تولید محتوای رسانههای جمعی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و یادگیری افراد برای ارتقای سواد رسانهای
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهتقوی کولیوند 1 , مژده ربانی 2 , نجمه سدرپوشان 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران، (نویسنده مسئول)،
3 - استادیار، گروه مشاوره، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: شبکههای اجتماعی, یادگیری, تولید محتوا, ویژگیهای شخصیتی,
چکیده مقاله :
زمینه: بر اساس یافتههای به دست آمده تیپ شخصیتی افراد بر میزان توجه آنها به رسانهها و سطح یادگیری تأثیرگذار است؛ بنابراین یکی از دلایلی که رسانههای جمعی گوناگون تأثیرات متفاوتی بر مخاطبین مختلف دارند، تفاوت ویژگیهای شخصیتی افراد است. لذا چنانچه بتوان متناسب با ویژگیهای شخصیتی و یادگیری افراد محتوا تولید نمود، میتوان امیدوار بود تأثیر بیشتری بر آنها گذاشته و زمینه شکوفایی آنها را فراهم کرد.روش: در این تحقیق به روش میکس متد، ضمن بررسی تفاوت شخصیتی و یادگیری افراد که از طریق پرسشنامه به دست آمده و با مصاحبه از صاحبنظران و فعالان رسانه و روانشناسی، مدل مفهومی تولید محتوای رسانههای جمعی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و یادگیری افراد ترسیم شده است.یافتههای تحقیق: مهمترین یافتههای این پژوهش عبارتند از:1- مؤلفه توافقپذیری با سبک یادگیری تجربه عینی رابطه معکوس دارد. 2- مؤلفه رواننژندی با سبک یادگیری مشاهده تأملی رابطه دارد و همچنین مؤلفههای برونگرایی - درونگرایی و مسئولیتپذیری با سبک یادگیری مشاهده تأملی رابطه معکوس دارند. 3- الگوی مطلوب تولید محتوا در تحقیق حاضر به شکل مدل پارادایمی نمایش داده شده است. در مدل پارادایمی ارتباط عواملی موجب به وجود آوردن پدیده محوری شده و برای آن پدیده راهبردهایی ارائه میشود که در نهایت اجرای آنها پیامدهای مطلوبی را در پی خواهد داشت.نتیجهگیری: با در نظر گرفتن ویژگیهای شخصیتی و یادگیری افراد میتوان محتوای متناسب رسانههای جمعی را تولید کرد و بدین وصف با ارتقای قدرت درک، تحلیل و کشف معانی پیام، سواد رسانهای جامعه را ارتقاء داد.
Base: according to achievements, People type of personality effect to their noticing to media and their level of learning. So one of the reasons that media has different effects to different people, is people differences of personality. Therefore, if content can be produced based on the attribute of personality and learning, could be hopeful to be more affective. Condition of social media producing content based on the attribute of personality and learning.Material and method: In this research with mixed method, the difference of people personality and learning is gained by questionnaires and conceptual model is figured by interviewing active men and women in media and psychology.Research achievement: The most important achievements of this research are:1- Agreeableness has an inverse relation with learning method of objective experience. 2-Psychoneurosis has a relation with learning method of view reflection and there is an inverse relation between extraversion-introversion, responsibility and learning method of view reflection. 3- In this research, the ideal pattern of producing content is showing as a paradigmatic model. In this model the relation between some items creates pivotal phenomenon and some strategies are offered, which can create ideal conclusions.Conclusion: With noticing to people attribute of personality and learning, can produce applicative content in social media and therefore, with raising potency of understanding, can increase media literacy.
الزامی، عصمت.، میرکمالی، سیدمحمد. و ابراهیم دماوندی، مجید. (1394). "بررسی رابطه سبکهای رهبری مدیران با یادگیری سازمانی در مدارس"، اندیشههای نوین تربیتی، دروه 1(3)، صص. 45-64.
بابایی، محمود. و فهیمیفر، سپیده. (1392). "ویژگیهای رسانههای نوین در الگوهای ارتباطی"، مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، دوره 24(4)، صص. 191-192.
بهادری، علی. (1397). "پژوهش کیفی داده بنیاد، کدگذاری و اهمیت، مراحل و شیوه اجرای آن در کارورزی دانشگاه فرهنگیان"، دو فصلنامه راهبردهای نوین تربیتمعلمان، دوره 4(5)، صص. 69-86.
جوادیپور، علی. و هاشمنژاد ابرسی، فاطمه. (1396). "بررسی تأثیر میزان استفاده از رسانههای جمعی بر میزان اعتماد دانشجویان دانشگاه آزاد قائمشهر"، مشارکت توسعه اجتماعی، دوره 3(5)، صص. 111-126.
حبیبی، مهدی. (1392). "رسانه شناسی"، دانشگاه جامع علمی کاربردی بیرجند، صص. 1-129.
جسینی، مصطفی. (1390). "شخصیت شناسی و ارتباط مؤثر"، مطالعات توسعه اجتماعی – فرهنگی، دوره 1(3)، صص. 8-11.
حقشناس، مریم. (1393). "نقش رسانههای جمعی در نشر الکترونیکی، کتاب مهر، دوره 13(7)، صص. 7-15.
خجسته باقرزاده، حسین. (1396). "الگوهای هنجاری تولید محتوای رسانهها: راهبرد ایجاد مزیت رقابتی"، مطالعات فرهنگ - ارتباطات، دوره 18(37)، صص. 194-213.
دوستی شکیب، مرجان. و انصاری، غلامرضا. (1395). "بازاریابی محتوا"، کنفرانس بینالمللی نخبگان مدیریت.
رافضی، زهره. و رضایی، مریم. (1397). "رابطه ویژگیهای شخصیتی و استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی: مدل پنج عاملی"، پژوهشهای کاربردی روانشناسی، دوره 9(2)، صص. 31-44.
رحیم پور، سعید.، حاجیلو، نادر. و بشرپور، سجاد. (1398). "پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی (بر اساس ابعاد چشمانداز زمان): نقش میانجی امید به زندگی"، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، دوره 18(7)، صص. 89- 117.
رضاپور، رویا. و انتصاری فومن، غلامحسین. (1395). "رابطه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی باشخصیت خودشیفته و احساس مثبت نسبت به همسر در زنان استفاده کننده از شبکههای اجتماعی"، کنگره بینالمللی علوم تربیتی و روانشناسی و سبک زندگی سالم، مرکز توانمندسازی مهارتهای اجتماعی و فرهنگی جامعه.
https://www.civilica.com/BSLH01-BSLH01-106html
رضایی، اکبر. (1395). "شخصیت و رویکردهای یادگیری به عنوان پیشبینیهای عملکرد تحصیلی دانشجویان"، روانشناسی تربیتی، دوره 12(13)، صص. 27-40.
روشندل اربطانی، طاهر. (1386). "چیستی مدیریت رسانه"، فصلنامه مطالعاتی و تحقیقاتی وسایل ارتباط جمعی، دوره 18(2)، صص. 14-32.
سیف، علیاکبر. (1390). "روانشناسی پرورشی نوین"، تهران: نشردوران، صص. 255-282.
طاهریان، مریم.، دلاور، علی.، رسولی، محمدرضا. و عقیلی، سیدوحید. (1397). "رابطه استفاده از شبکههای اجتماعی باهوش شناختی، هوش هیجانی، خلاقیت و ویژگیهای شخصیتی در کاربران"، مطالعات رسانههای نوین، دوره 4(15)، صص. 258-286.
ظهیرینیا، مصطفی.، رستگار، یاسر. و هادی، سیما. (1397). "ارائه یک مدل پارادایمی از مراجعه زنان به فالگیر در زاهدان"، فصلنامه شورای فرهنگی – اجتماعی زنان و خانواده، دوره 20(79)، صص. 115-142.
علیخانی، محمدحسین. و کریمی، زهره. (1396). "آموزش سواد رسانهای در مدارس"، رشد آموزش فنی حرفهای و کارودانش، دوره 12(3)، صص. 47-59.
علیزاده، رقیه. و عبدلی سلطان احمدآبادی، جواد. (1394). "تأثیر آموزش سواد رسانهای بر مهارتهای تفکر انتقادی دانشآموزان"، کنفرانس بینالمللی پژوهش در علوم و تکنولوژی، http://side.ir
علی بیگی، امیرحسین.، اطهری، زهرا. و گراوندی، شهیر. (1390). "ارتباط سبک یادگیری با ابعاد شخصیتی دانشآموزان مراکز آموزش کشاورزی استان کرمانشاه"، پژوهش در نظامهای آموزشی، دوره 12(5)، صص. 71-87.
غدیری، فرهاد.، عبدالمحمدی، کریم. و ابراهیمزاده، خوشدوی. (1399). "نقش پنج عامل بزرگ شخصیت و سازگاری اجتماعی در پیشبینی تعللورزی آموزشی دانشآموزان"، مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، دوره 6(23)، صص. 118-135.
فتحی نجفی، طاهره. و لطیفنژاد رودسری، رباب. (1395). "مشاهده در رویکرد گرندد تئوری: یک مطالعه موردی"، مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، دوره 5(2)، صص. 221-229.
فرحنیا، الهام. و سلیمانی، مهران. (1393). "نقش ویژگیهای شخصیتی و طرحوارههای ناسازگار اولیه در پیشبینی سلامت روان دانشآموزان"، مجله مطالعات ناتوانی، دوره 4(4)، صص. 33-42.
فرهنگی، علیاکبر. و رستگار، امیر. (1394). "تحلیل محتوای رسانه: یک رویکرد پژوهشی"، رسانه، دوره 26(3)، صص. 121-142.
فرهنگی، علیاکبر.، کروبی، مهدی. و صادقوزیری، فراز. (1394). "نظریه داده بنیاد کلاسیک: شرح عوامل تولید نظریه مرکز ثقلی هویت برند توریسم سلامت ایران"، مدیریت بازرگانی، دوره 7(3)، صص. 145-162.
قدسی، احقر.، محمودی، داود. و فتحی ورنوسفادرانی، لیلا. (1399). "بررسی سبکهای یادگیری دانشآموزان متوسطه برای انتخاب مناسبترین سبک"، رهبری و مدیریت آموزشی، دوره 13(54)، صص. 69-89.
کرسول، جان. وکلارک، ویکی پلانو. (1398). "روشهای پژوهش ترکیبی"، ترجمه: علیرضا کیامنش و جاوید سرایی، تهران، آییژ، صص. 80-160.
گلنوری، فرزاد.، سهرابی، محمدکریم. و یغمایی، فرزین. (1393). "پیشبینی خصوصیات شخصیتی کاربران شبکههای اجتماعی آنلاین با استفاده از RBF شبکه عصبی"، اولین کنفرانس ملی مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود
https://www.civilica.com/ICEES01- ICEES01-120html
معتمدی، عبداله.، ابراهیمی قوام، صغری.، اعظمی، یوسف.، چوپان، حامد. و دوستیان، یونس. (1393). "مقایسه سبکهای یادگیری، سبکهای مطالعه و مدیریت زمان در دانشجویان ممتاز و غیر ممتاز"، روانشناسی تربیتی، دوره 10(33)، صص. 1-22.
مهدیزاده، سیدمحمد. (1391). "مصرف فرهنگی و رسانهای و مخاطبان فعال"، رسانه، دوره 23(4)، صص. 25-26.
مهرابی، امیرحمزه.، خنیفر، حسین.، امیری، علی نقی.، زارعی متین، حسن. و جندقی، غلامرضا. (1390). "معرفی روششناسی نظریه داده بنیاد برای تحقیقات اسلامی"، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 29(23)، صص. 5-30.
میر، امیرمحمود.، فتاحی، سمیه. و نصیری، جلالالدین. (1396). "پیشبینی ابعاد شخصیتی یادگیرندگان در محیط یادگیری الکترونیکی با استفاده از ماشین بردار دوقلو کمترین مربعات"، دومین کنفرانس بینالمللی دانش بنیان در مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، صص. 5-13.
میرسعید قاضی، علی. (1381). "مخاطب شناسی و افکارسنجی در رسانههای جمعی"، تهران: آن، صص. 7-9.
نامی، کلثوم.، قلاوندی، حسن. و حسینپور، علی. (1393). "نقش ویژگیهای شخصیتی دانشجویان بر سبک یادگیری آنان در دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس"، مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، دوره 1(2)، صص. 48-59.
نصری، صادق. و خورشید، علیرضا. (1391). "بررسی ارتباط چندگانه ویژگیهای شخصیتی و سبکهای یادگیری دانشآموزان"، مجله روانشناسی مدرسه، دوره 12(34)، صص. 104-123.
نصیری، بهاره.، بخشی، بهاره. و هاشمی، سیدمحمود. (1391). اهمیت آموزش سواد رسانهای در قرن بیست و یکم"، مطالعات رسانهای، دوره 7(18)، صص. 149-158.
ودودی، الهه. و دلاور، علی. (1394). "بررسی تأثیر شبکه اجتماعی مجازی در تغییر ویژگیهای شخصیتی جوانان"، روانشناسی تربیتی، دوره 11(35)، صص. 43-65.
Cao, Chon. & Meng, Qian. (2020). “Exploring personality traits as predictors of achievement and global competence among Chinese university students: English learning motivation as the moderation”, learning and individual differences, Vol. 77(3), PP. 132-149.
Choi, Tae Rang., Lun Sung, Yong., Ah Lee, Jung. & Marina Choi, Sejung. (2017). “Get behind my selfies the Big five traits and social networking behaviors through selfies”, Personality and Industrial Defferences, Vol. 109(45), PP. 98-101.
Choi, Tae Rang., Lun Sung, Yong., Ah Lee, Jung. & Marina Choi, Sejung. (2017). “The relationship between learning and study strategies and big five personality traits among junior university student teachers”, Personality and Industrial Differences, Vol. 102(35), PP. 232-241.
Cubillar, Pillar., Ibanez, Diaz- Martin, Cristina., & Belen Perez-Toregroza. (2018). “Social networks and Childhood. New agents of socialization”, Social and Behavioral Sciences, Vol. 37(2), PP. 64-69.
De caso Fuertes, Anna Maria., Blanco Fernandes, Jana., Rebaque Gomes, Alfredo. & Gaecia Pascal, Rocio. (2020). “Relationship between personality and academic motivation in education degrees students”, Education Science, Vol. 10(3), PP. 327-341.
Ji, Yang., Wang, Guang-Ji. & Zhu, Zhuo -Hong. (2014). “Online social networking behaviors among Chinese younger and older adolescent: The influences of age, gender, personality and attachment style”, Computers in Human Behavior, Vol. 41(1), PP. 394-402.
Kietsman, Jan.H., Hermkens, Kristopher., Carthy, MC.I. & Silverester, Brono.S. (2011). “Social media? Get serious understanding the functional of understanding and responding to different social media activities”, Business Horizons, Vol. 54(3), PP. 241-251.
Kim, Jieun., Lee, Ahreum. & Ryu, Hokyowang. (2013). “Personality and its effects on learning Performance: Design guidelines for an adaptive and e-learning system based on a user model”, International journal of Industrial Ergonomics, Vol. 43(2), PP. 450-461.
O connor, Kathlean. M, & Gladston, Eric. (2017). “Beauty and social capital: Being attractive shapes social networks”, Social Networks, Vol. 52(1), PP. 42-47.
Therese Whitty, Monica., Doodson, James., Creese, Sadie. & Hodgese, Duncan. (2016). “A picture tells a Thousand words: What Facebook and Twitter images convey about our personality”, Personality and Industrial Differences, Vol. 62(3), PP. 121-126.
Zhoa, Z., Feng, Z.S., Wang, Q., Huang, J.Z. & Williams, G.J. (2012). “Topic oriented community Detection through social subjects and link analysis”, Knowledge –Based Systems, Vol. 26(3), PP. 164-173.
_||_
Cao, Chon. & Meng, Qian. (2020). “Exploring personality traits as predictors of achievement and global competence among Chinese university students: English learning motivation as the moderation”, learning and individual differences, Vol. 77(3), PP. 132-149.
Choi, Tae Rang., Lun Sung, Yong., Ah Lee, Jung. & Marina Choi, Sejung. (2017). “Get behind my selfies the Big five traits and social networking behaviors through selfies”, Personality and Industrial Defferences, Vol. 109(45), PP. 98-101.
Choi, Tae Rang., Lun Sung, Yong., Ah Lee, Jung. & Marina Choi, Sejung. (2017). “The relationship between learning and study strategies and big five personality traits among junior university student teachers”, Personality and Industrial Differences, Vol. 102(35), PP. 232-241.
Cubillar, Pillar., Ibanez, Diaz- Martin, Cristina., & Belen Perez-Toregroza. (2018). “Social networks and Childhood. New agents of socialization”, Social and Behavioral Sciences, Vol. 37(2), PP. 64-69.
De caso Fuertes, Anna Maria., Blanco Fernandes, Jana., Rebaque Gomes, Alfredo. & Gaecia Pascal, Rocio. (2020). “Relationship between personality and academic motivation in education degrees students”, Education Science, Vol. 10(3), PP. 327-341.
Ji, Yang., Wang, Guang-Ji. & Zhu, Zhuo -Hong. (2014). “Online social networking behaviors among Chinese younger and older adolescent: The influences of age, gender, personality and attachment style”, Computers in Human Behavior, Vol. 41(1), PP. 394-402.
Kietsman, Jan.H., Hermkens, Kristopher., Carthy, MC.I. & Silverester, Brono.S. (2011). “Social media? Get serious understanding the functional of understanding and responding to different social media activities”, Business Horizons, Vol. 54(3), PP. 241-251.
Kim, Jieun., Lee, Ahreum. & Ryu, Hokyowang. (2013). “Personality and its effects on learning Performance: Design guidelines for an adaptive and e-learning system based on a user model”, International journal of Industrial Ergonomics, Vol. 43(2), PP. 450-461.
O connor, Kathlean. M, & Gladston, Eric. (2017). “Beauty and social capital: Being attractive shapes social networks”, Social Networks, Vol. 52(1), PP. 42-47.
Therese Whitty, Monica., Doodson, James., Creese, Sadie. & Hodgese, Duncan. (2016). “A picture tells a Thousand words: What Facebook and Twitter images convey about our personality”, Personality and Industrial Differences, Vol. 62(3), PP. 121-126.
Zhoa, Z., Feng, Z.S., Wang, Q., Huang, J.Z. & Williams, G.J. (2012). “Topic oriented community Detection through social subjects and link analysis”, Knowledge –Based Systems, Vol. 26(3), PP. 164-173.