تحلیل مولفه های انگیزه دیدن برنامه های ورزشی از طریق رسانه های دیجیتال آنلاین
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهمعصومه بابایی مبارکه 1 , مهدی کهندل 2 * , عباس خدایاری 3 , مهوش نوربخش 4 , علی زارعی 5
1 - مدیریت ورزشی، کارشناس مسئول اداره کل تربیت بدنی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 - هیات علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرج، ایران.
3 - مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه آزاد کرج، ایران.
4 - مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه آزاد کرج، ایران.
5 - مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
کلید واژه: بیننده, دیجیتال, برنامه های ورزشی, انگیزه, آنلاین,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، تحلیل عامل مولفه های انگیزه دیدن برنامه های ورزشی از طریق وسایل دیجیتال آنلاین بود. روش پژوهش ، آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور استان تهران بود که تعداد کل آن ها22000 نفر و نمونه آماری با توجه به تحلیل عامل اکتشافی310 نفر و به روش تصادفی از نوع طبقه ای نسبتی تعیین شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. برای روایی صوری و محتوایی از نظر خبرگان و برای روایی سازه از تحلیل عامل اکتشافی استفاده شد. برای تحلیل داده ها از مدل یابی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم افزار Smart PLS استفاده شد. شناسایی و استخراج عامل ها و بارهای عاملی از روش تحلیل عامل اکتشافی با چرخش متعامد با استفاده از نرم افزارهای آماریSPSS در سطح معناداری 05/0 و دو سویه استفاده شد. پس از شناسایی متغیرهای انگیزشی بینندگان برنامه های ورزشی8 متغیر پنهان انگیزه مورد بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش هشت مولفه انگیزه بینندگان برنامه های ورزشی از طریق وسایل دیجیتال آنلاین نشان داد که به ترتیب سازه های لذت، سرگرمی و تفریح، کسب اطلاعات ورزشی، به روز بودن اطلاعات ورزشی، استراحت و آرامش، تعاملات اجتماعی، رهایی از امور روزمره و آخرین عامل همراهی و همنشینی می باشد. با توجه به نتایج به دست آمده می توان نتیجه گرفت که تولید کنندگان برنامه های ورزشی علاوه بر تمرکز بر روی تولید محتوا، بایستی برنامه هایی تولیدکنند که بتوان از هر جا، هر زمان و با وسایل گوناگون آنلاین تماشا کرد.
The purpose of the present study was to analyze the factors motivation for viewing sports programs through digital media online. The research method was exploratory mix. The statistical population of this study was all students of Payam-e-Noor University of Tehran with a total of 22000 students. The research instrument was a researcher-made questionnaire. Expert and content analysis were used for face and content validity and exploratory factor analysis, respectively. Structural equation modeling was performed using partial least squares method using Smart PLS software. Factors and factor loading were identified and extracted using orthogonal rotational factor analysis using SPSS 20 software at the significant level of 0.05 and two-way. After identifying the motivational variables, viewers of 8 sports hidden motivation variables were evaluated. The findings of the eight components of the motivation of viewers of sports programs through online digital media showed that the constructs of excitement , entertainment and recreation, sports information, sports information updating, relaxation, social interactions, emancipation respectively. Everyday life is the last element of companionship. Based on the results, it can be concluded that in addition to focusing on content production, sports programmers should produce programs that can be watched from anywhere, anytime and with various online means.
_||_
تحلیل مولفه های انگیزه دیدن برنامه های ورزشی از طریق رسانه های دیجیتال آنلاین
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تحلیل عامل مولفه های انگیزه دیدن برنامه های ورزشی از طریق وسایل دیجیتال آنلاین بود. روش پژوهش ، آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور استان تهران بود که تعداد کل آن ها22000 نفر و نمونه آماری با توجه به تحلیل عامل اکتشافی310 نفر و به روش تصادفی از نوع طبقه ای نسبتی تعیین شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. برای روایی صوری و محتوایی از نظر خبرگان و برای روایی سازه از تحلیل عامل اکتشافی استفاده شد. برای تحلیل داده ها از مدل یابی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم افزار Smart PLS استفاده شد. شناسایی و استخراج عامل ها و بارهای عاملی از روش تحلیل عامل اکتشافی با چرخش متعامد با استفاده از نرم افزارهای آماریSPSS در سطح معناداری 05/0 و دو سویه استفاده شد. پس از شناسایی متغیرهای انگیزشی بینندگان برنامه های ورزشی8 متغیر پنهان انگیزه مورد بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش هشت مولفه انگیزه بینندگان برنامه های ورزشی از طریق وسایل دیجیتال آنلاین نشان داد که به ترتیب سازه های هیجان و لذت، سرگرمی و تفریح، کسب اطلاعات ورزشی، به روز بودن اطلاعات ورزشی، استراحت و آرامش، تعاملات اجتماعی، رهایی از امور روزمره و آخرین عامل همراهی و همنشینی می باشد. با توجه به نتایج به دست آمده می توان نتیجه گرفت که تولید کنندگان برنامه های ورزشی علاوه بر تمرکز بر روی تولید محتوا، بایستی برنامه هایی تولیدکنند که بتوان از هر جا، هر زمان و با وسایل گوناگون آنلاین تماشا کرد.
واژههای کلیدی: انگیزه، بیننده، برنامه های ورزشی، دیجیتال، آنلاین
مقدّمه
از سال ٢٠٠٥ پيشرفت هاي تكنولوژي همراه با قيمت پايين تر دستگاه هاي مختلف ديجيتالي به گرایش بیشتر بینندگان به استفاده از این دستگاه ها منجر شده است (پاپ1، 2013) این وسایل شامل انواع وسایل هوشمند صفحه تخت، قابل حمل و قدرتمند در سرعت و حجم اطلاعات می باشد (چا2، 2013). رسانه های آنلاین دارای نقش ارجح تری در جابجایی اطلاعات در بین رسانه های موجود دارند، در دید وسیع تر نقش رسانه های دیجیتالی آنلاین در جابجایی اطلاعات بیشتر از رسانه های سنتی است (شیدل و مو3،2018). دستگاه هاي ديجيتال چند منظوره، قابل حمل و قدرتمند به دليل افزايش دسترسي به اينترنت در امريكا به طور فزاينده اي در حال گسترش است (ساکس4 و همکاران، 2016). بیشترین دسترسی به رسانه هاي ديجيتال در امريكا شامل تلويزيون، کامپيوتر، موبايل، تبلت و دستگاه هاي هوشمند مانند موبایل است (مونسریف و همکاران5، 2015). فاكتورهاي اجتماعي، اقتصادي و تكنولوژيكي بر استفاده از دستگاه هاي ديجيتال توسط بينندگان براي مشاهده محتواي ويدئويي تاثير مي گذارد (بانگان6، 2017).
یک دستگاه هوشمند یک وسیله الکترونیکی است که به طور کلی از طریق پروتکل های بی سیم مختلف مانند بلوتوث ، Wi-Fi و غیره به دستگاه های دیگر یا شبکه ها متصل می شود که می تواند به صورت تعاملی و خودمختار کار کند. از سال ٢٠١٥ با ظهور وسايل ديجيتال، كاربران تمايل به استفاده از وسايل ديداري آنلاين دارند. شمار کاربران اینترنت در دسامبر 2014 در ایران ، 46 میلیون و 800 هزار نفر بود، در حالی که در ماه دسامبر 2000، تعداد کاربران حدود 250هزار نفر بوده است (ذاکریان و جلالی فراهانی، 2017). از زمان پیشرفت سریع فن آوری های ارتباطی در قرن بیست و یکم، اصطلاح رسانه های جدید معنی پیچیده تری نسبت به گذشته نشان داده است. رسانه های جدید در واقع به طیف گسترده ای از تغییرات در تولید، توزیع و استفاده از رسانه اشاره دارند (هندریکس7، 2010).
علاوه بر این ، طبق گفته های هنیگ-توراو و همکاران8. (2010) ، رسانه های جدید، وب سایت ها و سایر کانالهای ارتباطی و اطلاعاتی دیجیتالی هستند که در آن مصرف کنندگان فعال توسط دیگران چه در زمان واقعی و چه پس از مدت طولانی بدون در نظر گرفتن موقعیت مکانی ارتباط برقرار می کنند. از این طریق می توان فهمید که تعریف رسانه جدید با تقاضاهای زمان کم و بیش حرکت کرده و بسته به دیدگاه دانشمندان تمایز نشان می دهد. این نوع تغییرات روزانه ادامه خواهد یافت، و رسانه های جدید نیز به طور مداوم تکامل می یابند.
محبوبیت و قابلیت دسترسی به وسایل رسانه ای در دهه گذشته تغییرات چشمگیری داشته است. در سال 2008 تقریباً 99% خانواده ها حداقل یک تلویزیون داشتند، علیرغم این که تلویزیون در همه جا وجود دارد فقط 46% از بزرگسالان امریکایی در سال2010 به تلویزیون به عنوان یک وسیله ضروری نگاه می کنند و نسبت به سال2006 ، 64% کاهش داریم (کلاویو9، 2010). در سال 2010 ، تقربیاً 40% از خانواده های امریکایی برنامه های تلویزیون را از طریق اینترنت می بینند (چا، 2013) در سال 2012 ، 58% از افراد 18 سال به بالا دارای کامپیوتر بوده که تقریباً نیمی از آن ها موبایل و یک چهارم آن ها تبلت دارند (پاپ، 2013).
پیشینه تاریخی از سال 2014 نشان از برتری عملکرد موبایل و تبلت نسبت به سایر وسایل دیداری دارد (پلیکاس و همکاران10، 2016). در سال2013 جمعیت استفاده کننده از موبایل6/1 بیلیون نفر و کاربران کامپیوتر 2 بیلیون نفر پیش بینی شده است. مزایا و قابلیت های استفاده از اینترنت موجب کاهش بینندگان برنامه های ورزشی از طریق تلویزیون شده است. تغییر دیدگاه و نگرش افراد از تلویزیون به دستگاه های هوشمند متصل به اینترنت منجر به کاهش بینندگان تلویزیون شده است (بنگان، 2017). در سال2014، در تاریخ ایالات متحده امریکا بیشترین رکورد نمایش تلویزیونی در بازی های سوپر لیگ 2012 گزارش شده که بینندگان 9 بار ، هشت رویداد ورزشی را نگاه کرده اند (جیسنبرگ11، 2014). با توجه به پتانسیل زیاد تماشاچیان، شبکه های تلویزیونی حقوقی برای را پخش برنامه های ورزشی پرداخت می کنند. شبکه های تلویزیونی همچنین از تعداد زیادی از گزینه های مبتنی بر اینترنت آگاه هستند که طرفداران باید به بازی ها، آمار و سایر اطلاعات به روز در دسترسی داشته باشند (استینر12، 2017). در بیشتر رسانه ها کسب سود یک هدف تعیین کننده است. عموماً رسانه ها از طریق تبلیغات کسب درآمد می کنند، بنابراین منافع تجاری و تبلیغاتی می تواند در کنترل آنها نقش به سزایی داشته باشد. در همه جوامع ، بازار مصرفی و بنگاه های اقتصادی و تولید کنندگان محصولات مورد نیاز جامعه بسیار تعیین کننده هستند که ما چه چیزهایی در تلویزیون ببینیم، چه چیزهایی از رادیو بشنویم و یا چه چیزهایی از طریق موبایل و یا کامپیوتر نگاه کنیم. در نتیجه رسانه ها برای کسب سود بیشتر در تلاش اند تا محصولات بیشتری در جامعه مصرف شود (فولر13، 2010).
با وجود تحقیقات گسترده ای که در خصوص ورزش و رسانه صورت گرفته است، چگونگی توسعه مولفه های ورزشی از طریق رسانه های دیجیتال آنلاین سهم ناچیزی در مطالعات داشته است. بدین جهت تحقیقات بیشتری در زمینه های انگیزه بینندگان برنامه های ورزشی آنلاین در میان اقشار جوان جامعه و گروه های جمعیت شناختی- اجتماعی (مانند جنسیت، سطوح تحصیلی، گروه های سنی و...) مورد نیاز است چون ممکن است افراد در گروه های جمعیت شناختی مختلف، انگیزه های متفاوتی برای تماشای برنامه های ورزشی داشته باشند و چنین مقایسه هایی در طراحی مداخلات تولید برنامه های ورزشی حائز اهمیت است (پلیکاس و همکاران، 2016). تنوع وسایل دیجیتالی در ایران و قابلیت دسترسی برای عموم بخشی از آموزش و انتقال مفاهیم را در سطح جامعه بر عهده می گیرد و لزوماً امکان پوشش همه ابعاد و ارکان ورزش را فراهم می آورد. قاسمی و همکاران (2014) یکی از راهبردهای توسعه ورزش در ایران را بهبود نظام پخش مسابقات ورزشی از صدا و سیما و رسانه ای نمودن فعالیت های ورزشی بیان نمودند.
انگیزه بینندگان برنامه های ورزشی از دیدگاه (جو و سانگ،14 2013) به ترتیب شامل موارد زیر است.
1) کسب اطلاعات و کنجکاوی، خود آگاهی و یادگیری در مورد رویدادهای مرتبط
2) تقویت ارزش های شخصی و به دست آوردن خودآگاهی
3) یکپارچگی و تعامل اجتماعی، احساس حس رقابت و توانایی ارتباط با دوستان، خانواده و جامعه
4) تفریح، فرار از مشکلات ، پر کردن وقت و آرامش و لذت
شناسایی عوامل انگیزه بینندگان برنامه های ورزشی به روز و درک انگیزه و محرک های تاثیرگذار در تصمیم گیری شرکت ها برای مشارکت، می تواند بینش و درک گران بهایی در فرایند جذب و نگه داری حامیان مالی فراهم کند و نهاد های ذی ربط با شناسایی این عوامل، انگیزه و اهداف، بهتر بتوانند محیط را برای جذب سرمایه گذاری آن ها فراهم کنند تا با مهیا کردن زمینه مناسب، این شرکت ها و کارخانه ها را به سرمایه گذاری در بخش ورزش سوق دهند (استینر، 2017). علاوه بر این اگر این عوامل تاثیرگذار، روشن و مشخص باشند بازاریابان و تهیه کنندگان برنامه های ورزشی قادر خواهند بود که استراتژی بازاریابی مناسب تری را برای حضور اسپانسر در تیم ها طراحی کرده و در همکاری خود با اسپانسرها انتظارات را بهتر برآورده کنند. بنابراین مطالعه ای عمیق بر اساس شرایط موجود ضروری می نماید و نتایج تحقیق سهم پنهان انگیزه بینندگان یرنامه های ورزشی را از طریق رسانه های دیجیتال آنلاین مشخص خواهد نمود. پژوهشگران تلاش کرده اند بر اساس مدل های مفهومی که ارایه می دهند، ابزار های با ثبات و با اعتباری برای اندازه گیری انگیزه بینندگان بسازند. برای بومی سازی ارایه مدل انگیزه بینندگان برنامه های ورزشی به روز و ساخت یک ابزار اندازه گیری معتبر و با ثبات، محقق علاوه بر مطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیق که از طریق منابع راهنما، منابع دست اول و منابع دست دوم بدست می آیند و به محقق در آزمون نظریه های موجود کمک خواهد کرد، از اساتید مدیریت ورزشی که در سطوح مختلف مدیریت و بازاریابی تجربه دارند و نقطه نظراتشان می تواند به محقق در تبیین مدلی برای تهیه ابزار برای اندازه گیری انگیزه بینندگان برنامه های ورزشی به روز کمک کند استفاده کرد. با اینکه پژوهشگران در مدل های مفهومی خود به عامل های متفاوتی برای اندازه گیری انگیزه بینندگان برنامه های ورزشی در خارج از کشور اشاره کرده اند، محقق به کمتر پژوهشی در داخل کشور دست یافت که عامل های انگیزه بینندگان برنامه های ورزشی به روز را با استفاده از مدلسازی معادله ساختاری مورد بررسی قرار داده و یا اینکه ابزاری بومی برای مطالعه انگیزه بینندگان برنامه های ورزشی به روز ساخته باشند. بررسی کاملی در مبانی نظری مدل سازی و مطالعه عامل هایی که نظریه پردازان در پیشینه ها به آن اشاره کرده بودند انجام گرفت و مدلی مفهومی بر اساس مبانی نظریه های موجود و پیشینه های تحقیق و همچنین با رعایت شرایط پخش برنامه های ورزشی در کشورمان پیشنهاد گردید. با توجه به آنچه بیان شد پژوهش حاضر قصد دارد به توصیف انگیزه بینندگان برنامه های ورزشی از طریق رسانه های دیجیتال آنلاین بپردازد. پس از آن، راهکارهایی اجرایی را با هدف فراهم سازی زمینه مناسب برای بازاریابان و تهیه کنندگان برنامه های ورزشی فراهم آورد. بنابر این ، این پژوهش در پی پاسخگویی به این سوال است که مهم ترین مولفه های انگیزه دیدن برنامه های ورزشی از طریق رسانه های دیجیتال آنلاین کدام اند و اولویت بندی آن ها چگونه است؟
[1] . Pop
[2] . Cha
[3] . Schweidel & Moe
[4] . Sakas et al
[5] . Moncrief et al
[6] . Bangun
[7] . Hendricks, J. A.
[8] . Hennig-Thurau et al
[9] . Clavio
[10] . Plikas et al
[11] . Gijsenberg
[12] . Steiner
[13] . Fuller
[14] . Joo & Sang
روششناسی پژوهش:
این پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی بود و روش پژوهش در این بخش به روش ترکیبی (آمیخته) شامل مرحله های کیفی و کمی بود و همچنین، از نوع طرح های آمیخته اکتشافی بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی– همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور استان تهران است که با توجه به استعلام انجام شده از سیستم جامع گلستان دانشگاه پیام نور، تعداد کل آن ها22000 نفر (14000 نفر زن و 8000 نفر مرد) از مراکز تهران شمال، تهران جنوب، تهران شرق و تهران غرب استان تهران در سال تحصیلی 97-96 بود. کاربران در هنگام پر کردن پرسشنامه باید یکی از انواع وسایل دیجیتال (تلویزیون یا لپ تاب یا موبابل) متصل به اینترنت (آنلاین) را داشته باشند. دانشگاه پیام نور در شمار دانشگاه های باز و از راه دور می باشد و شعار این دانشگاه آموزش همه جا، همه وقت و برای همه می باشد حضور دانشجویان در کلاس درس الزامی نمی باشد و دانشجویان برای آموزش از راه دور و دسترسی به برنامه نرم افزاری مدیریت آموزش از راه دور1(LMS) نیاز به اینترنت دارند. به لحاظ آنلاین بودن و نیاز مبرم به اینترنت، این گروه به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش نمونه گیری این پژوهش از نوع غیر تصادفی و قضاوتی در مرحله کیفی و در مرحله کمی از روش نمونه گیری تصادفی- طبقه ای متناسب با حجم نمونه آماری استفاده شد. افراد مورد نظر برای انجام مرحله کیفی پژوهش از بین کسانی انتخاب شدند که در حوزه مدیریت ورزشی و رسانه صاحب نظر بودند. برای تعیین حجم نمونه در روش شناسی مدل یابی معادلات ساختاری بین 5 تا 15 مشاهده به ازای هر متغیر اندازه گیری شده مورد نیاز است (فیلد2، 2009). با توجه به این که مقیاس های پژوهش دارای 41 گویه بود ، حجم نمونه این تحقیق 310 نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. لینک پرسشنامه اینترنتی از طریق ایمیل و شبکه های اجتماعی (تلگرام )، کانال و گروه های مختص به دانشجویان دانشگاه پیام نور استان تهران ارسال شد و تعداد310 پرسشنامه صحیح دریافت شد و در تجزیه و تحلیل آماری مورد سنجش قرار گرفت.
پرسشنامه برای تایید روایی صوری و محتوایی در اختیار 10 نفر از اساتید متخصص و صاحب نظر قرار گرفت تا نظرات خود را در مورد چگونگی سوالات، مفهوم بودن سوالات و محتوای پرسشنامه ها اعلام نمایند، پس از بررسی و لحاظ نمودن نظرات و پیشنهادات ، پرسشنامه تهیه و طبق نظر آن ها پرسشنامه نهایی با سوال هایی که معرف عوامل و زیر عوامل مولفه های پژوهش بودند تنظیم و در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. ضمن اجرای مقدماتی جهت تشخیص محدودیت های اجرایی و برطرف کردن ابهامات احتمالی ، پایایی پرسشنامه نیز بررسی شد. برای سنجش پایایی، پرسش نامه بین 100 نفر از افراد نمونه پژوهش توزیع شدند. آزمون کیزر و تست بارتلت جهت بررسی کفایت نمونه گیری استفاده شد.
جهت تجزیه و تحلیل داده ها و برای شناسایی و استخراج عامل ها و بارهای عاملی از روش تحلیل عامل اکتشافی با چرخش متعامد با استفاده از نرم افزارهای آماری اس پی اس 3 در سطح معناداری 05/0 و دو سویه انجام شد.
روش آماری مورد استفاده در این پژوهش مدل حداقل مربعات جزئی (PLS4) می باشد که در دو مرحله انجام می شود. در اولین مرحله، بایستی مدل اندازه گیری از طریق تحلیل های روایی و پایایی بررسی شد و در دومین مرحله، مدل ساختاری به وسیله برآورد مسیر بین متغیرها و تعیین شاخص های برازش مدل بررسی شد (هومن، 2016). به منظور سنجش روایی پرسش نامه، دو نوع روایی محتوایی و روایی سازه در نظر گرفته شده و در این راستا، روایی محتوا، اعتبار ظاهری و اعتبار عاملی ( تحلیل عاملی) بررسی شدند، تمامی این آزمون ها با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس (Smart PLS) انجام گرفته است. به عقیده فیلد (2008)، بارهای عاملی بزرگتر از 7/0 از اعتبار مناسبی برخوردار است.
یافتههای پژوهش:
بررسی مشخصات فردی نشان داد که4/36% پاسخ دهندگان را پسران و 36/63% پاسخ دهندگان را دختران تشکیل دادند. 47 درصد از بینندگان در رده سنی 21 تا 25 سال بودند که با توجه به جامعه آماری جوان پژوهش دور از انتظار نبود. در بررسی وضعیت تاهل، 1/48% از شرکت کنندگان مجرد، 1/29% از آنان متاهل و 20% متاهل دارای فرزند بودند.
در بررسی استفاده از خدمات اینترنت ، نتایج نشان داد که سرویس اینترنتی مورد استفاده 8/4% اینترنت محدود خانگی،27% اینترنت نامحدود خانگی،60% اینترنت موبایل و 4/5% اینترانت بود و بیشتر دانشجویان از خدمات اینترنت از طریق موبایل استفاده می کنند. مقدار KMO به دست آمده 941/0 میباشد و مطابق تحقیقات (Field، 2009) این تعداد نمونههای تحقیق به منظور تحلیل عاملی کفایت میکند و انجام تحلیل عاملی برای دادههای مورد نظر امکانپذیر بود.
از سوی دیگر، داده های جدول1 نشان می دهد که پایایی مرکب برای همه متغیرها بزرگتر از 7/0 و میانگین واریانس برای تمامی متغیرها، بزرگتر از 5/0 است و نشانگر مناسب بودن برازش مدل است (فیلد، 2009). برای تعیین پایایی هر یک از سازه ها از معیار آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد. برتری معیار پایایی مرکب نسبت به ضریب آلفای کرونباخ این است که پایایی سازه ها نه به صورت مطلق بلکه با توجه به همبستگی سازه هایشان با یکدیگر محاسبه می شود مقدار پایایی ترکیبی بالای 7/0 برای هر سازه، نشان از پایداری درونی مناسب برای مدل های اندازه گیری داشته و مقدار کمتر از 6/0 عدم وجود پایایی را نشان می دهد با توجه به جدول1. مقادیر پایایی ترکیبی برای سازه های تحقیق بالاتر از 8/0 به دست آمده است.در نتیجه می توان گفت مدل با داده های حاصل از پژوهش برازش مناسبی دارد (داوری و رضازاده،1392). با توجه به خروجی نرم افزار 10 سوال که دارای بار عاملی کمتر از 5/0 بودند یا در دو عامل بار عاملی داشتند حذف شدند. الگو نهایی با شامل 31 سوال با استفاده از روش تحلیل عامل اکتشافی مورد ارزیابی قرار گرفت.
[1] . Learning Management System
[2] . Field
[3] . Statistical Package for Social Science
[4] . Partial least squares
مدل مطابق با الگوریتم تحلیل داده ها در روش PLS، پس از بررسی مدل های اندازه گیری و ساختاری، مدل کلی با بررسی ضرایب معناداری مقادیر t هر یک از مسیرها و نیز ضرایب استاندارد شده بار عاملی در شکل 1. نشان داده شده است. برای ارزیابی برازش مدل ساختاری پژوهش از چندین معیار استفاده می شود که اولین و اساسی ترین آن، ضرایب معناداری t-value است که با اجرای فرمان بوت استراپینگ مقادیر بر روی خطوط مسیرها نشان داده شده است و مقادیر t از 96/1 بیش تر بوده که بیانگر صحت رابطه بین سازه ها و در نتیجه تایید پاسخگویی به نتایج سوالات در سطح اطمینان 95 درصد است (فیلد،2009). دومین معیار ضروری برای بررسی برازش مدل ساختاری، بررسی ضرایب تعیین مربوط به متغیرهای مکنون درونزای (وابسته) مدل است. این معیار برای متصل کردن بخش اندازه گیری و ساختاری مدل سازی معادلات ساختاری به کار رفته و بیانگر تاثیر یک متغیر برونزا بر یک متغیر درونزا است. لازم به ذکر است مقادیر ضریب تعیین در داخل دایره های مدل در شکل1. نشان داده شده و تنها برای سازه های درونزا (وابسته) مدل محاسبه می شود و در مورد سازه های برونزا مقدار این معیار صفر است. داور و رضا زاده (2013) سه مقدار 19/0، 33/0 و 67/0 را به عنوان مقادیر ضعیف، متوسط و قوی برای برازش مدل معرفی کرده است با در نظر گرفتن سه مقدار ملاک، مناسب بودن برازش مدل ساختاری تایید می شود. هرچه مقدار 2R مربوط به سازههای درونزای مدل بیشتر باشد، نشان از برازش بهتر مدل است.
شاخص GOF1 در مدل PLS راه حلی عملی برای بررسی برازش کلی مدل است و همانند شاخصهای برازش در روشهای مبتنی بر کوواریانس عمل می کند و از آن میتوان برای بررسی اعتبار یا کیفیت مدل PLS به صورت کلی استفاده کرد (فیلد، 2009). این شاخص نیز همانند شاخصهای برازش مدل لیزرل عمل میکند و بین صفر تا یک قرار دارد و مقادیر نزدیک به یک نشانگر کیفیت مناسب مدل هستند. در نتیجه مقدار معیار نیکویی برازش با توجه به جدول 3. برابر است با 69/0 که نشان از برازش کلی قوی مدل دارد.
بحث و نتیجهگیری:
یکی از اهداف پژوهش حاضر، شناسایی مولفه های انگیزه دیدن برنامه های ورزشی از طریق وسایل دیجیتال آنلاین بود. در این رابطه یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که قبل از تولید محتوای برنامه های ورزشی باید الزامات نحوه ارائه به بینندگان را در نظر بگیریم و بنابر این، شناسایی انگیزه بینندگان برنامه های ورزشی باید مورد توجه قرار گیرد. تولید کنندگان برنامه های ورزشی دارای قدرت نفوذی هستند که با ارائه سرگرمی های مورد علاقه از طریق رسانه ها در هرزمان و هر مکان، رفاه اجتماعی جامعه را بالا می برند. پیامدهای اقتصادی شناسایی انگیزه بینندگان برنامه های ورزشی برای هدفمند کردن محتوای مناسب، مهم می باشد. تبلیغات به مخاطبان در هر دو جهت حفظ بیننده بیشتر و به حداکثر رساندن درآمدها کمک می کند. در حال حاضر رقابت بیشتر رسانههای مختلف برای جذب مخاطب بیشتر است چرا که افزايش منابع فرستنده به رقابت رسانهها منجر ميشود، رقابتي که در جهت جذب مخاطبان هرچه بيشتر است و مخاطباني که امروزه با ويژگيهايي چون متنوع بودن، فعال بودن و گزينشي عمل کردن نسبت به گذشته مشخص ميشوند. يک ملاک مهم در ارزيابي موفقيت هر رسانهاي، بررسي تعداد و ميزان استفاده مخاطبان از آن رسانه است و انگیزه یا تغییری که در رفتار مخاطب بوجود میآورد و این، زمانی حاصل میشود که یک رسانه دارای ویژگیهای متمایز و متفاوت نسبت به سایر رسانهها باشد.
نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان داد که به ترتیب سازه های هیجان و لذت (83/0)، سرگرمی و تفریح (81/0)، کسب اطلاعات ورزشی (80/0)، به روز بودن اطلاعات (66/0)، رهایی از امور روزمره زندگی (66/0)، تعاملات اجتماعی (56/0)، استراحت (52/0) و همراهی و همنشینی (10/0) از انگیزه های بینندگان برنامه های ورزشی از طریق وسایل دیجیتال آنلاین می باشد. که در مجموع 75 درصد از واریانس کل عوامل انگیزاننده بینندگان برنامه های ورزشی تبیین می کردند.
اولین عامل انگیزشی دیدن برنامه های ورزشی لذت و هیجان بود که 58/34% از کل واریانس انگیزه دیدن برنامه های ورزشی را از طریق وسایل دیجیتال آنلاین به خود اختصاص داده است. انگیزه به عنوان یک نیروی محرکه در میان افراد است که آن ها را به عمل وادار و باز آفرینی شرایط را لذت بخش می کند. بسیاری از مجریان تبلیغات ورزشی با اطلاع از این عنصر قدرتمند هیجانی و عاطفی، از جذابیت های این موضوع استفاده می کنند. این یافته پژوهش به این معنا است که دیدن اخبار و برنامه های ورزشی تجربه حس هیجان بیشتری را از طریق وسایل هوشمند ایجاد می کند. عامل هیجان و لذت به عنوان اولین عامل انگیزاننده دیدن برنامه های ورزشی مشخص شد که نشان از اهمیت بالای آن برای ترغیب شرکت ها و تولید کنندگان برنامه های ورزشی به حمایت از ورزش دارد (مارشال، 2015). نتایج این پژوهش با پژوهش های مارتین2 (2011) و شیدل و مو (2016) همخوانی دارد. هیجانها، به صورت پدیدههای ذهنی، زیستی، هدفمند و اجتماعی و چند بعدی هستند. بسیاری از مجریان تبلیغات ورزشی با اطلاع از این عنصر قدرتمند هیجانی و عاطفی، از جذابیت های هیجانی و احساسی استفاده می کنند.
دومین عامل انگیزه دیدن برنامه های ورزشی، تفریح و سرگرمی بود که 74/13% از کل واریانس انگیزه بینندگان را به خود اختصاص داده است. در این رابطه می توان اذعان کرد که تولید کنندگان برنامه های ورزشی به طور قابل توجهی خواستار افزایش بهترین برنامه تفریحی از طریق وسایل دیجیتالی دلخواه بینندگان در هر جا و در هر زمان هستند. رسانه های دیجیتالی تخصصی در اثر بخشی بازار تبلیغاتی مدیران ورزشی نقش عمده ای دارد نتایج این پژوهش از نظر جنبه تفریح و سرگرمی با نتایج پژوهش بارتش (2012) همخوانی داشت، اما در این پژوهش اولین انگیزه لذت و انگیزه دوم تفریح و سرگرمی بود و در پژوهش بارتش اولین انگیزه تفریح و سرگرمی در استفاده از تلویزیون و موبایل بود بر این اساس احتمال دارد این عدم همسویی به دلیل تفاوت در ماهیت دو گروه، وضعیت و شرایط فرهنگی و اجتماعی باشد. برخی از ورزش ها، برای افزایش ارزش سرگرم کننده برای طرفداران خود به دنبال یافتن روش های ابداعی و ابتکاری هستند تا در میدان بازی با تغییر قوانین بازی به این امر دست یابند. این عامل نیز در نتایج تحقیقات مشابه ، جو و سانگ (2013) و یوسفی و همکاران (1392) تفریح و سرگرمی را از یافته های معنی دار انگیزه دیدن برنامه های ورزشی از طریق وسایل هوشمند گزارش کرده اند.
سومین عامل انگیزه دیدن برنامه های ورزشی، کسب اطلاعات ورزشی است که 18/7% از کل واریانس انگیزه بینندگان را به خود اختصاص داده است. یادگیری اطلاعات ورزشی از موضوعات مهم و مورد علاقه بینندگان برنامه های ورزشی بوده که بسیاری از تولید کنندگان محتوای برنامه های ورزشی و بازایابان از آن به عنوان ابزار ارتباطی جهت افزایش آگاهی و تبلیغات استفاده می کنند. با شروع گرایش بینندگان به سمت اینترنت، تبلیغ کنندگان بر اساس مکان، شیوه زندگی و نحوه دریافت اطلاعات، نقطه هدف تبلیغ را تغییر دهند. این یافته با نتایج (چا، 2013) همخوانی دارد. انگیزه کسب اطلاعات پیش بینی کننده دیدن برنامه های ورزشی از طریق وسایل هوشمند است رسانه های آنلاین دارای نقش ارجح تری در جابجایی اطلاعات در بین رسانه های موجود دارند در دید وسیع تر نقش رسانه های دیجیتالی آنلاین در جابجایی اطلاعات بیشتر از رسانه های سنتی است.
چهارمین عامل انگیزه بینندگان، به روز بودن اطلاعات ورزشی را نشان می دهد. این عامل 08/5% از کل واریانس انگیزه بینندگان برنامه های ورزشی را به خود اختصاص داده است. بین دیدن برنامه های ورزشی و انگیزه کسب اطلاعات ورزشی و دریافت سریع اطلاعات ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد و این یافته با نتایج مشابه (چا، 2013) همخوانی دارد. پذیرش کاربران جهت استفاده از وسایل دیجیتالی مرتبط با اینترنت نشان می دهد که اینترنت ابزاری است که کاربران می توانند مطابق انگیزه خود برنامه ورزشی به روز و دلخواه را جستجو کنند و ببینند و این شخصی سازی و سرعت دسترسی به اطلاعات دلیلی برای گرایش از وسایل سنتی به سمت غیر سنتی است.
پنجمین عامل انگیزه بینندگان، عامل استراحت و کسب آرامش با دیدن برنامه های ورزشی است که 61/4% از کل واریانس انگیزه بینندگان برنامه های ورزشی را به خود اختصاص داده است. تکنیک های کسب آرامش در جامعه ی گیج کننده، پرتنش و شلوغ امروزی اغلب نادیده گرفته می شوند و مردم معمولاً احساس می کنند وقتی برای آرامش پیدا کردن ندارند. یکی از عوامل کسب آرامش و رهایی از خستگی دیدن برنامه های ورزشی است و این نتایج با پژوهش پیشین (هولت و همکاران3، 2016) همخوانی دارد.
ششمین عامل انگیزه بینندگان، تعاملات اجتماعی است که 82/3% از کل واریانس انگیزه بینندگان برنامه های ورزشی را نشان می دهد. فرد با این انگیزه می تواند از طریق تعامل با سایر افراد مانند دوستانش تعامل داشته باشد به نظر می رسد دیدن برنامه های ورزشی ابزاری برای دور هم جمع شدن اعضای خانواده است. کل اعضای خانواده می توانند زمانی را در کنار هم صرف و از طریق ورزش، دریچه های ارتباطی گشوده می شود. در واقع، هویت نام تجاری در ورزش، اغلب در اولین سال های زندگی رخ می دهد و به طور خاص به تاثیرات خانوادگی مرتبط است. این طرفداری و حمایت ها برای همیشه ادامه خواهند داشت و این یافته برای بازاریابان ورزشی مهم می باشند تا بتوانند با استفاده از این اطلاعات، فرصت هایی را خلق کنند تا پدران با فرزندان خود در غالب فعالیت های گروهی تعامل برقرار کنند. این یافته با پژوهش های چوا و دیگران (2012) بر روی دانشجویان سنگاپور در مورد استفاده از وسایل هوشمند برای دیدن برنامه های ورزشی و اجتماعی شدن همخوانی دارد.
هفتمین عامل انگیزه بینندگان عامل رهایی از امور روزمره زندگی است که 40/3 درصد از کل واریانس انگیزه بینندگان برنامه های ورزشی را به خود اختصاص داده است. انگیزه رهایی به فرد اجازه می دهد تا از مسائل کسل کننده و استرس زایی که در اثر زندگی روز مره به فرد تحمیل می شود، از بین برود و به طور موقت آرامش دهنده فرد می شود. بسیاری از بینندگان برنامه های ورزشی برای رها شدن و گام نهادن به دنیای رویایی علاقه مند به تماشای برنامه های ورزشی هستند. برخی از طرفداران از ورزش برای رهایی از خستگی و تحریک کمتر از حد، در حالی که برخی دیگر برای رهایی از استرس و تحریک بیش از حد از ورزش استفاده می کنند. این یافته با پژوهش یوسفی و دیگران (2013) بر روی نوجوانان ایرانی برای شناسایی و رتبه بندی عوامل انگیزشی در مصرف مجازی ورزش (بازی های ویدئویی) فوتبال پسران ایرانی همخوانی داشت
هشتمین و آخرین عامل انگیزه بینندگان برنامه های ورزشی، عامل همراهی و همنشینی با دیدن برنامه های ورزشی است. این عامل 33/3% از کل واریانس انگیزه بینندگان برنامه های ورزشی را به خود اختصاص داده است. نتایج عامل همراهی با دیدن برنامه های ورزشی با نتایج پژوهش بارتش (2012) که بر روی دانشجویان دانشگاه اوسبورگ آلمان با عنوان بررسی حس رضایت از دیدن برنامه های تفریحی از طریق تلویزیون انجام شد همخوانی دارد.
پوشش و پخش رويدادهاي ورزشي در تلويزيون، راديو و ساير رسانهها، زمان بسياري است كه جاي خود را در ميان برنامه شبكههاي مختلف پيدا كرده است. این موضوع بيآنكه بدانيم، به بخشي از زندگي روزمره ما تبديل شده و همواره پيگيري مستقيم برنامههاي ورزشي، قسمتي از برنامه روزانه ما را پر ميكند. رسانهها، برنامههاي زنده ورزشي را به همراه گزارشگر و تحليلگر روي آنتن ميفرستند تا بيننده و شنونده در جريان تمامي رخدادها و پيشينه مربوط به آن قرار گيرد. براي پخش مستقيم، مبالغ هنگفتي هزينه ميشود و افراد بسياري درگير كارهاي آن هستند. توجه به نیازها و درک خواسته های جوانان در ارتباط با دیدن برنامه های ورزشی آنلاین از اصلی ترین وظایف بازاریابان و تولید کنندگان برنامه های ورزشی است و موجب رضایتمندی بینندگان برنامه ها می شود.
اگر چه تلویزیون هنوز موقعیت بالقوه ای جهت حفظ مخاطبان دارد اما ارتباط مثبتی مبنی بر استفاده از وسایل دیجیتال آنلاین مانند موبایل جهت دیدن برنامه های ورزشی و ویژگی های دموگرافیک گروه سنی جوان مشاهده شده است. موبایل نقش مهمی در دیدن برنامه های ورزشی دارد و شیوع آن روز به روز بیشتر می شود. در گروه های هدف 18 تا34 سال استفاده از موبایل برای دیدن برنامه های ورزشی افزایش یافته و تولیدکنندگان برنامه های ورزشی با استفاده از این اطلاعات می توانند به عنوان توجیه برای توزیع محتوای ورزشی و تخصیص سهم بازار جهت تولید محتوا استفاده کنند. بازاریابان می توانند با استفاده از این اطلاعات برنامه های تبلیغاتی موبایل را برای کاربران 18 تا 34 ساله، با هدف لذت بردن کاربران و ایجاد فرصتی مناسب جهت فرار کاربران از امور روزمره طراحی و برنامه ریزی نمودند. ارائه دهندگان محتوا می توانند از یافته های این مطالعه برای تولید محتوای ورزشی در دستگاه های تلفن همراه، که به نوبه خود می تواند رفاه اجتماعی را افزایش دهد استفاده نمایند. این تغییرات همچنین می تواند از طریق ارائه دهندگان محتوا و تبلیغ کنندگان به محتوای مناسب و تبلیغات به مخاطبان مناسب، سود اقتصادی را داشته باشد. به نوبه خود، ارائه دهندگان محتوا و تبلیغ کنندگان ممکن است بیننده را بیشتر نگه داشته و درآمد را به حداکثر برسانند. برخی از جاذبه های هیجانی و احساسی مانند ترس، شوخ طبعی، جاذبه های جنسیتی و شور و هیجان که در رقابت های ورزشی دیده می شود در ترفیع بازاریابی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
پیشنهاد می شود دست اندرکاران تولید برنامه های ورزشی تلاش کنند تا با شناخت انگیزه مخاطبان در ایران که عموماً نسل جوان هستند برنامه ای را تقدیم آنان کنند که لذت همراهی با ورزش را برایشان دو چندان کند. عوامل انگیزشی مرتبط با مصرف تماشاگر ورزشی نیز مبتنی بر تفاوت های قومیتی، تفاوت های جنسیتی، تفاوت های ارزشی، تفاوت های ملیتی، تفاوت میان ورزش ها و انگیزه های روانشناختی اجتماعی می باشد. پیشنهاد می شود ویژگی های دموگرافیک نوع شغل و استفاده از تکنولوژی های جدید ارتباطی در تحقیقات آتی بررسی شود و انگیزه بینندگان در بخش های مختلف برنامه های ورزشی از جمله انواع مسابقات و برنامه های ورزشی زنده و باز پخش، اخبار ورزشی، مستندهای پزشکی و ورزشی، سرگرمی های ورزشی ، ورزش های فانتزی و بازی های تفریحی به تفکیک سنجیده شود. سایر ابعاد انگیزه بینندگان برنامه های ورزشی با توجه به ظهور وسایل نوپدید بررسی شود.
[1] . Goodness of fit
[2] . Martin
[3] . Holt et al
جدول 1- نتایج مربوط به تحلیل روایی پایایی مدل پژوهش در نرم افزار PLS
متغیر | آلفای کرونباخ | پایایی مرکب | میانگین واریانس |
لذت و هیجان | 0/83 | 0/94 | 0/85 |
همراهی و همنشینی | 0/75 | 0/91 | 0/78 |
تفریح و سرگرمی | 0/81 | 0/91 | 0/77 |
فرار و رهایی | 0/70 | 0/94 | 0/85 |
به روز بودن اطلاعات | 0/72 | 0/92 | 0/75 |
استراحت | 0/81 | 0/92 | 0/80 |
تعاملات اجتماعی | 0/79 | 0/91 | 0/78 |
کسب اطلاعات | 0/87 | 0/94 | 0/80 |
جدول2. تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش واریماکس در مورد بار عاملی گویههای پرسشنامه (تحلیل عاملی اکتشافی)
مؤلفه | گویهها | عامل |
| |||||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |||||||||||||
هیجان و لذت | Q1 | 942/0 |
|
|
|
|
|
|
| |||||||||||
Q2 | 928/0 |
|
|
| 121/0- |
|
|
| ||||||||||||
Q3 | 871/0 |
|
|
| 108/0 |
|
|
| ||||||||||||
Q4 | 868/0 | 138/0 |
|
|
|
| 117/0- |
| ||||||||||||
Q5 | 824/0 |
|
|
| 151/0 |
|
|
| ||||||||||||
Q6 | 770/0 | 123/0- |
| 106/0 | 109/0- | 126/0 |
|
| ||||||||||||
Q7 | 678/0 | 124/0 |
| 118/0- | 232/0 |
|
|
| ||||||||||||
تفریح و سرگرمی | Q8 |
| 918/0 |
|
|
|
|
|
| |||||||||||
Q9 |
| 905/0 |
|
|
|
|
|
| ||||||||||||
Q10 |
| 762/0 |
|
|
|
| 134/0 |
| ||||||||||||
Q11 |
| 760/0 | 142/0- |
|
|
| 154/0- | 101/0 | ||||||||||||
Q12 |
| 434/0 | 105/0 | 109/0 | 204/0 |
|
| 109/0 | ||||||||||||
کسب اطلاعات ورزشی | Q13 |
|
| 948/0 |
|
|
|
|
| |||||||||||
Q14 |
|
| 923/0 |
|
|
|
|
| ||||||||||||
Q15 |
|
| 865/0 |
|
|
|
|
| ||||||||||||
Q16 |
|
| 815/0 |
|
|
|
|
| ||||||||||||
به روز بودن اطلاعات | Q17 |
|
|
| 898/0 |
|
|
|
| |||||||||||
Q18 |
|
|
| 869/0 | 103/0 |
|
|
| ||||||||||||
Q19 |
|
|
| 821/0 |
|
|
|
| ||||||||||||
مؤلفه | گویهها | عامل |
|
|
|
|
|
|
| |||||||||||
|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |||||||||||
استراحت | Q20 |
|
|
|
| 951/0 |
|
|
| |||||||||||
Q21 |
|
|
|
| 870/0 |
|
|
| ||||||||||||
Q22 |
|
|
|
| 818/0 |
|
|
| ||||||||||||
تعاملات اجتماعی | Q23 | 115/0 |
|
|
|
| 898/0 |
|
| |||||||||||
Q24 |
|
| 156/0 | 131/0- |
| 828/0 |
|
| ||||||||||||
Q25 | 144/0 |
|
|
|
| 776/0 |
|
| ||||||||||||
رهایی و فرار | Q26 |
|
|
|
| 101/0 |
| 885/0 |
| |||||||||||
Q27 |
|
|
| 128/0 |
| 145/0- | 857/0 |
| ||||||||||||
Q28 |
|
|
|
|
| 117/0 | 785/0 |
| ||||||||||||
همراهی و همنشینی | Q29. |
|
|
|
|
|
|
| 934/0 | |||||||||||
Q30 |
| 105/0- |
|
|
| 118/0 |
| 862/0 | ||||||||||||
Q31 |
| 169/0 |
|
|
| 122/0- |
| 737/0 | ||||||||||||
درصد واریانس | 58/34% | 74/13% | 18/7% | 08/5% | 61/4% | 82/3% | 40/3% | 33/3% | ||||||||||||
درصد واریانس تجمعی | 58/34 | 33/48 | 51/55 | 59/60 | 21/65 | 03/69 | 44/72 | 77/75 | ||||||||||||
آلفای کرونباخ | 837/0 | 815/0 | 818/0 | 799/0 | 743/0 | 718/0 | 729/0 | 828/0 |
جدول3. نتایج آزمون معیار افزونگی و نیکویی برازش
Redundancy (معیار افزونگی) | 0.48 | بالاتر از 0.25 |
GoF (نیکویی برازش) | 0.69 | بالاتر از 0.25 |
شکل1. نمودار بارهای عاملی ( ضرایب استاندارد شده) مدل انگیزه بینندگان برنامه های ورزشی و معنی داریt
منابع:
Bangun, Cendera Rizky A. (2017). The Evolving Role of Social Media as News Outlet: Opportunities and Threats (Case Study of Media Indonesia and Kompas). Jurnal UltimaComm, 9(1), 47-57
Bartsch, A. (2012). Emotional gratification in entertainment experience. Why viewers of movies and television series find it rewarding to experience emotions. Media Psychology, 15, 267-302. doi:10.1080/15213269.2012.69381
Cha, J. (2013). Does genre type influence choice of video platform? A study of college student use of internet and television for specific video genres. Telematics and Informatics, 30, 189-200. doi:10.1016/j.tele.2012.09.003
Chua, A. Y. K., Goh, D. H. L., & Lee, C. S. (2012). Mobile content contribution and retrieval: An exploratory study using the uses and gratifications paradigm. Information Processing and Management, 48, 13-22. doi: 10.1016/j.ipm.2011.04.00
Clavio, G (2010). Introduction to this special issue of IJSC on new media and social networking. International Journal of Sport Communication, 3, 393-394.
Davari, A. Rezazadeh, A. (2013). Modeling structural equations with PLS software. Tehran: University Jahad. (Persian).
Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS. Thousand Oaks, CA: Sage.
Fuller, D. (2010). Social media and sport: Threats and opportunities. The sport business new media conference. Retrieved from http://www.dmfreedom.com/2010/04/social-media-and-sport-threats-andopportunities-part-1/
Gijsenberg, M. J. (2014). Going for gold: Investigating sense of increased advertising around major sports events. International Journal of Research in Marketing, 31, 2-15. doi:10.1016/j.ijresmar.2013.09.00
Hendricks, J. A. (2010). Twenty-first-century media industry: Economic and managerial
implications in the age of new media. Franklin, PA: Rowman & Littlefield
Publishing Group.
Hennig-Thurau, T., Malthouse, E. C., Friege, C., Gensler, S., Lobschat, L., Rangaswamy,
A., & Skiera, B. (2010). The impact of new media on customer relationships,
Journal of Service Research, 13(3), 311-330.
Holt J, Steirer G, and Petruska K (2016) Introduction: The expanding landscape of connected viewing.Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies. 22(4): 341–347.
Hooman. H. (2016). Structural Equation Modeling Using LISREL Software. Tehran: Samt Publications. (Persian).
Joo, J., & Sang, Y. (2013). Exploring Koreans’ smartphone usage: An integrated model of the technology acceptance model and uses and gratifications theory. Computers in Human Behavior, 29, 2512-2518. doi:10.1016/j.chb.2013.06.002
Marshall Day, M.P. (2015). motivation and excitement. Translator: Seyyed Mohammadi, Yahya. (1396). Tehran: Virayesh publication.
Martin, A. (2011). Social media success requires more than just showing up. SportBusiness Journal. Retrieved from
http://www.sportsbusinessdaily.eom/Joumal/Issues/2011/04/18/Opinion/Martincolumn.Aspx.
Pop, C. (2013). The modern Olympic Games – a globalized cultural and sporting event. Procedia Social and Behavioral Sciences, 92, 728-734. doi:10.1016/j.sbspro.2013.08.746
Moncrief, W. C., Marshall, G. W., & Rudd, J. M. (2015). Social media and related technology: Drivers of change in managing the contemporary sales force. Business Horizons, 58(1), 45-55.
Plikas, H., Nasiopoulos, K., & Alexandros, H, (2016). Modeling the adoption of E-Procurement and Technology, Marketing and Social media bi-Products from Greek businesses and their effect on electronic sales. International Journal of Strategic Innovative Marketing.3(2).16-27.
Qasemi, h. Tojare, f. Kohandel, M.C. Khodayari, AS. (2014). Media activity in sport. Tehran: Book Bamdad.
Sakas, D. P., Vlachos, D. S., & Nasiopoulos, D. K. (2016). Modeling the development of the online conference’s services. Library Review, 65(3), 160-184.
Schweidel D and Moe W (2016) Binge watching and advertising. Journal of Marketing. 80(5): 1–19.
Steiner E (2017) Binge-Watching in Practice: The rituals, motives, and feelings of streaming video viewers. In: Wiatrowski M and Barker C (eds), A Netflix reader: Critical Essays on Streaming Media, Digital Delivery, and Instant Access. McFarland, NC: Jefferson, pp. 141–161.
Yousefi, b. Ashraf Khazaie, AS The Ghobadi Yegane, A. (1392). Identification and Ranking of Motivational Factors in the Virtual Consumption of Sport (Video Games) Soccer in Iranian Adolescent Boys. Communication Management in Sports Media. (1) 2. 39-31. (Persian).
Zakerian, A., Jalali Farahani, M., & Takali, H. (2017). An investigation of the
impact of internet advertising factors on purchase intention of sport consumers.
Applied Research of Sport Management, 6(22), 11-9. (Persian).
Analysis of Motivational Components of Sports Program Viewers Through Online Digital Media
Abstract
The purpose of the present study was to analyze the factors motivation for viewing sports programs through digital media online. The research method was exploratory mix. The statistical population of this study was all students of Payam-e-Noor University of Tehran with a total of 22000 students. The research instrument was a researcher-made questionnaire. Expert and content analysis were used for face and content validity and exploratory factor analysis, respectively. Structural equation modeling was performed using partial least squares method using Smart PLS software. Factors and factor loadings were identified and extracted using orthogonal rotational factor analysis using SPSS 20 software at the significant level of 0.05 and two-way. After identifying the motivational variables, viewers of 8 sports hidden motivation variables were evaluated. The findings of the eight components of the motivation of viewers of sports programs through online digital media showed that the constructs of excitement, entertainment and recreation, sports information, sports information updating, relaxation, social interactions, emancipation respectively. Everyday life is the last element of companionship. Based on the results, it can be concluded that in addition to focusing on content production, sports programmers should produce programs that can be watched from anywhere, anytime and with various online means.
Keywords: Motivation, Viewer, Programs Sport, Digital, Online.