بررسی اهمیت و جایگاه رسانه در حفاظت از محیط زیست با رویکرد توسعه پایدار
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهلعبت تقوی 1 , اوین حبیبی 2 , لیلا اسدامرجی 3
1 - استادیار گروه علوم محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری آلودگیهای محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
3 - دانشجوی دکتری آلودگیهای محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران ، ایران.
کلید واژه: محیط زیست, توسعه پایدار, رسانه, جامعهپذیری, سرمایه اجتماعی,
چکیده مقاله :
امروزه تخریب محیط زیست به بحرانی جهانی تبدیل شده که روز به روز بر عمق و دامنه این بحران افزوده میشود، به همین دلیل حفاظت از آن به چنان ارزش اخلاقی تبدیل شده است که حمایت کیفری از آن ضروری مینماید. از طرفی محیط زیست که به عنوان یکی از عوامل اصلی توسعه پایدار در حیات انسانی نقش موثری را ایفا مینماید، به راهی برای دستیابی به توسعه زودهنگام براساس دیدگاههای سودمحور موجود در جهان سرمایهداری تبدیل شده است. لذا حفاظت از محیط زیست به عنوان اثربخشترین ساز و کار جامعه برای مقابله با بزرگترین چالش قرن یعنی توسعه پایدار شناخته شده است. در این میان رسانه نقش بسیار مهمیدر جامعهپذیری و درونی کردن منابع تشکیل دهنده سرمایه اجتماعی، به خصوص مشارکت ایفا مینماید که همین کارکرد رسانهای تواند تاثیر بسیار مهمی بر توسعه پایدار ملی داشته باشد و توجه به این رسالت مهم برای دولتمردان، برنامهریزان و عاملان رسانههای جمعی ضرورتی انکارناپذیر بوده است. براین اساس بررسی اهمیت و جایگاه رسانه در حفاظت از محیط زیست با رویکرد توسعه پایدار هدف اصلی این پژوهش میباشد. برای این منظور در مقاله توصیفی حاضر کتب و دیدگاههای صاحبنظران، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
The destruction of the global environment has become increasingly critical to the depth and scope of this crisis added, that is why protection of moral values has become such that it is necessary safeguards. The environment as a key factor for sustainable development in human life plays an important role, The way to achieve early development based on the views of profit in the capitalist world has become. The protection of the environment as the most effective mechanism to deal with the biggest challenge of the century is sustainable development. The media's role is an important socialization and internal resources that constitute social capital, participation plays the same function of the media can be a significant impact on national sustainable development and attention to this important mission for politicians, planners and perpetrators of mass media was necessity. Based on the importance and role of media in environmental protection and sustainable development approach The main objective of this research. For this purpose, in the present descriptive essay books and views of experts, has been studied.