آموزه های تعلیمی ـ اخلاقی در غزلیات حکیم نزاری قُهستانی
محورهای موضوعی : شاهنامه
پروین رضائی
1
(استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران)
کلید واژه: غزل, مضامین تعلیمی, تحلیل محتوایی, نزاری قهستانی,
چکیده مقاله :
تعلیم و تربیت از دیرباز اهمیت بسیاری داشته است و شاعران و نویسندگان در ضمن آثار خود همواره به این مهم توجه کرده اند. نزاری قهستانی ازجمله شاعرانی است که به اهمیت آموزه های تعلیمی توجه کرده است؛ بهطوریکه غزلیات خود را بسیار به نوع تعلیمی آمیخته است؛ درنتیجه اشعارش سرشار از مضامین و معانی تعلیمی و حکمی است. نگارنده در این پژوهش بر آن است تا به روش توصیفیـ تحلیلی و با ابزار کتابخانه به بررسی و تحلیل محتواییـآماری آموزه های تعلیمی در غزلیات حکیم نزاری بپردازد. حاصل مطالعه و بررسی این پژوهش نشان می دهد که نزاری در غزلیاتش خوانندگان را به فضایل مهم اخلاقی و انسان ساز مانند صبر، توبه، مهربانی، عفو، خُلق نیک، قناعت و وفای به عهد دعوت می کند و از رذایلی مانند کینه، حرص، مکر و حیله، غرور و عُجب، آزار دیگران، ظلم، حب دنیا و ریا و... برحذر می دارد.واژههای کلیدیتحلیل محتوایی، مضامین تعلیمی، نزاری قهستانی، غزل
Education and training has long been very important and poets and writers have always paid attention to this issue in their works. Nazaari Ghohestani is one of the poets who knows the value of applying didactic teachings. He has used his didactic teachings in his sonnets (Ghazals); therefore, his lyric poems are replete with educational and moral themes and meanings. In this research, the author intends to use descriptive-analytical research method and library materials in order to do a content-statistical analysis of the didactic teachings in Hakim Nazaari's sonnets. The result of this study shows that Nazaari in his sonnet invites to the important moral and humane virtues such as patience, repentance, kindness, forgiveness, sound behavior and kindness, contentment and fulfilling the promise. He also Forbids and warns against vices such as hatred, greed, cunning and deceit, pride, persecution of others, oppression, interest in worldly belongings, etc.
_||_