تاثیرتوسعه روانشناختی بر کیفیت سیاست گذاری عمومی
محورهای موضوعی : علوم سیاسیمیثم اسماعیل زاده 1 , علی اشرف نظری 2 , رضا رستمی 3 , سید مصطفی ابطحی 4
1 - دانشجو،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران،دانشکده حقوق الهیات و علوم سیاسی،تهران،ایران
2 - استاد گروه علوم سیاسی ،دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران،تهران،ایران.
3 - استاد گروه روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
4 - ستاد یار ، گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق ، الهیات و علوم سیاسی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران،ایران
کلید واژه: هنجار, ارزش, رفتار, عقلانیت, سیاست گذاری عمومی, باور, توسعه روانشناختی,
چکیده مقاله :
مقاله حاضر به جایگاه توسعه روانشناختی در سیاست گذاری عمومی ایران می پردازد. ضرورت این موضوع ازآنجاست که تبیین یکسری عوامل روان شناختی، موجبات تحقق سیاست گذاری توسعه را رقم خواهند زد. هدف تبیین شاخص های توسعه روان شناختی و در سیاستگذاری عمومی توسعه است. در اهمیت بحث حاضر باید گفت در بررسی نتایج حاصله از فرایند سیاستگذاری عمومی در ایران، ارزش، باور، هنجار، رفتار وعقلانیت نقش اساسی دارد. سوال اینجاست جایگاه توسعه روانشناختی در سیاست گذاری عمومی چیست؟ فرضیه بیانگر است که توسعه روانشناختی با نهادینه نمودن شاخص هایی نظیر ارزش، باور، هنجار، رفتار و عقلانیت در ایران می تواند موجبات توسعه پایدار کشور را رقم می زند. چارچوب نظری با الهام از نظریات نوسازی روانی، درصدد تحکیم اثبات فرضیه است. لذا با استعانت از روش توصیفی و تحلیلی به تبیین شاخص های مورد نظر پرداخته شده است. نتایج نشان داد توسعه شاخص های روانشناختی و حکمرانی خوب سبب تحقق سیاست گذاری عمومی توسعه در ایران می شود.
This article deals with the place of psychological development in Iran's public policy. The necessity of this issue is because the explanation of a series of psychological factors will determine the reasons for the realization of development policy. The purpose is to explain the indicators of psychological development and in the general policy of development. In the importance of the present discussion, it should be said that value, belief, norm, behavior and rationality play a fundamental role in examining the results of the public policy process in Iran. The question here is what is the place of psychological development in public policy making? The hypothesis states that psychological development by institutionalizing indicators such as value, belief, norm, behavior and rationality in Iran can lead to sustainable development of the country. The theoretical framework, inspired by the theories of psychological renewal, seeks to consolidate the proof of the hypothesis. Therefore, with the help of descriptive and analytical method, the desired indicators have been explained. The results showed that the development of psychological indicators and good governance lead to the realization of general development policies in Iran.
_||_