مبانی اصول و روشهای تعلیم و تربیت در آموزههای عرفانی طبقات¬الصوفیۀ خواجه¬عبدالله انصاری
محورهای موضوعی : عرفان اسلامیمحمدمهدی دهقانی اشکذری 1 , هادی کریمی¬عقدا 2
1 - استادیار گروه معارف و تربیت اسلامی، دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران. نویسنده مسئول:
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
تربیت از مسائل مهم و کلیدی در حوزۀ عرفان و تصوف است و عرفا توجّه ویژهای به تربیت مریدان داشتهاند. از منظر عرفان و تصوف، تربیت مقدّمهای برای رسیدن به معرفت است و صوفی با تربیت عملی به خودشناسی و در پی آن به خداشناسی میرسد. قصص و حکایاتی که از عرفا و صوفیان بزرگ نقلشده¬است، بهوضوح، اهمیّت موضوع تربیت را نشان¬میدهد. طبقات¬الصوفیه اثر خواجه¬عبدالله انصاری، از جمله این کتاب¬ها است که در این پژوهش سعی¬شده¬است، مبانی تربیت با توجّه به شیوه¬های نوین تربیت اسلامی در این کتاب، مورد بررسی و تحلیل قرارگیرد و همچنین نویسنده درصدد آن است تا به شیوۀ توصیفی – تحلیلی و روش کتابخانهای به بررسی اصول و روشهای تعلیم و تربیت در آموزه¬های عرفانی طبقات¬الصوفیه بپردازد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که قصص و حکایات طبقات¬الصوفیه که در شرح حال عرفا و صوفیان آمده¬است بهطور کلی، حول محور انسان و تربیت اوست و بایدها و نبایدهایی که بهعنوان حکم خداوند در صلاحدید انسان مطرح است در این حکایات بهخوبی نمایان است. از سوی دیگر مبانی، اصول و روشهای تربیتی مطرح¬شده در حکایات صوفیان، منطبق و هماهنگ با مبانی، اصول و روشهای تربیتی اسلام و قرآن است. کلیدواژهها: طبقات¬الصوفیه، خواجه¬عبدالله انصاری، تعلیم و تربیت، آموزه¬های عرفانی