مطالعه رابطه بین نوع و میزان تماشای سریالهای ترکی زبان اصلی و سبک زندگی (بین دانشجویان دختر مجرد 20 الی 25 سال دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه)
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهوحیده ترزمینژاد 1 , راضیه سفیدگر 2
1 - استادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران
2 - دانشجوی کارشناسیارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران
کلید واژه: سبک زندگی, سریالهای ترکی زبان, نوع سریال, میزان تماشا, دختران مجرد دانشجو,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه بین نوع (ژانر) و میزان تماشای سریالهای ترکی زبان اصلی ماهواره و تغییر سبک زندگی میباشد. روش پژوهش، پیمایشی از نوع تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در نیمه سال اول تحصیلی 94- 95 میباشد که حجم نمونه آن با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 362 نفر تعیین و شیوۀ نمونهگیری پژوهش، تصادفی ساده و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است که براساس چهارچوب نظری توسط محقق طراحی شده است. دادهها از طریق نرمافزار spss تجزیه و تحلیل شدهاند. چارچوب نظری تحقیق بر مبنای نظریات " تاثیرپذیری مخاطب از رسانه" همچون نظریه کاشت، نظریه وابستگی مخاطب، نظریه انتظارات اجتماعی و نظریات سبک زندگی بوردیو و گیدنز استوار است. یافتههای پژوهش نشان داد، بهطور کل اکثریت دختران پاسخگو (4/56 درصد) ادعا داشتهاند، میزان تاثیرگذاری سریالهای ترکی زبان بر سبک زندگی شان در حد کم میباشد و بین میزان تماشای سریالهای ترکی زبان اصلی و سبک زندگی آنها رابطه معناداری وجود دارد.
This study aimed to investigate the relationship between type (genre) and the Satellite Turkish language series and lifestyle. The method of this study is survey of analytical type. The society of this study consisted of female students of Islamic Azad University of Uremia in the first semester of 94-95 educational year which volume of the sample is determined by Cochran formula as 362 and way of sampling was simple random sampling and data collection tool was questionnaire that according to the theoretical framework has been designed by the researcher. Data were analyzed by SPSS software. The theoretical framework of research is based on the views of "the influence of media" such as “cultivation” theory, “media dependency” theory, “social expectations” theory and theory of lifestyle by Giddens and Bourdieu.The results showed that, in general, the majority of female respondents (56/4 %) claim that the effect of the Satellite Turkish language series on their lifestyle is low.