اینستاگرام در تجربه زیسته کاربرانش
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهبهزاد کریمی 1 , علی دلاور 2 , علی اکبر فرهنگی 3
1 - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد، گروه روشهای تحقیق، آمار و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران، (نویسنده مسئول)،
3 - استاد، گروه مدیریت رسانه، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: تجربه زیسته, جوانان بزرگسال, پیامرسان فوری, شبکه اجتماعی, پدیدارشناسی, اینستاگرام,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق، مطالعه تجارب زیسته 10 نفر از جوانان بزرگسال شهر تهران در استفاده از اینستاگرام بوده است. در این پژوهش پدیدارشناختی، بر بسترها و شرایط اثرگذار بر تجارب زیسته این کاربران تأکید شده است. علاوه بر این، موضوع ارزیابی این کاربران از پیامدهای استفاده از اینستاگرام، مورد توجه خاص بوده است. با نظر به پژوهشهای انجام شده درباره اینستاگرام، میتوان گفت دو موضوع دوم و سوم، یعنی شرایط اثرگذار و همچنین ارزیابی کاربران، در کمتر پژوهشی مورد توجه بوده است و به نظر میرسد این موضوعات اول بار در این پژوهش مطرح میشوند. نتایج به دست آمده از این تحقیق اکتشافی نشان داد که برای مشارکتکنندگان ما، اینستاگرام شیوه جدیدی از دیدن و دیدهشدن را فراهم ساخته است. در تجربه آنان، اینستاگرام به معنای دسترسپذیرشدن تصویری آدمها و تشدید ارتباطات است؛ امری که گویا موجب میشود تا تجربه اینستاگرام چیزی متفاوت از تجربه دیگر شبکههای اجتماعی باشد. ارزیابی آنان از آثار و پیامدهای استفاده از این شبکه اجتماعی، آکنده از احساساتی دوگانه بود، تجاربی آمیخته با احساسات مثبت و منفی نسبت به آثار استفاده از اینستاگرام، احساساتی که دامنه آن از خشنودی تا ناخشنودی در نوسان بود.
The purpose of this phenomenological research was to study the lived experiences of 10 young adults in Tehran using Instagram. In this research, the contexts and conditions affecting the lived experiences of these users, such as the general characteristics of adult youth and the technological characteristics of Instagram, are emphasized. In addition, the issue of evaluating the consequences of using Instagram by these users has been of special interest. According to the research done on Instagram, it can be said that the second and third issues, namely the effective conditions and also the evaluation of users, have been less considered in research and it seems that these issues were raised for the first time in this research. Are. The results of this exploratory study showed that for our participants, Instagram has provided a new way of seeing and being seen. In their experience, Instagram means making people's video accessible and intensifying communication; which seems to make the Instagram experience something different from the experience of other social networks. Their assessment of the effects and consequences of using this social network was full of dual emotions, experiences mixed with positive and negative emotions about the effects of using Instagram, emotions that ranged from pleasure to dissatisfaction
استراوس، انسلم، کوربین، جولیت. (1388). "مبانی پژوهش کیفی"، ترجمه ابراهیم افشار، تهران نشر نی.
اسمیت، دیوید وودراف. (1393). "هوسرل"، ترجمه سیدمحمدتقی شاکری، تهران انتشارات روزبهان.
امیرکافی، مهدی. و پاکسرشت، سلیمان. (1388). "حس اجتماعی مجازی: پیشینه نظری و پیشرفتهای روششناختی"، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دوره 5، شماره 17.
اینترونا، لوکاس. (1395). "رویکردهای پدیدارشناسی به اخلاق و تکنولوژی اطلاعات"، ترجمه ابوالفضل توکلی شاندیز، تهران: نشر ققنوس.
حسنی، حسین. و کلانتری، عبدالحسین. (1396). "تحلیل پدیدارشناختی تجربه زیسته کاربران اینستاگرام در ایران"، مطالعات فرهنگ - ارتباطات، دوره 5، شماره 40.
راودراد، اعظم. و گیشینیزجانی، گلناز. (1397). "گونهشناسی الگروهای باز - نمود بدن رسانهای کاربران اینستاگرام"، مطالعات رسانههای نوین، دانشگاه علامه طباطبایی، دوره 4، شماره 16.
سالدنا، جانی. (1395). "راهنمای کدگذاری برای پژوهشگران کیفی. ترجمه عبداله گیویان، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
راس، کارن، نایتینگل، ویرجینیا. (1395). "مخاطبان و رسانهها، چشماندازهای نوین"، ترجمه امیرعبدالرضا سپنجی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ریچاردز، بری. (1390). "جامعه بزرگ اتومبیل"، ترجمه حسین پاینده، مجله ارغنون، چاپ 3، شماره 20، تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
سایت اقتصاد نیوز، بازنشانی (https://www.eghtesadnews.com) تاریخ بازیابی: 14 مهر 1398، ساعت 20:00.
قلیزاده، آذر. و زمانی، عباس. (1396). "مطالعه کیفی چالشهای شبکههای اجتماعی تلفن همراه در زندگی کاربران"، فصلنامه رسانه، دوره 28، شماره 106.
کاظمیپور، عبدالمحمد. (1388). "نسل ایکس"، بررسی جامعهشناختی نسل جوان ایران، تهران: نشر نی.
کرسول، جان. (1394). "پویش کیفی و طرح پژوهش"، ترجمه حسن داناییفرد و حسین کاظمی، تهران انتشارات صفار.
کیان، مریم. و قلیپور، زهره. (1395). "آثار تربیتی شبکههای اجتماعی تلفن همراه بر هویت ملی و دینی دانشجویان"، فصلنامه رسانه، دوره 28، شماره 3.
گیدنز، آنتونی، ساتن، فیلیپ. (1396). "جامعهشناسی"، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران نشر نی.
مش، گوستاو اس، تالمود، ایلان. (1393). "نوجوان دیجیتالی"، ترجمه اسماعیل سعدیپور، تهران انتشارات رشد.
نایار، پرامود کی. (1394). "درآمدی بر رسانههای نوین و فرهنگ مجازی"، ترجمه سعیدرضا عاملی و گودرز میرزایی، تهران مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما.
وبر، ماکس. (1394). "اقتصاد و جامعه"، ترجمه عباس منوچهری، مهرداد ترابینژاد و مصطفی عمادزاده، تهران: انتشارت سمت.
Alime Bilge GolGe. (2017). “Online peresentation of Self on Instagram: A case study of young practitioner in Turkey. A master thesis. Ankara University”, retrieved Jan, 2018, from: http://dspace.bilkent.edu.tr /bitstream/handle/ isAllowed.
Dion, Nicole Annette. (2016). “The effects of Instagram on Self-Esteem and Life Satisfaction”, Honors Theses, Retrieved Jan, 2018, from: http://digitalcommons.salemstate. edu/honors_theses/91.
Dongli, Aliexiei. & Seychell, Dylan. (2015). “The New Digital Native cutting the chord”, Springer Heidelberg New York Dordrecht London.
Golbeck, Jennifer. (2015). “Introduction to Social Media Investigation”, Syngerss is an imprint of Elsevier 225 wyman street. USA.
Hennink, Monique. Hutter, Inge. & Bailey, Ajay. (2011). “Qualitative Research Methods. First published”, SAGE published Ltd.
Kommers, Piet. (2012). “Social Networking for web-Based Communities”, Curtin University. Perth Western Australia. Retrieved Sept, 2019, from: https://www. researchgate.net/publication/262401330
Kaplan, M. Andereas, Haenlein, Michael. (2010). “Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media”, Kelley school of Business. Indiana University. Retrieved Jan, 2018, from: www.elsevier.com/locate/bushor.
LIN, Si. (2012). “Instant messaging on Interpersonal Relationship: How it brings intimacy and negative feelings?”, Master of science in New Media, The Chinese university of Hong Kong, Retrieved Aug, 2016.
Moustakas, C. (1994). “Phenomenological research method”, retrieved Jan, 2018, from: http://www.psyking.net/HTMLobj.
Nicole, Annette Dion. (2016). “The Efect of Instagram on Self – Esteem and Life Satisfaction”, Salma state university. Retrieved Jan, 2018, from: http:// digitalcommuncations. Salmastate.edu/honors_theses.
Patton, Michael Quinn. (2015). “Qualitative Research & Evaluation Methods”, Sage Punlication, P. 115.
Ting ting, Cheung. (2014). “A study of Motives, Usage, Self- presentation and Number of Followers on Instagram”, retrieved Sep, 2019, from: sweb.cityu.edu. Hk/download/RS/E-Journal/Vol3/journal1.
_||_
Alime Bilge GolGe. (2017). “Online peresentation of Self on Instagram: A case study of young practitioner in Turkey. A master thesis. Ankara University”, retrieved Jan, 2018, from: http://dspace.bilkent.edu.tr /bitstream/handle/ isAllowed.
Dion, Nicole Annette. (2016). “The effects of Instagram on Self-Esteem and Life Satisfaction”, Honors Theses, Retrieved Jan, 2018, from: http://digitalcommons.salemstate. edu/honors_theses/91.
Dongli, Aliexiei. & Seychell, Dylan. (2015). “The New Digital Native cutting the chord”, Springer Heidelberg New York Dordrecht London.
Golbeck, Jennifer. (2015). “Introduction to Social Media Investigation”, Syngerss is an imprint of Elsevier 225 wyman street. USA.
Hennink, Monique. Hutter, Inge. & Bailey, Ajay. (2011). “Qualitative Research Methods. First published”, SAGE published Ltd.
Kommers, Piet. (2012). “Social Networking for web-Based Communities”, Curtin University. Perth Western Australia. Retrieved Sept, 2019, from: https://www. researchgate.net/publication/262401330
Kaplan, M. Andereas, Haenlein, Michael. (2010). “Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media”, Kelley school of Business. Indiana University. Retrieved Jan, 2018, from: www.elsevier.com/locate/bushor.
LIN, Si. (2012). “Instant messaging on Interpersonal Relationship: How it brings intimacy and negative feelings?”, Master of science in New Media, The Chinese university of Hong Kong, Retrieved Aug, 2016.
Moustakas, C. (1994). “Phenomenological research method”, retrieved Jan, 2018, from: http://www.psyking.net/HTMLobj.
Nicole, Annette Dion. (2016). “The Efect of Instagram on Self – Esteem and Life Satisfaction”, Salma state university. Retrieved Jan, 2018, from: http:// digitalcommuncations. Salmastate.edu/honors_theses.
Patton, Michael Quinn. (2015). “Qualitative Research & Evaluation Methods”, Sage Punlication, P. 115.
Ting ting, Cheung. (2014). “A study of Motives, Usage, Self- presentation and Number of Followers on Instagram”, retrieved Sep, 2019, from: sweb.cityu.edu. Hk/download/RS/E-Journal/Vol3/journal1.