بررسی واکاوی مسئولیتهای اجتماعی رسانه
محورهای موضوعی : مدیریت رسانه
1 - استادیار گروه کشف جرایم دانشگاه علوم انتظامی امین
کلید واژه: رسانه, مسئولیت اجتماعی, مطبوعات, حقوق شهروندان,
چکیده مقاله :
مسئولیت اجتماعی، یک رویکردی متعالی است که تحت تأثیر اجتماعی افراد یا سازمان نسبت به محیط پیرامونی خود است و هدف اصلی آن، ایجاد حرکتی مثبت هرچند کوچک بر جامعه است؛ زیرا امروز سازمانها علاوه بر خدمات اصلی و جانبی بخشی از زمان و منابع خود را نیز به فعالیتهای عامالمنفعه اختصاص دهند. روش بهکاررفته در مقاله حاضر ازلحاظ ماهیت کاربردی بوده و از نوع توصیفی - تحلیلی است. مسئولیت اجتماعی از جمله مقولاتی است که سالهاست توسط صاحبنظران مسائل ارتباطی و یونسکو در حوزه مطبوعات و رسانهها با تا کید بر اخبار توسعه مطرحشده است. بر این اساس رسانهها حقدارند از سازمانهای مختلف انتقاد کنند و آنها را به چالش بکشند اما خود نیز در برابر منافع و نیازهای جامعه مسئولاند و باید پاسخگو باشند، چراکه با اشتباه آنها افکارعمومی نیز مرتکب خطا میشود. رسانه بهعنوان تأثیرگذارترین نهاد فرهنگی میتواند در رواج قانونگرایی و مبارزه با قانونگریزی بهطور مؤثر و موفق وارد عمل شود. وجود رسانه در دنیای امروز نشانه آزادی بیان و اندیشه و سنگری محکم برای دفاع از حقوق مردم و شهروندان است و احساس مسئولیت آن موجب بیداری جامعه و پاسخگویی سازمانها و دولت خواهد شد.
Social responsibility is a transcendent approach that is influenced by the social impact of individuals or organizations on their peripheral environment and whose main purpose is to create a positive, though small, movement to society. Because today, in addition to the mainstream services, organizations also devote part of their time and resources to community-based activities.The method used in this article is of a practical nature and of descriptive-analytical type.Social responsibility is one of the issues that has been raised by communications experts and UNESCO in the field of press and media for many years. Accordingly, the media have the right to criticize and challenge them from different organizations, but they themselves are also responsible for the interests and needs of society, and they must be held accountable, as they mislead public opinion with their mistakes.Media as the most influential cultural institution can effectively and successfully implement the rule of law and fight against the rule of law. The presence of media in today's world is a sign of freedom of expression and solidity to defend the rights of citizens and citizens, and the sense of responsibility will awaken society and respond to the organizations and the state.
_||_