مفهوم اصطلاحی «ادراک» از عبدالقاهر جرجانی تاادبیات عرفان اسلامی
محورهای موضوعی : عرفان اسلامیعباس طالب زاده شوشتری 1 , علی نوروزی 2 , عباس عرب 3 , فاطمه عسکری 4
1 - دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد.
2 - استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد.
3 - دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد.
4 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی پردیس دانشگاه فردوسی مشهد
کلید واژه: ادراک و آگاهی, عبدالقاهر جرجانی, تعقّل قلبی, ادبیات عرفان اسلامی, نظم,
چکیده مقاله :
Normal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} >آنچه که از جمله اهداف اساسی، در این تحقیق میباشد؛ به تصویر کشیدن و چگونگی ارتباط، و به نوعی تلفیق میان دو علم: «بلاغت» و «ادبیات عرفان اسلامی» و برخی از متون دینی پیرامون آن است که از حیث بررسی و مطالعات میان رشتهای و یا تطبیقی نیز میتواند مفید واقع گردد. مفهوم اصطلاحی «ادراک»، در نزد عبدالقاهر جرجانی دارای سیر گسترده و ابعاد مختلفی در نظریات وی است که از جمله مهمترین آن، میتوان به چگونگی ارتباط آن با «نظریة نظم»، و حتی نظرگاه منحصر به فرد او پیرامون چگونگی و انواع «ادراک» نیز اشاره نمود. بهعبارت دیگر، جرجانی در فرآیند ادراک، به نوعی از تعقّل قلبی نام میبرد و تفکر و اندیشه را فائدة قلب برمیشمآرد که با تحقیق و بررسی در آن، دریافتیم که این مسئله؛ در حالی است که در مباحث متون قرآنی و دینی، و به ویژه «ادبیات عرفان اسلامی»، مفهوم اصطلاحی «ادراک» به فرآیندی تعلّق دارد که در اصل، فرد سالک مُدرک برای قرب و شهود خود از محیط و جهان اطرافش، به وسیلة تعقّل با قلب، به ادراک میپردازد. درحقیقت، عبدالقاهر جرجانی در بیان نظریات خود، دارای وجه مشترکی است که چگونگی ارتباط آن با مفهوم اصطلاحی «ادراک» در «ادبیات عرفان اسلامی»، در این تحقیق مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتهاست.
Normal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} > The main goal of this study is to illustrate the relationship and combinations of two sciences: rhetoric, the discussions which relate to semantics and some religious Islamic texts which is useful in the comparative studies. The term “Perception” for Add- al-Qahir-al-Jorjani concern with the wide, different aspects such as the relations between them and metaphor in the meaning, even in his aspects to the different Perceptions. On the other hand, he concerned with the heartily reflection, while it is the term on “the Perception” in the Islamic, mystical texts. The followers perceived the world by hearty reflections. Whereas Add- al-Qahir-al-Jorjani has not entered in the Islamic, mystical texts, but he unconsciously considered the term, ”Perception” in the mystical literature”.