نقش رسانه ملی در شکل گیری افکار عمومی نسبت به ارزشهای دینی
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهرنگین نگار کرم زاده 1 , سینا تفنگچی 2
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور
2 - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
مدرس علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه پیام نور واحد دماوند
کلید واژه: صدا و سیما, رسانه ملی, افکار عمومی, ارزشهای دینی,
چکیده مقاله :
رسانهها به عنوان سازمانهای ارتباطی بینیاز از نظامهای نظارت و ارزیابی نسبت به ارزشهای دینی نیستند؛ چه اینکه هر رسانهای بدون در نظر گرفتن دستاوردها و آگاهی از تأثیرات برنامههایش نمیتواند بر عملکردش اشراف و از صحت آن اطمینان داشته باشد؛ به عبارتی یک سازمان موفق بدون توجه به موفقیتها و شکستها و حرکت به سمت اصلاح اشکالات، راه تکامل و پیشرفت را نخواهد پیمود و این در حالی است که رسانهها با عملکردی وسیع و مخاطبانی گسترده به وجود چنین نظام نظارتی بیش از سایر نهادها احتیاج دارند؛ به ویژه که ما در کشوری زندگی میکنیم که نام مقدس (جموری اسلامی) را همراه خود داد؛ از همین رو رسانههای جمعی خصوصاً رسانههای تصویری نیز با توجه به نقش ممتاز خود در شکل دهی افکار عمومی و قدرت فرهنگسازی بایستی همواره و از جمیع ابعاد بر ابعاد دینی و ترویج دین خود نظارت کنند.در پایان نیز میبایست تا دوباره تأکید شود، با توجه به اینکه در عصر حاضر بهرهگیری از رادیو و تلویزیون به عنوان دو رسانه ارتباطی سریع و در دسترس، یک ضرورت اجتماعی و بخشی جداییناپذیر از زندگی نوین محسوب میشود و خارج ماندن افراد از گردونه رسانههای ارتباط جمعی، به معنای حذف شدن آنان از حیات اجتماعی است، رسانهی ملی میبایست مفاهیم و ارزشهای خود را بیش از پیش مورد نقد و بررسی قرار دهد تا افکار عمومی به شیوه ای سالم و نه به گونهی دشمن پسند و غرب گرا (به ویژه در شرایط فعلی) شکل گیرد.
The media as organizations of communication independent of the systems of monitoring and evaluation to religious values, not whether any media regardless of achievements and of the effects of programs not on the performance of the nobility and the accuracy of the trust is to say, a successful organization, regardless successes and failures and move to correct the bugs, the evolution and progress will be measured, while the media with extensive functionality and audience widespread existence of such a regulatory system more than others need, especially since we live in a country we holy name (Republic of Therefore, professors and various experts, using the questionnaire, questions to what was said, asked. In the end, should again be emphasized, given that at present the use of radio and television as the medium of communication fast and available, a social necessity and an integral part of modern life is and the remaining members of the turntable media collective means to remove them from social life, national media have concepts and values more than ever reviewed, so that public opinion in a healthy manner and not as an enemy friendly and the West-oriented (especially in terms of current) form.While the media with extensive functionality and a wide audience to such a regulatory system needs more than others.
_||_