علم سودمند ازمنظر مولانا در مثنوی
محورهای موضوعی :زهرا باباپور 1 , محمد رضا صرفي 2 * , عنایت الله شریف پور 3
1 - دانشجوی دکترا زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان. ایران
2 - استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان ، کرمان، ایران
3 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
کلید واژه: مولوی, مثنوی, علم, آگاهی, معرفت علمی, علم سودمند,
چکیده مقاله :
مولانا جلال الدين رومى يکى از عارفان و عالمان بزرگ مسلمان و پرورش يافته مکتب تصوف است. او گرايش هاى عرفانى پیش از خود را به خوبى می دانست و از آرا و عقايد فلاسفه، متکلمان و فقها آگاهى داشت. از مجموعه اشعار چنین بر می آيد که انس ديرينه ای با آيات و احاديث و تاريخ و حکمت اسلامی داشته است. مولانا همواره علم را ستوده است ولی پیوسته علومی را مفید و مثمر ثمر می داند که بتواند انسان را به سرچشمه الهی برساند او علم را نعمتی بزرگ می شمارد که همچون نوری در باطن انسان، نردبان تعالی و عروج می شود. لذا علمی را سودمند می داند که برخاسته از معرفت و آگاهی باشد و راهگشای انسان باشد و او را به سوی معنويت و اخلاق پیش بررد. در اين مقاله با عنوان علم سودمند از نظر مولوی، کوشش میشود که به بررسی علوم نزد مولانا پرداخته شود و حقیقت علم سودمند از نظر مولوی تریین شود که علم سودمند چگونه می تواند انسان را به حقیقت واحد و جاودانگی برساند
Rumi Jalaluddin Rumi is one of the great Muslim mystics and scholars who cultivated the Sufi school. He knew the mystical trends before him well and was aware of the opinions and beliefs of philosophers, theologians and jurists. It is clear from the collection of poems that he had a long-standing acquaintance with Islamic verses, hadiths, history and wisdom. Rumi has always praised science, but he always considers those sciences that can lead man to the divine source to be useful and fruitful. He considers science a great blessing that, like a light in the depths of man, becomes a ladder of exaltation and ascension. Therefore, he considers science that arises from knowledge and awareness to be beneficial and that opens the way for man and leads him towards spirituality and morality. In this article, entitled Useful Science from Rumi's Perspective, an attempt is made to examine the sciences in Rumi's perspective and to explore the truth of useful science from Rumi's perspective, how useful science can lead man to the one truth and immortality.
قرآن کریم
-1تسلر، ادوارد. « . 0334افلاطون» ترجمة حسن فتحی. فصلنامه علامه. ش، 3دوره اول، تابستان، صص-303
.304
-2جعفری، محمد تقی ( )1331عقل در مثنوی،تهران:کرامت.
-3دلاور، علی ( )1310روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران : ویرایش.
-0زرین کوب، عبدالحسین( )1330سر نی، ج ،1تهران: علمی.
-5ژیلسون،اتین( )0344روح فلسفه قرون وسطی، ترجمه غ داوودی، تهران ، علمی و فرهنگی.
-4صدر الدین ، محمد بن ابراهیم(صدر المتألهین) ( )1311کسر اصنام الجاهلیة، تهران: بنیاد حکمت صدر.
-3طباطبایی، سید محمد حسین (بی تا) قرآن در اسلام. تهران : طلوع.
-1فروزانفر، بدیع الزمان ( )1341احادیث و قصص مثنوی، تهران: زوار.
-3محبتی، مهدی (« )1311تقابل معرفت و معیشت براساس قصه ای از مثنوی معنوی»، پژوهش نامه زبان
وادبیات فارسی، بهار و تابستان، صص .30-21
-14مولوی، محمد( .)1331مثنوی معنوی، تصحیح محمد علی موحد،چاپ چهارم، تهران: هرمس.
-11هومن، حیدر علی ( .)1333شناخت روش علمی در علوم رفتاری ، تهران،: پارسا