مقایسه آراء قدیس آگوستین و امام محمد غزالی در خداشناسی
محورهای موضوعی : عرفان اسلامیعبدالحسین لطیفی 1 , سحر عسگری 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرری، استادیار گروه ادیان و عرفان، تهران، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرری، کارشناسی ارشد گروه ادیان و عرفان، تهران، ایران
کلید واژه: اوگوستین, علت العلل, غزالی, روح القدس, ذات, فیض,
چکیده مقاله :
آرلیوساوگوستینوس[1]درسال354م.درتاگاست[2]متولد شدمحور افکارش تصوری است که از خدا دارد و آن ایمان به خدای قادر، عالم و خیر مطلق است. او خدای پسر را ظهور خدای پدر میداند. امام محمد غزالی در سال450 ه.ق در طابران متولد شد. او میگفت: خدا غیر قابل توصیف، علت العلل، منشاء هستی و نورالانوار است.او فراتر از معقولات عقلی، عالم و قادر است؛ بنابراین میتوان گفت غزالی و اوگوستین منشأ عالم را خدا میدانند؛ خدایی کهنور الهی و تنها وجود حقیقی است و به همه چیز داناست. خدایی غیر قابل توصیف که با اراده مطلق و غیر قابل تغییر، جهان را آفریده است. هدف این مقاله، این است که نشان دهد اگر چه تفاوتهایی از نظر مذهب و جامعه بین این دو وجود دارد، شباهتهایی نیز با یکدیگر دارند، که از نوعی رابطه روحی مشترک و اشتیاق درونی آنها ناشی شده و باعث شده است تا هر دو از فلسفه و عالم ظاهر به الهیات و عرفان کشیده شوند؛ بنابراین هدف، طرح مبانی اندیشههای این دو تن در زمینه خداشناسی است.[1]Aurelius Augustin.[2]- Tagaste.
Aurelius Augustinus was born in 354 in Tagast. The direction of his thought is based on his imagination of God, that is faith to the Almighty, wise and benevolent God. The Son considers ideas and the creation as the epiphany of the Word. Imam Mohammad Ghazali was born in 450 AH in Tabran. He says that, God is indescribable, the first cause, the origin of the universe, and the light of the lights. He is beyond rational comprehension, and he is almighty. Therefore both of them know God as the origin of the universe. The God is the divine light and the only real existence. The indescribable God creates the universe by his absolute and unchangeable determination. There are differences beside these similarities. The god of Augustinus adopts human traits for saving the mankind and enters to the body. But the god of Ghazali cannot be in the body and is not similar to anything. On the other hand, Augustinus says that we need God’s mercy to be prospered. But Ghazali says that mercy is in conflict with being autonomous and almighty as well as the creation from nullity. On the other hand, Augustinus believes that he heard the voice of God from a child, but Ghazali says that the Word of God is higher than any other Words. According to the proposed thoughts of these persons is in the field of theology, the writer is going to compare their theories about theology by descriptive-comparative method through library studies.