بررسی اثرگذاری مدل تعالی سازمانی بر بازاریابی موثر در حوزه دانشگاه آزاد
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشینسیم حیدری 1 , وحیدرضا میرابی 2
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی ،واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی ،واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: “اثربخشی سازمانی”, “مدل تعالی سازمانی”, “بازاریابی موثر”,
چکیده مقاله :
چکیدهامروزه سازمانها به شکل جدی با تغییر فضای کسب وکار از فضای حمایتی به رقابتی و رشد گسترده در اقتصاد کشور مواجه هستند. در این تحقیق به بررسی تاثیرگذاری تعالی سازمانی بر بازاریابی درحوزه دانشگاه آزاد با استفاده از معادلات ساختاری و نرم افزار plsپرداخته شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشگاههای آزاد اسلامی کل کشور می باشد. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران 350 نفر انتخاب شد. نتایج تحقیق نشان داد اجزای مدل تعالی سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی شامل استراتژی، رهبری، شراکت ها و منابع، فرآیندها، محصولات، خدمات، کارکنان، نتایج جامعه، نتایج کارکنان، نتایج کلیدی، نتایج مشتری بوده است. اجزای بازاریابی موثر در دانشگاه آزاد اسلامی شامل بازاریابی اجتماعی، بازاریابی اخلاق گرا، بازاریابی استراتژی محور، بازاریابی درونی، بازاریابی سبز، بازاریابی ناب، بازاریابی نوآورانه بوده است. بر اساس نتایج به دست آمده مدل تعالی سازمانی بر بازاریابی موثر تاثیرگذار است. و از میان اجزای بازاریابی فقط بازاریابی سبز تاثیرگذار نیست.کلمات کلیدی: اثربخشی سازمانی، مدل تعالی سازمانی، بازاریابی موثر
AbstractToday, organizations are seriously facing the change of business environment from a supportive environment to competition and widespread growth in the country's economy. In this research, the effect of organizational excellence on marketing in the field of Azad University was investigated using structural equations and pls software. The statistical population of this research is all Islamic Azad universities in the whole country. In order to determine the sample size, 350 people were selected from Cochran's formula. The results showed that the components of the organizational excellence model in Islamic Azad University include strategy, leadership, partnerships and resources, processes, products, services, employees, community results, employee results, key results, customer results. The components of effective marketing in Islamic Azad University have included social marketing, ethical marketing, strategy-oriented marketing, internal marketing, green marketing, lean marketing, and innovative marketing. Based on the results, the organizational excellence model is effective on effective marketing. And of the marketing components, green marketing alone is not the key.Keywords: Organizational Effectiveness, Organizational Excellence Model, Effective Marketing
_||_