بررسی نقش شبکه استانی آفتاب در مشارکت سیاسی مردم استان مرکزی (شهر اراک)
محورهای موضوعی : ارتباطات
1 - کارشناس ارشد تحقیق در ارتباطات ، پژوهشگر مرکز طرح ، برنامه و بودجه سازمان صدا و سیما
کلید واژه: شهر اراک, مشارکت سیاسی, شبکه استانی آفتاب,
چکیده مقاله :
هدف کلی این پژوهش بررسی نقش شبکه استانی آفتاب در مشارکت سیاسی مردم شهر اراک است. روش تحقیق، پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه افراد واجد شرایط رأی دادن شهر اراک میباشد که تعداد آنان براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1395 برابر با 458842 نفر است که از این میان، تعداد 400 نفر با استفاده از فرمول کوکران به روش نمونهگیری میدانی انتخاب شدند و در نهایت 400 پرسشنامه جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اعتبار صوری پرسشنامه با کسب نظر گروهی از متخصصان و اعتبار ساختاری آن با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت و اصلاحات لازم در آن به عمل آمد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برابر93/0 به دست آمد. نتایج تحقیق نشان میدهد که: بین میزان تماشای شبکه آفتاب و میزان مشارکت سیاسی رابطه مثبت و معنیدار وجود داشته و شبکه آفتاب توانسته در افزایش میزان مشارکت سیاسی مردم شهر اراک موفق عمل نماید. لذا پیشنهاد میشود شبکه استانی آفتاب با تولید و پخش برنامههایی به منظور تقویت باورهای مردم نسبت به افزایش مشارکت سیاسی آنان در اداره جامعه میتواند نقش مؤثری را ایفاء نماید.
purpose of this study is investigate the role of Aftab provincial network in the political participation of the people of Arak. The research method, survey and statistical population include all individuals without voting conditions in Arak city, of which 400 people were selected using Cochran's formula by field sampling method and finally 400 questionnaires were collected and collected. Analyzed. The formal validity of the questionnaire was examined by obtaining the opinion of a group of experts and its structural validity using factor analysis technique and the necessary corrections were made in it. The reliability of the questionnaire was obtained using Cronbach's alpha test equal to 0.93. The results of the research show that: there was a positive and significant relationship between the amount of viewing of Aftab network and the level of political participation and Aftab network was able to succeed in increasing the political participation of the people of Arak. Therefore, it is suggested that Aftab Provincial Network produce programs and broadcasts in order to strengthen people's beliefs about the impact of their political participation on the management of society, as well as by preparing and producing programs aimed at increasing the knowledge and political awareness of audiences. Their individual identities as well as informing the audience about the benefits of political participation and its impact on economic, political, social, cultural aspects, etc., the life of individuals in society in the form of producing and broadcasting programs in this regard can increase audience political participation. Play an important role.
- ابراهیمی، قربانعلی.، بابازاده بائی، علی. و ابراهیمی گتابی، حسین. (1390). "بررسی تأثیر اعتماد سیاسی بر مشارکت سیاسی"، فصلنامه جامعهشناسی مطالعات جوانان، سال دوم، شماره چهارم.
بهنویی گدنه، عباس. و رحمتی، مجید. (1392). "بررسی نقش استفاده از رسانههای جمعی در میزان مشارکت سیاسی دانشجویان با تأکید بر انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم"، فصلنامه مطالعات انتخابات، سال دوم، شماره 3.
پناهی، محمدحسین. و عالیزاده، اسماعیل. (1384). "تأثیر وسایل ارتباط جمعی بر مشارکت سیاسی شهروندان تهرانی"، علوم اجتماعی.
جمشیدی، محمدحسین. (1385). "رخ اندیشه"، کتاب اول. تهران: کلبهی معرفت.
جواهری، فاطمه. و بالاخانی، قادر. (۱۳۸۵). "رسانه جمعی و اعتماد: بررسی تأثیر رسانههای جمعی بر اعتماد اجتماعی (مطالعه موردی شهروندان تهرانی)"، علوم اجتماعی (دانشگاه فردوسی مشهد)، شماره ۷ و 15.
خسروی، غلامرضا. (بی تا). "مجله بازتاب اندیشه"، شماره 24، به نقل از پایگاه اصلاع رسانی حوزه، تاریخ انتشار (11/2/1389) https://hawzah.net
دال، رابرت. (1364). "تجزیه و تحلیل جدید سیاست"، ترجمه حسن ظفریان، تهران، مرندیز.
سبیلان اردستانی، حسن. (1384). "نقش رسانهها در فرایند جلب مشارکت سیاسی"، پژوهشنامه علوم سیاسی، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
سراجزاده، سیدحسین. (1377). "نگرشها و رفتارهای دینی نوجوانان تهران و دلالتهای آن بر نظریه سکولار شدن"، نمایه پژوهش، شماره 7 و 8.
شهابی، محمود. و جهانگردی، مجتبی. (1387). "خاستگاه اجتماعی الگوهای استفاده از تلویزیونهای ماهوارهای فارسی زبان در میان مخاطبان تهرانی"، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال اول، شماره 2.
ضیاییپرور، حمید. (1392). "نقش رسانهها در ارتقای مشارکت سیاسی"، سایت همشهری آنلاین، http://www.hamshahrionline.ir/news
علوی، پرویز. (1375). "ارتباطات سیاسی (ارتباطات، توسعه و مشارکت سیاسی)"، تهران، نشر علوم نوین.
فاضل، رضا. و رضایی، حسین. (1393). "بررسی رابطه میان استفاده از وسایل ارتباط جمعی و مشارکت سیاسی غیرانتخاباتی (مطالعه موردی شهروندان همدان)"، فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی- فرهنگی، دوره سوم، شماره 3.
فاضلی، محمد. و خوشفر، غلامرضا. (1389). "مشارکت سیاسی در استان گلستان (مقاله).
فیروزجائیان، علیاصغر. و جهانگیری، جهانگیر. (1387). "تحلیل جامعه شناختی مشارکت سیاسی دانشجویان دانشگاه تهران"، مجله علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد.
کازنو، ژان. (1381). "قدرت تلویزیون"، ترجمهی علی اسدی، تهران: مؤسسهی انتشارات امیرکبیر.
قوام، عبدالعلی. (1373). "توسعه سیاسی و تحول اداری"، تهران: نشر قومس. چاپ دوم.
لیپست، مارتین. و دوز، رابرت. (1373). "جامعه شناسی سیاسی"، ترجمه محمد حسین فرجاد، تهران. انتشارات توس.
مجله صباح حوزه، بهار 1385.
محمدی، اسفندیار. باقری، شهلا. (1391). "بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر مشارکت سیاسی شهروندان شیراز با تأکید بر صدا و سیما"، تهران، مرکز تحقیقات صدا و سیما.
مطهری، مرتضی. (1387). "گفتارهای معنوی"، تهران، انتشارات صدرا.
ملکی، امیر. (1385). "بررسی آمادگی ذهنی دانشجویان برای مشارکت سیاسی"، پیک نور.
ملکوتیان، مصطفى. (1376). "سیرى در نظریههاى انقلاب"، تهران. نشر قومس.
مور، برینگتون. (1369). "ریشههای اجتماعی دیکتاتوری و دموکراسی، ترجمه حسین بشریه، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی.
میلبراث، استر. و گوئل، لیل. (1386). "مشارکت سیاسی"، ترجمه: سیدرحیم ابوالحسنی، تهران، انتشارات میزان.
نیوتن، کنت. (1380)، "اعتماد سیاسی– اعتماد اجتماعی"، ترجمه مهدی صادقی، نشریه همبستگی.
ویندال، سون. (1376). "کاربرد نظریههای ارتباطات"، (علیرضا دهقان، مترجم). تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه (نشر اثر اصلی 1992).
پایگاه اطلاع رسانی حوزه، http://www.hawzah.net
Almond, G. & verba, s. (1975). “civic culture”, priceton university press, P. 330.
Dahl, Robert. (1991). “Democracy and Its Critics”, Yale University Press, P. 96.
Fuller, E.H. (2004). “Identity: Youth and Crisis”, New York: Norton.
Ellison, C.G. & londone, B. (1992). “the social and political participation of black american: compensory and ethnic communityperspectives revised”, socialforces, Vol. 70(3), PP. 43-58.
Gerbner,G. (2000). “Cultivation Theory: Cultural Indicators Project”, Online.
Shafer, H. (1996). “Relation Between Television News Gratifications and Content Preferences”, Journalism Quarterly, Vol. 35(3).
Stones. R. (1998). “Key sociology thinker; London: Mac Millan Press”, UK. P. 221.
_||_
- ابراهیمی، قربانعلی.، بابازاده بائی، علی. و ابراهیمی گتابی، حسین. (1390). "بررسی تأثیر اعتماد سیاسی بر مشارکت سیاسی"، فصلنامه جامعهشناسی مطالعات جوانان، سال دوم، شماره چهارم.
بهنویی گدنه، عباس. و رحمتی، مجید. (1392). "بررسی نقش استفاده از رسانههای جمعی در میزان مشارکت سیاسی دانشجویان با تأکید بر انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم"، فصلنامه مطالعات انتخابات، سال دوم، شماره 3.
پناهی، محمدحسین. و عالیزاده، اسماعیل. (1384). "تأثیر وسایل ارتباط جمعی بر مشارکت سیاسی شهروندان تهرانی"، علوم اجتماعی.
جمشیدی، محمدحسین. (1385). "رخ اندیشه"، کتاب اول. تهران: کلبهی معرفت.
جواهری، فاطمه. و بالاخانی، قادر. (۱۳۸۵). "رسانه جمعی و اعتماد: بررسی تأثیر رسانههای جمعی بر اعتماد اجتماعی (مطالعه موردی شهروندان تهرانی)"، علوم اجتماعی (دانشگاه فردوسی مشهد)، شماره ۷ و 15.
خسروی، غلامرضا. (بی تا). "مجله بازتاب اندیشه"، شماره 24، به نقل از پایگاه اصلاع رسانی حوزه، تاریخ انتشار (11/2/1389) https://hawzah.net
دال، رابرت. (1364). "تجزیه و تحلیل جدید سیاست"، ترجمه حسن ظفریان، تهران، مرندیز.
سبیلان اردستانی، حسن. (1384). "نقش رسانهها در فرایند جلب مشارکت سیاسی"، پژوهشنامه علوم سیاسی، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
سراجزاده، سیدحسین. (1377). "نگرشها و رفتارهای دینی نوجوانان تهران و دلالتهای آن بر نظریه سکولار شدن"، نمایه پژوهش، شماره 7 و 8.
شهابی، محمود. و جهانگردی، مجتبی. (1387). "خاستگاه اجتماعی الگوهای استفاده از تلویزیونهای ماهوارهای فارسی زبان در میان مخاطبان تهرانی"، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال اول، شماره 2.
ضیاییپرور، حمید. (1392). "نقش رسانهها در ارتقای مشارکت سیاسی"، سایت همشهری آنلاین، http://www.hamshahrionline.ir/news
علوی، پرویز. (1375). "ارتباطات سیاسی (ارتباطات، توسعه و مشارکت سیاسی)"، تهران، نشر علوم نوین.
فاضل، رضا. و رضایی، حسین. (1393). "بررسی رابطه میان استفاده از وسایل ارتباط جمعی و مشارکت سیاسی غیرانتخاباتی (مطالعه موردی شهروندان همدان)"، فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی- فرهنگی، دوره سوم، شماره 3.
فاضلی، محمد. و خوشفر، غلامرضا. (1389). "مشارکت سیاسی در استان گلستان (مقاله).
فیروزجائیان، علیاصغر. و جهانگیری، جهانگیر. (1387). "تحلیل جامعه شناختی مشارکت سیاسی دانشجویان دانشگاه تهران"، مجله علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد.
کازنو، ژان. (1381). "قدرت تلویزیون"، ترجمهی علی اسدی، تهران: مؤسسهی انتشارات امیرکبیر.
قوام، عبدالعلی. (1373). "توسعه سیاسی و تحول اداری"، تهران: نشر قومس. چاپ دوم.
لیپست، مارتین. و دوز، رابرت. (1373). "جامعه شناسی سیاسی"، ترجمه محمد حسین فرجاد، تهران. انتشارات توس.
مجله صباح حوزه، بهار 1385.
محمدی، اسفندیار. باقری، شهلا. (1391). "بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر مشارکت سیاسی شهروندان شیراز با تأکید بر صدا و سیما"، تهران، مرکز تحقیقات صدا و سیما.
مطهری، مرتضی. (1387). "گفتارهای معنوی"، تهران، انتشارات صدرا.
ملکی، امیر. (1385). "بررسی آمادگی ذهنی دانشجویان برای مشارکت سیاسی"، پیک نور.
ملکوتیان، مصطفى. (1376). "سیرى در نظریههاى انقلاب"، تهران. نشر قومس.
مور، برینگتون. (1369). "ریشههای اجتماعی دیکتاتوری و دموکراسی، ترجمه حسین بشریه، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی.
میلبراث، استر. و گوئل، لیل. (1386). "مشارکت سیاسی"، ترجمه: سیدرحیم ابوالحسنی، تهران، انتشارات میزان.
نیوتن، کنت. (1380)، "اعتماد سیاسی– اعتماد اجتماعی"، ترجمه مهدی صادقی، نشریه همبستگی.
ویندال، سون. (1376). "کاربرد نظریههای ارتباطات"، (علیرضا دهقان، مترجم). تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه (نشر اثر اصلی 1992).
پایگاه اطلاع رسانی حوزه، http://www.hawzah.net
Almond, G. & verba, s. (1975). “civic culture”, priceton university press, P. 330.
Dahl, Robert. (1991). “Democracy and Its Critics”, Yale University Press, P. 96.
Fuller, E.H. (2004). “Identity: Youth and Crisis”, New York: Norton.
Ellison, C.G. & londone, B. (1992). “the social and political participation of black american: compensory and ethnic communityperspectives revised”, socialforces, Vol. 70(3), PP. 43-58.
Gerbner,G. (2000). “Cultivation Theory: Cultural Indicators Project”, Online.
Shafer, H. (1996). “Relation Between Television News Gratifications and Content Preferences”, Journalism Quarterly, Vol. 35(3).
Stones. R. (1998). “Key sociology thinker; London: Mac Millan Press”, UK. P. 221.