سیری در عرفان جهانی
محورهای موضوعی : عرفان اسلامی
1 - دانشگاه آزاد زنجان
کلید واژه: عرفان نظری, درونگرائی, عشق, ایصال به حق, توحید شناسی, ریاضت, برونگرائی, حقیقت, مبانی تئوریک, روشنفکری, عرفان عملی,
چکیده مقاله :
پژوهش در عرفان جهانی نیازمند درک انگارههای عالی عرفان در مذاهب الهی، ادیان غیر الهی، بررسی عمیق و هماندیشی ژرف در نظریههای عرفای ربانی، عاشقان الهی، معتقدان مؤمن و اصحاب پیامبران و عرفان طلبان میباشد که میتوان منشاء آن را در نقشهای تئوریک، و جهتهای عالی شناخت جستجو نمود. همین طور که اداره، هدایت و سازماندهی یک نهاد اجتماعی بستگی به علاقه و توانمندی مدیر آن از جهت علمی و اجرائی دارد، سیر عمیق در عرفان جهانی به منظور مقایسه اصول، هدفها و روشهای کشف رموز خلقت، عارفان اندیشمند و سالکان کنکاشگر را میطلبد که راههای شهودی تقرّب به حقّ مطلق را طی کرده و در وادی خودیابی به خدایابی به مسیر درست و سنجیده دست یافته باشند. پژوهشگر در این مقاله ضمن بررسی ریشههای تئوریک عرفان حقیقی نظیر جهتگیری آرمانی و آموزههای خداگرائی، مکاتب عرفان الهی را مورد بررسی قرار داده، آنها را از نحل خداگریزی ومادیگرائی محض مجزا نموده، مفاهیم، فلسفه و اصولی که آثار آفرینش را به آفریدگار ارتباط میدهد با عرفانهای عملی تطبیق نموده، عرفانهای منطقی را از عرفانهای خرافاتی و دور از حقیقت جدا ساخته است. در پایان به کند و کاو در اندیشهها و آثار عرفانی دو تن از عرفای بزرگ مسیحی در قرنهای 15 و 19 پرداخته است.
Research on global Mysticism requires understanding sublime manifests of mysticism within divine religions, non-divine religions, profound study and reflections on divine mystical theories, divine lovers, faithful followers, Propher s disciples, and mystical followers that one can trace their origin in theorical roles and higher directions of cognition. As the management, direction and organization of a social institution depends on interest and capability of its manager in terms of knowledge and administration, profound survey of global mysticism requires intellectual mystics and striving discipless who heve gone through evident means of approach to Almighty and in the field of self-recognition towards recognizing God, they have achieved measured and right track. Further to studyng the theoretical roots of real mysticism such as utopian positioning and Godly learning, the researcher has investigated the divine mystical schools, and has separated them from atheism ans pure materialism, has combined the concepts, philosophy and principless relating the creation signs with the creator, with practical mysticism, and has differentiated logical mysticism from superstitious and unreal ones. In the end, the writer has dealt with scrutinizing mystical beliefs and signs of two of the great Christian mystics in 15 and 19 centuries.