تربیت عرفانی از منظر علامه طباطبایی(ره)
محورهای موضوعی : عرفان اسلامیمرآت امین الرعایا 1 , امیر جوان آراسته 2 , علی اکبر افراسیاب پور 3 , حسین خسروی 4
1 - دانشجوی دکتری عرفان اسلامی و اندیشه امام خمینی(ره)، گروه الهیات و معارف اسلامی،دانشکده علوم
انسانی،واحد خمین،دانشگاه آزاد اسلامی،خمین،ایران.
2 - دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران.
3 - دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران.
4 - استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی،دانشکده علوم انسانی،واحد خمین،دانشگاه آزاد اسلامی،خمین،ایران.
کلید واژه: سیروسلوک, تعلیم و تربیت, علامه طباطبایی, تزکیه, تربیت عرفانی,
چکیده مقاله :
در فلسفۀ تعلیم و تربیت معاصر به تربیت عرفانی جایگاه اندکی داده شده است و یکی از نظریهپردازان آن علامه طباطبایی (1360-1281 ش) در رساله لب اللباب و آثار دیگر خود به معرفی تعلیم و تربیت عرفانی میپردازد و در رسالهالولایه این تربیت را در قالب سیر و سلوک علمی و عملی به صورت تطبیقی مطرح مینماید. در طرح نظر خود از عرفان نظری و هستیشناسی عرفانی و آشنایی با حقایق دین آغاز میکند و در عرفان عملی به تأثیر دعاها، مراقبه، ذکر و فکر، خلوت و طهارت، نیت و ارادات و مانند آن میپردازد و کلیدهای تربیت عرفانی را در منازل و مقامات سلوکی دنبال میکند و طرحی جامع برای برنامهریزی در تدوین یک الگوی تربیتی ارائه میدهد که در این مقاله تلاش میگردد عناصر اصلی آن شناسایی و معرفی شوند.
_||_