان به معیارهای غیرسنتی همسرگزینی را پیشبینی کنند (05/0P<). بنابراین پیشنهاد میشود برنامهریزان برای کاهش گرایش جوانان به معیارهای غیرسنتی همسرگزینی برنامههای مناسبی مبنی بر کاهش نگرش ابزاری به ازدواج، آزادیهای اجتماعی و ازدواج از طریق آشنایی در فضای مجازی و افزایش ازدواج از طریق آشنایی در اقوام و آشنایان طراحی و اجرا کنند.
پرونده مقاله
هدف از اجرای این پژوهش رابطه هوش هیجانی،سازگاری اجتماعی و تمایزیافتگی با انعطاف پذیری کنشی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامهرمزبود. نمونه شامل 200 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامهرمزبودکه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و پر چکیده کامل
هدف از اجرای این پژوهش رابطه هوش هیجانی،سازگاری اجتماعی و تمایزیافتگی با انعطاف پذیری کنشی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامهرمزبود. نمونه شامل 200 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامهرمزبودکه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و پرسشنامه ها شامل هوش هیجانی( پترایدز و فارنهام ،2001)، سازگاری اجتماعی( پیکل و ویسمن ،1999)، تمایزیافتگی( دریک،2011) انعطافپذیریکنشی(کانرودیویدسون ،2003) بود. این پژوهش از نوع همبستگی بوده و نتایج این پژوهش در سطح خطای 05/0 نشان داد که بین هوش هیجانی،سازگاری اجتماعی و تمایزیافتگی با انعطاف پذیری کنشی رابطه مثبت و معناداری وجوددارد. نتایج رگرسیون نشان داد بین هوش هیجانی،سازگاری اجتماعی و تمایزیافتگی با انعطاف پذیری کنشی رابطه چندگانه وجود دارد و نتایج تحلیل رگرسیون مرحلهای نیز نشان داده است که از بین متغیرهای پیش بین، تنها متغیر سازگاری اجتماعی پیش بینی کننده انعطاف پذیری کنشی میباشد دانشجویان بود.
پرونده مقاله
با توجه به نقش ارزش ها در شکل گیری نظام خانواده و نقش اساسی زنان در کانون خانواده، مقاله حاضر با هدف مطالعه رابطه ارزش های فرهنگی ازدواج بر ساختار خانواده متعادل و میزان تحقق انتظارات زنان از همسرشان با استفاده از نظریه های روانشناختی و جامعه شناسی می باشد. روش تحقیق مو چکیده کامل
با توجه به نقش ارزش ها در شکل گیری نظام خانواده و نقش اساسی زنان در کانون خانواده، مقاله حاضر با هدف مطالعه رابطه ارزش های فرهنگی ازدواج بر ساختار خانواده متعادل و میزان تحقق انتظارات زنان از همسرشان با استفاده از نظریه های روانشناختی و جامعه شناسی می باشد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش پیمایشی با استفاده از پرسشنامه است. در این مطالعه در این مطالعه 380 زنان متاهل که با روش نمونه گیری خوشه ای از بین تمامی زنان متاهل ساکن شهر شیراز انتخاب شده بودند. شرکت داده شدند. شرکت کنندگان ابزارهای مقیاس تحقق انتظارات، ساختار خانواد اولسون و مقیاس ارزش های ازدواج دلخموش را تکمیل نمودند و داده های پژوهش نیز از طریق تحلیل واریانس، تحلیل های همبستگی و رگرسیونمورد بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان دادند که از بین ابعاد ارزش های ازدواج بعد ارزش های برابرنگری، جمع گرایی، خودمختاری عقلانی و سلسله مراتبی تفاوت معناداری در سطح (01/0 P< ) با ساختار متعادل خانواده دارد. همچنین مشخص شد که مولفه های ارزش های ازدواج با میزان تحقق انتظارات زنان از همسرشان نیز رابطه معنادر وجود دارد به طوری که ابعاد برابرنگری، خودمختاری عاطفی و جمع گرایی در سطح (01/0 P< ) و با ضریب تعیین (14/0) به صورت مثبت توانایی پیش بینی تحقق انتظارات را دارند در نتیجه می توان گفت که ارزش های زن و شوهر در زندگی زناشویی شان در شکل دهی ساختار خانواده و میزان رضایتمندی شان از طریق برآوردن انتظارات زناشویی نقش موثری بر عهده دارد.
پرونده مقاله
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه سرمایه های روانشناختی و الگوهای ارتباطی با خشونت خانگی انجام گرفت. برای انجام این پژوهش 203 زن، به روش نمونه گیری دردسترس از بین زنان متأهل سطح شهر بجنورد انتخاب شدند. روش این پژوهش توصیفی- همبستگی بود و برای جمعآوری داده ها از پرس چکیده کامل
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه سرمایه های روانشناختی و الگوهای ارتباطی با خشونت خانگی انجام گرفت. برای انجام این پژوهش 203 زن، به روش نمونه گیری دردسترس از بین زنان متأهل سطح شهر بجنورد انتخاب شدند. روش این پژوهش توصیفی- همبستگی بود و برای جمعآوری داده ها از پرسشنامه تاکتیک های تعارضی (CTS-2) استراس و همکاران، پرسشنامه سرمایه روان شناختی لوتانز (PCQ) و پرسشنامه الگوهای ارتباطی زوجین- کریستنسن و سولاوای (CPQ) استفاده شد. تحلیل داده ها نیز با استفاده از آزمون رگرسیون چندمتغیره انجام گرفت. نتایج حاکی از آن بود که الگوی سازنده گرایی متقابل، خشونت دریافت شده را در جهت منفی (01/0>P) و الگوی توقع/ کناره گیری نیز خشونت دریافت شده را در جهت مثبت پیش بینی می کند (05/0>P). همچنین نتایج نشان داد که سرمایه های روانشناختی (خودکارآمدی و امیدواری)، خشونت خانگی را به طور معناداری در جهت منفی پیش بینی می کنند (05/0˂P). با توجه به نتایج حاصله می توان گفت که الگوهای ارتباطی ناکارآمد و سرمایه های روانشناختی پایین زنان منجر به افزایش میزان خشونت اعمال شده بر آنان می شود و به نوعی می توان بخشی از میزان خشونت دریافت شده را با ویژگی های شخص قربانی خشونت، مرتبط دانست.
پرونده مقاله