موضع گیری رویترز، بلومبرگ و فاینانشیال تایمز در مورد صنعت نفت ایران در دورهی پس از تحریم
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهپویا نعمت الهی 1 , علیرضا سلطانی 2 , بهروز کاوه ئی 3
1 - دانشجوی دکتری ارتباطات
2 - عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد تهران، واحد مرکز
3 - عضو هیئت علمی سازمان سنجش آموزش کشور
کلید واژه: رسانه, صنعت نفت ایران, برجام, تحریمهای نفتی, پسابرجام,
چکیده مقاله :
روند اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران و رفع این تحریم ها با توافق هسته ای ، عوامل و متغیرهای متعددی را عمل فعال ساخت. به طور مشخص ، صنعت نفت ایران ، یکی از دو هدف اصلی تحریم های اقتصادی قرار داشت و به طور طبیعی در فضای رفع تحریم ها نیز ، صنعت نفت پیشرو در این شرایط بود . در عین حال ، در هر دو مقطع ، یکی از متغیرهای موثر بر تحریم های اقتصادی و به طور خاص تحریم های نفتی، نقش آفرینی رسانه های گروهی بین المللی است. جریان رسانه ای غالب بین المللی در دوره تحریم ، نقش فعالی در موفقیت تحریم ها در اشکال مختلف داشت . در دوره پسا تحریم نیز ، عملکرد این رسانه ها در نحوه فضاسازی جهت اجرای مفاد توافق برجام به خصوص در قبال رفع تحریم صنعت نفت قابل بررسی است. در این راستا موضع سه رسانهی مطرح بینالمللی؛ شامل رویترز، بلومبرگ و فاینانشیالتایمز؛ در قبال تحریم صنعت نفت ایران در مقاطع قبل از برجام و بعد از برجام مورد تدقیق قرار گرفته است. بدین منظور طی مقطع زمانی از ابتدای سال 2012 تا انتهای سهماههی اول 2016 محتواهای رسانهای این سه مرجع خبری مورد تدقیق قرار گرفت بعد از بررسیهای مفصل در نهایت نتیجه این بود که دو رسانهی رویترز و بلومبرگ در دو مقطع قبل از برجام و بعد از برجام نسبت به تحولات وصنعت نفت و تحریمهایی که این صنعت را نشانه رفتهاند.
The process of economic sanctions against Iran and elimination of sanctions with the nuclear deal, a number of factors and variables to build an active action. Specifically, the Iranian oil industry, was one of the two main objectives of economic sanctions and naturally in space as well as the lifting of sanctions, the oil industry was leading in these conditions. At the same time, in both sections, one of the variables affecting economic sanctions and an oil embargo in particular, the role of the international media. Most of the international media during the sanctions period, playing an active role in the success of sanctions in many forms. In the post-sanctions period, the performance of the media in the atmosphere to implement the terms of the agreement, particularly regarding sanctions Barjam oil industry be investigated. In this regard, the position of International introduced three kinds of media, including Reuters, Bloomberg and Financial Times; sanctions against Iran's oil industry in the sections "Barjam before" and "after Barjam" has been scrutinized.So, during the period from the beginning of 2012 until the end of the first quarter of 2016 media coverage of the three reference was scrutinized news. After the examination the result was that the two media "Reuters" and the "Bloomberg" twice "before Brjam" and "after Brjam" of developments in the industry of oil and the sanctions that the industry is aiming, with shift and how their coverage more positive and supportive approach to tactics rather than negative attitudes have changed.
_||_