بررسی خلاقیت در آموزش نشانه شناسی برپایه طبیعت دانشجویان کارشناسی معماری
محورهای موضوعی : معمار شهرمحسن محمدپور توتونسیز 1 , سیروس باور 2 , سعید پیری 3 , ندا ضیابخش 4
1 - دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی , واحد تهران شمال
2 - دانشيار، گروه معماری، واحد علوم و تحقيقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ايران
3 - هیات علمی دانشگاه
4 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
کلید واژه: خلاقیت, آموزش معماری, نشانه شناسی, کارشناسی معماری,
چکیده مقاله :
فرایند طراحی درواقع مجموعه مراحلی است که یک طراح بهصورت خودآگاه و ناخودآگاه برای دست یافتن به راهحل مسئله طراحی طی میکند. در حقیقت آنچه مهمتر از خود طراحی است فرآیند انجام طراحی است. طبیعت سرشار از جلوه نشانه شناختی است که قابلیت کاربرد در آموزش را داردو هرکدام از این نشانه ها علاوه بر جلوه های بصری که دارند دارای یک معنا در خود می باشند که می تواند در ایجاد طرح واره ذهنی در افراد نقش تعیین کننده ای داشته باشد. این پژوهش با طرح شبه آزمایشی بدنبال بررسی میزان اثر گذاری مولفه های خلاقیت تورنس پس از آموزش بر پایه نشانه شناسی است. روش تحقیق علی- مقایسه ای با رویکرد کمی و راهبرد قیاس است. جامعه آمارای دانشجویان سال چهارم دانشگاه آزاد شهر سمنان است که در دو گروه شاهد(24نفر) و آزمون(22 نفر) قرار می گیرند نتایج تحلیلی بر پایه آماره های استنباطی و توصیفی خواهد بود. برای سهولت در این تحقیق و ارائه خروجیهای عددی و گرافیکی از نرم افزار JMPSAS17 بهره گرفته می شود. نتایج نشان می دهد که بر اساس نتایج بهدستآمده از مدل رگرسیونی مشخص میشود که میانگین سهم عاملی در گروه شاهد (677/0) و در گروه آزمون(763/0) است که به میزان 6% افزایش خلاقیت صورت یافته است در گروه شاهد بیشترین ضریب تعیین مربوط به اصالت با مقدار(746/0) و کمترین مربوط به متغیر سیالی با مقدار(548/0) است در گروه آزمون کمترین متغیر سیالی با مقدار(589/0) و بیشترین مربوط به متغیر انعطافپذیری با مقدار(000/1) است.
In fact, what is more important than the design itself is the design process. Nature is full of semiotic effects that can be used in education, and each of these signs, in addition to their visual effects, has a meaning that can play a decisive role in creating a mental schema in people. This research, with a quasi-experimental design, seeks to investigate the effectiveness of Torrance's creativity components after training based on semiotics. Causal-comparative research method with quantitative approach and analogical strategy. The statistical population is the students of the fourth year of Semnan Azad University, who are placed in two groups of control (24 people) and test (22 people). The analytical results will be based on inferential and descriptive statistics. JMPSAS17 software is used to facilitate this research and provide numerical and graphical outputs. results show that Based on the results obtained from the regression model, it is clear that the average factor share in the control group is (0.677) and in the test group (0.763), which has increased creativity by 6%. In the control group, the highest determination coefficient is related to originality. with a value of (0.746) and the lowest is related to the fluidity variable with a value of (0.548). In the test group, the lowest fluidity variable is with a value of (0.589) and the highest is related to the flexibility variable with a value of (1.000).
1. برودبنت، جفری. (1385). راهنمایي ساده در باب نظریه نشانهها در معماري، نشریه ما (فصلنامه معماری ایران)، شماره 21، 16–21.
2. دباغ، امیر مسعود.، و مختاباد، محمد. (1390). چارچوبی نوین برای خوانش مساجد تهران معاصر، نقشجهان، 4(2)، 22-35.
3. دینه سن، آنه ماری. (1380). درآمدي بر نشانهشناسی، مظفر قهرمان، نشر پرسش.
4. شعیری، حمیدرضا (1385). مطالعه نقش گفتمان هنری در جا¬به¬جایی نشانه¬ها و تغییر کارکرد معنایی آن¬ها (مطالعه عکاسی از خالکوبی)، مجموعه مقالات دومین هم¬اندیشی نشانه¬شناسی هنر، به اهتمام حمیدرضا شعیری، تهران: فرهنگستان هنر، 133-150
5. فلاحت، محمدصادق.، و نوحی، سمیرا. (1391). ماهیت نشانه¬ها و نقش آن در ارتقای حس مکان فضای معماری، هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی، 1، 17-25.
6. فولادی، وحدانه.، و جعفری، فاطمه. (1392)، مقایسه تطبیقی نورپردازی معماری معاصر و معماری سنتی (نمونه موردی مدرسه خان شیراز و دبستان 15 کلاسه سعدی در شیراز)، مطالعات معماری و شهرسازی، دوره 14، شماره5
7. محمودی، امیر سعید. (1381). چالشهای آموزش طراحی معماری در ایران، نشریه هنرهای زیبا،70-79.
8. کشتکار قلاتی، احمدرضا. (1393). باز تدوين شيوه آموزش تحصيلات تکميلی معماری بر اساس رويکرد سيستمی، پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس.
9. نیک¬کار، محمد، حجت، عیسی، ایزدی، عباسعلی. (1392). بررسی سازه هدف و کاربست آن در ايجاد انگيزش در نوآموز معماری، مطالعات معماری ایران، 2(3)، 85-106.
10. احمدی، فرزانه. (1392). جايگاه گروه بحث در فرايند خلاقانه در آموزش معماری، پایان¬نامه دکتری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس.
11. باقری، سحر، عینی¬فر، علیرضا. (1395). تدقیق و تحدید حوزه شمول و نمود نشانه¬ها در معماری، آرمان¬شهر، 17، 1-10.
12. Benevolo, Leonardo. (2018). The history of modern architecture, the modern movement until the end of World War II, translated by Hasan Nir Ahmadi, Tehran: Nirsan Consulting Engineers Publishing House. (in Persian)
13. Collins, peter. (2017). Design and Nature II, WIT press.
14. Haghighi et al. (2012). Comparison of nine combinations of intelligence and creativity in terms of personality traits in first year high school students of Ahvaz, Journal of Educational Sciences and Psychology. (in Persian)
15. King, Kiras; Frick, Theodore. (1999). Transforming Education Case studies in System Thinking. Paper presented At Annual meeting of the American Educational Research Association, Montreal, Canada
16. Mahmodinejad, Hadi. (2021). Explaining the models of creativity education in bio-based architecture, International journal of bionic architecture, No. 8. (in Persian)
17. Mahmoudi, Amir Saeed. (2017). Teaching the Process of Architectural Design, Fine Arts Magazine, No. 4 and 5. (in Persian)
18. Sojodi, Farzan. (2017). Semiotics: theory and practice - collection of articles, second edition, Tehran: Alam Publishing. (in Persian)
19. Torabi, Zohre. (2018). Creative Education, Hoyt Shahr, No. 14. (in Persian)