کاوشی نظری پیرامون پدیده جهانیشدن و امپریالیسم فرهنگی- رسانهای: یکسانسازی و همگونی فرهنگی
محورهای موضوعی : مدیریت رسانه
1 - -
کلید واژه: جهانیشدن, امپریالیسم, امپریالیسم فرهنگی, امپریالیسم رسانهای, یکسانسازی فرهنگی,
چکیده مقاله :
جهانی شدن پدیده ای است که از دهه های پایانی قرن بیستم و سال های آغازین قرن بیست و یکم بر مسائل جهانی، ملی و حتی فردی سایه افکنده است. روند بی وقفه ی این پدیده تقریباً همه عناصر خرد و کلان جامعه بشری را در سطوح گوناگون در معرض تغییر قرار داده است. بر این مبنا مقاله ی مذکور بر آن است که در ابتدا به واکاوی مفهوم جهانی شدن، بستر زمانی آن، تعاریف جهانیشدن، مکاتب و رویکردهای مرتبط با این پدیده بپردازد. در ادامه مفاهیم امپریالیسم فرهنگی و رسانه ای مورد مداقه نظری و علمی قرار میگیرند و پس از آن نویسنده به نسبت و به عبارت دیگر پیوند میان جهانی شدن و امپریالیسم فرهنگی - رسانه ای میپردازد. بر این اساس جهانی شدن و امپریالیسم (فرهنگی رسانه ای) به مثابه ی مفاهیمی بین المللی هم راستا و هم جهت با یک دیگر در نظر گرفته میشوند که در یک مسیر مشترک گام بر می دارند و هدف آن گسترش و صدور ارزش ها، باورها و اولویت های سبگ زندگی کشورهای مسلط در جهان جهت تسخیر افکار عمومی سایر کشورها می باشد. این مفاهیم دو روی یک سکه هستند که در جهت همگونسازی، یکپارچه سازی و یکسان سازی دیگر فرهنگ ها حرکت می کنند و هدف آن ها تضعیف فرهنگ های بومی و محلی و استحاله آن ها در فرهنگ جهانی است. در انتهای این نوشتار نیز نویسنده در پاسخ به مشکلات متعدد بین المللی در قرن 21 در نظام جهانی به عنوان پیشنهاد این موضوع را عنوان می کند که امروزه در عصر نوین اطلاعاتی و ارتباطی، فرایند جهانی شدن نیازمند بازسازی و آرایش مجدد بر اساس تنوع و تکثرهای فرهنگی و اجتماعات محله ای و منطقه ای می باشد؛ به گونه ای که هر یک از فرهنگهای مذکور به مثابه ی یک کنشگر و یا بازیگر بتوانند در عرصه و صحنه بین المللی و جهانی به ایفای نقش و جایگاه فرهنگ خود بپردازند و همچنین توانایی ارائه و انتقال مداوم سرمایه ی فکری و فرهنگی خود به دیگر فرهنگ ها را داشته باشند.
Globalization is a phenomenon of the last decades of the twentieth century and early twenty-first century that has hang global issues, national and even individual. Uninterrupted process of this phenomenon almost all macro and micro elements in different levels of human society is subject to change. On this basis, the article mentioned that the first analysis the concept of globalization, bed time, the definitions of globalization, schools and related approaches deal with this phenomenon. Following the concepts of cultural- media imperialism scrutinized scientific and theoretical debate and then the author deals with the link between globalization and imperialism cultural- media imperialism. According to this the globalization and imperialism (cultural- media) are considered as international consistent and aligned concepts that are moving in a common direction. And it's aim is to expand and export values, beliefs and priorities of the dominant countries life style in the world to conquer public opinion to other countries. These concepts are two sides of the same coin that move in the direction of assimilation, integration of other cultures and their aim is to undermine local cultures and their transformation into the global culture. At the end of this article, the author in response to the international multiple challenges of the 21st century in the world system proposed this suggestion that Today, in the new informational and communication era, the globalization process requires restructuring and rearranging according to cultural diversity and plurality and local and regional communities; So that each of these cultures as an actor can play the role of their culture in the global and international arena and also had have the ability to provide continuous transfer and deliver of its intellectual and cultural capital to other cultures.