بررسی رابطه عامل های همدلی خود با شفقت خود
محورهای موضوعی : روان کاوی، روان پویشی، روان شناسی شناختی و بهداشت روانپونه شهابی 1 , داود معنوی پور 2 , علیرضا پیرخائفی 3
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد واحد گرمسار، گرمسار، ایران
2 - دانشیار گروه روانشناسی دانشکده علوم پزشکی و روانشناسی، دانشگاه آزاد واحد گرمسار، گرمسار، ایران
3 - دانشیار گروه روانشناسی دانشکده علوم پزشکی و روانشناسی، دانشگاه آزاد واحد گرمسار، گرمسار، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف: بررسی روابط بین سازه های روانشناختی می تواند درک ما را از آنها کاملتر کند تا به کارگیری آنها را با در نظر گرفتن نقاط مشترک و متمایز کننده آنها تسهیل نماید. این پژوهش با هدف بررسی رابطه عامل های همدلی خود با شفقت خود انجام شد. روش: این پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران و گرمسار در سال تحصیلی 98-99 بود. ابزار پژوهش آزمون همدلی خود (شهابی، معنوی پور، پیرخایفی، 1399) بود. یافته ها: تحلیل رگرسیون بین عامل های همدلی خود با شفقت خود نشان داد که مدل رگرسیون در حالت کلی معنی دار نیست و علی رغم شباهت های سازه های همدلی خود و شفقت خود، رابطه معنی دار آماری بین آنها وجود ندارد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که از میان عامل ها، توجه به بدن با شفقت خود رابطه منفی و معنی دار دارد و عامل درون نگری با شفقت خود رابطه مثبت و معنی دار دارد و سایر عامل ها رابطه معنی داری با شفقت خود ندارند.
فردریکسون، جان. (1394). همآفرینی تغییر: فنون تآثیرگذار درمان پویشی( ترجمه عنایت خلیقی سیگارودی). چاپ اول. تهران. انتشارات ارجمند(سال انتشار به زبان اصلی2013).
معنوی پور، داود. (1399). برافراشتن ناهشیار. تهران: انتشارات دیدآور.
معنوی پور، داود، شهابی، پونه و پیرخایفی، علیرضا (زیر چاپ). بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه همدلی خود. مجله شناخت اجتماعی.
نوری، نازیلا. (۱۳۹۴). بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه شفقت خود و رابطه آن با خودشناسی انسجامی در دانشجویان شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد گرایش سنجش و اندازهگیری (روانسنجی). دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی.
هیکی، کاترین. (1398). روان درمانی پوشی فشرده کوتاه مدت دوانلو DISTDP: درسنامه روان درمانگران (ترجمه داود معنوی پور) تهران: دیدآور (سال انتشاربه زبان اصلی 2017).
Britton, P. C., & Fuendeling, J. M. (2005). The Relations Among Varieties of Adult Attachment and the Components of Empathy. The Journal of Social Psychology, 145(5), 519–530. https://doi.org/10.3200/SOCP.145.5.519-530
Davanloo, H. (2001). "Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy: Selected papers of Habib Davanloo", John Wiley and Sons, Chichester, England.
Davanloo, H. (2016). Proceedings of the Montreal Closed-Circuit Experiential Training Workshops in the Mobilization of the Unconscious and Davanloo’s Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy. Montreal, Canada.
Davanloo, H. (2017). Proceedings of the Montreal Closed-Circuit Experiential Training Workshops in the Mobilization of the Unconscious and Davanloo’s Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy. Montreal, Canada.
Davanloo, H. (2019). Proceedings of the Montreal Closed-Circuit Experiential Training Workshops in the Mobilization of the Unconscious and Davanloo’s Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy. Montreal, Canada.
Davis MH. (1987). A multidimensional approach to individual differences in empathy. JSAS Catalogue of Selected Documents in Psychology. 10:85.
Emaden, L. Manavipour, D. (2019). Proceedings of the Tehran Closed-Circuit Experiential Training Workshops in the Mobilization of the Unconscious and Davanloo’s Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy. Tehran, Iran.
Lopez, A., Sanderman, R., Smink, A., Zhang, Y., van Sonderen, E., Ranchor, A., & Schroevers, M. J. (2015). A reconsideration of the Self-Compassion Scale’s total score: self-compassion versus self-criticism. Plos one, 10(7), [e0132940]. DOI: 10.1371/journal.pone.0132940
Manavipour, D. (2020). Transference Component of Resistance (TCR) In Davanloo's Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy (DISTDP). 10:370. doi: 10.35248/ 2161-0487. 20.10.370.
Mehrabian, A., Young, A. L., & Sato, S. (1988). Emotional empathy and associated individual differences. Current Psychology: A Journal for Diverse Perspectives on Diverse Psychological Issues, 7(3), 221–240. https://doi.org/10.1007/BF02686670
Neff, K. D. (2003). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 2(2), 85-102.
Neff, K. D. (2016). The self-compassion scale is a valid and theoretically coherent measure of self-compassion. Mindfulness, 7, 264–274.
Rieffe C،Ketelaar L،Wiefferink C. (2010). Assessing empathy in young children،Construction and validation of an empathy questionnaire Press Indiv،In press، Personality and Individual Differences, 49, 362-367،.
Sousa A, McDonald S, Rushby J, Li S, Dimoska A, James C. Understanding deficits in empathy after traumatic brain injury: The role of affective responsivity. Cortex. 2011 May; 47(5):526-535.
van IJzendoorn, M H ,. Marianne De Wolff (1997). Sensitivity and Attachment: A Meta-Analysis on Parental Antecedents of Infant Attachment.Child Development 68(4):571-91 · August 1997 with 10,648 Reads DOI: 10.1111/j.1467-8624.1997.tb04218.x · Source: PubMed