رسانهها و مسأله هویت جنسیتی بازنمایی شده (رهیافتی تحلیلی به مناقشه تاریخی نقش رسانهها در بازتولید و ترویج نابرابری جنسیتی)
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهثریا احمدی 1 , سید وحید عقیلی 2 , سید محمد مهدی زاده 3 , افسانه مظفری 4
1 - دانشجوی دکتری واحد علوم و تحقیقات
2 - عضو هیات علمی واحد تهران مرکزی
3 - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
4 - عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات
کلید واژه: بازنمایی, هویت جنسیتی, فیسک, نشانهشناسی,
چکیده مقاله :
هدف این مقاله بررسی نحوه بازنمایی هویت جنسیتی و چگونگی بهرهگیری از رمزگانهای اجتماعی و فنی در نمایش زنان در تلویزیون است. بدین منظور با استفاده از تحلیل نشانهشناختی فیسک در سه سطح رمزگان واقعیت، بازنمایی و ایدئولوژی سریال "تکیه بر باد" تحلیل و ارزیابی شده است و با استفاده از دو رویکرد ذاتگرا و غیرذاتگرا به هویت جنسیتی و رویکرد برساخت گرا در نظریه بازنمایی استوارت هال به عنوان چارچوب نظری، این موضوع را بررسی نموده است. نتایج نشان میدهد توجه به نقش مادری و همسری، پوشش چادر، تعلق به ارزشهای خانواده، توجه به جایگاه پدر و همسر در تصمیمگیری که نشانههای وجود رویکرد مردسالارانه و ذاتگرایانه در جامعه ماست، برجسته شده است. در مقابل نشانههایی نظیر تحصیلات، اشتغال و حضور در فضاهای بیرون، استقلال مادی، انتخابگری، پوشش مانتو و مراودات متفاوت از عرف خانواده به عنوان نشانههای هویت برساخته به حاشیه رانده شدهاند.
The purpose of this paper is to examine how gender identity showing in "Takie bar Bad" TV series. For this purpose, Fiske semiotic analysis in three levels of reality codes, technical codes and ideology was used. two major approaches to gender identity essentialist approach and Constructivist approach and Representation theory of Stuart Hall's are used as a theoretical framework for examining this issue. The results show that attention to the role of mother and wife, covered veil, belonging to the family values, the status of the father in making decision, is highlighted as signs of being patriarchal and essentialist approach in our society. The values of education, employment and participation in the outdoors, physical independence, selectivity, Mantou covering, different ties of family tradition as signs of identity constructed, marginalized.