موضعگیری رویترز، بلومبرگ و فاینانشیال تایمز در مورد صنعت نفت ایران در دوره پس از تحریم
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهپویا نعمت الهی 1 , بهروز کاوه ئی 2 , علیرضا سلطانی 3
1 - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
2 - استادیار، عضو هیئتعلمی سازمان سنجش آموزش کشور، تهران، ایران
3 - استادیار، دانشگاه آزاد تهران، واحد مرکز، تهران، ایران
کلید واژه: رسانه, صنعت نفت ایران, تحریمهای نفتی, برجام, پسابرجام, رویترز, بلومبرگ, فاینانشیالتایمز,
چکیده مقاله :
صنعت نفت ایران یکی از اهداف اصلی تحریمهای اقتصادی هوشمند قرار داشت و طبعاً در فضای رفع تحریمها و سپس پسابرجام نیز، این صنعت نقش پیشران اقتصاد ایران را عهدهدار بود. یکی از متغیرهای مؤثر بر تحریمهای اقتصادی و به طور خاص تحریمهای نفتی، نقشآفرینی رسانههای گروهی بینالمللی است. جریان رسانهای غالب بینالمللی در دوره تحریم، نقش فعالی در موفقیت تحریمها در اشکال مختلف داشت. در دوره پساتحریم نیز عملکرد این رسانهها در نحوهٔ فضاسازی جهت اجرای مفاد توافق برجام بهخصوص در قبال رفع تحریم صنعت نفت قابلتوجه است. در این راستا موضع سه رسانهٔ مطرح بینالمللی؛ شامل رویترز، بلومبرگ و فاینانشیالتایمز؛ در قبال تحریم صنعت نفت ایران در مقاطع قبل از برجام و بعد از برجام مورد تحقیق قرارگرفته است. در مقالهٔ حاضر، محتوای رسانهای سه مرجع خبری مورداشاره طی مقطع زمانی از ابتدای سال 2012 (مقارن آغاز سلسله تحریمهای هوشمند)، لغایت انتهای سهماههٔ اول 2016 (مقطع اجرایی شدن برجام)، موردبررسی قرار گرفت. یافتهٔ اصلی مقاله بر مبنای نظریههای ارتباطات جمعی و بهطور خاص نظریهٔ برجستهسازی و بازنمایی رسانهای و همچنین بررسی انواع تکنیکهای پوشش خبری و ماساژ پیام، بر این پایه استوار است که دو رسانهٔ رویترز و بلومبرگ در دو مقطع قبل از برجام و بعد از برجام نسبت به تحولات صنعت نفت و تحریمهایی که این صنعت را نشانه رفتهاند، دچار تغییر موضع شدهاند. بدین معنا که سوگیری پیام خود را از تاکتیکهای پوشش خبری دارای بار منفی؛ بهتدریج بهسوی تاکتیکهای دارای بار مثبت و حمایتیتر سوق دادهاند؛ اما فاینانشیالتایمز با استناد به شواهد و محتواهای منتشره در این رسانه، رویکردهای بیاعتنایی و بیتوجهی و حاکی از فضای تردید و ناکارآمدی اقتصاد ایران را در مقطع بعد از برجام نیز ادامه داده و عملاً تغییری در مواضع خود در مقاطع برجام و پسابرجام ایجاد نکرده است.
Iran’s petroleum industry has been one of the main targets of the sanctions. The same sector also was the pioneer and made the greatest gains after the easing of international restrictions. One of the key variables that influenced and paved the way for either imposition or removal of the sanctions was the role of International mass media. As a matter of fact, the media streams did play a key role in the success of the sanctions during imposed sanctions. In the post-sanctions setting, the same media did set the ground for implementation of the articles of the Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA) especially with regard to the oil sanctions on Iran. The present article considers the role of three leading international media outlets, namely Thomson Reuters, Bloomberg and Financial Times, regarding the sanctions on Iran’s oil industry in two settings: Prior to the JCPOA implementation and after it. For the purposes of the study, all the news releases of these agencies regarding Iran’s oil industry and sanctions from the beginning of 2012 through the first quarter of 2016 were meticulously studied.The result of the studies indicated that Reuters and Bloomberg did in fact change their standing with regard to Iran’s oil industry and the sanctions before and after the JCPOA implementation. The results showed that the two media outlets changed their attitudes for coverage of the related news from negative to more positive and more supportive attitudes through the two settings. However, the Financial Times, based on the content it has published during the two periods, did not change its attitude towards Iran’s oil industry and the sanctions, and maintained its nonchalant, unmoved, and skeptical stance towards the issue throughout the two settings.
_||_