حالات و مقامات عرفانی از دیدگاه ابن سینا و قشیری
محورهای موضوعی : عرفان اسلامیمحمود بهاروند 1 , سید حسین واعظی 2
1 - دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، اصفهان- دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)- دانشکده علوم انسانی.
2 - دانشیار، گروه الهیات، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)، دانشکده علوم انسانی.
کلید واژه: ابن سینا, قشیری, مقامات, عرفان, حالات,
چکیده مقاله :
Normal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} >از مباحث مهم در عرفان عملی، «حالات و مقامات عرفانی» است. سالک در جهت نیل و وصول به حق باید همراه پیر و مرشد خود، منازل و مقاماتی را کسب نماید و در این راه نیز حالاتی بر وی حادث میشود. هدف در پژوهش حاضر بیان بعضی از این حالات و مقامات از دیدگاه ابن سینا و قشیری است؛ که با روش کیفی و به نحو تحلیل محتوی و با استفاده از منابع کتابخانهای صورت پذیرفته است. بعضی از یافتههای تحقیق بیانگر است که: ابن سینا اجمالاً در آثار عرفانی خود، مخصوصا در نمط نهم اشارات، بعضی از آنها را تحت عنوان: «مقامات العارفین» مطرح کرده است. قشیری نیز در رساله قشیریه، تفصیلاً به بیان تعدادی از حالات و مقامات عرفانی پرداخته است. محقق نیز به روش تحلیلی به بیان، سنجش و مقایسه نظرات این دو دانشمند پرداخته است. از دیگر یافتهها میتوان تعداد حالات و مقامات؛ تقدم تأخر اینها و وجوه اشتراک و افتراق نظر این دو دانشمند را در خصوص حالات و مقامات دانست.
Normal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} > One of the important issues in practical mysticism is "mystical states of mind". In the way to become one with God, the disciple should achieve spiritual positions and experiences along with their preceptor and mentor; also, in this way, some spiritual states occur to them. The aim of the study is to show some of these states and spiritual positions from the viewpoints of IbnSina and Qushayri. The method of this study is a qualitative approach, and the content analysis is conducted using library resources. Some findings of this study reveal that in his mystical books, IbnSina has briefly argued some of these states and positions under the title of "Maqamat al-Aarefin" -- Mystics' Spritual Positions -- especially in the ninth section of "Esharat"-- Indications. Qushayri in his dissertation entitled "Qushayriyeh" has expressed some of the mystical states and positions in detail. The researcher has also analyzed and compared these two scholastic views by using analytic method. Other findings include the number of states and positions, their priority and hierarchy, the similarities and differences between these two scientists' comments about the mystical states and positions