آرمانشهرهای اخوان ثالث
محورهای موضوعی : زبان و ادبیات فارسی
1 - استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران.
کلید واژه: شعر, آرمانشهر, مهدی اخوان ثالث, مزدشت,
چکیده مقاله :
اندیشۀ آرمانشهر یا مدینۀ فاضله، یکی از مقولاتی است که نخست در فلسفه بدان پرداخته شد و سپس در مکاتب فکری و هنری گوناگون مورد توجه قرار گرفت. آرمانشهر یعنی سرزمینی بی نقص و فرا واقعی که از بدیها و کاستیهای دنیای واقعی و جهان پیرامون ما خالی است و در آنجا آمال و آرزوهای بشری برآورده می شود. چنین اندیشهای بهتدریج در شعر و هنر و ادبیات رسوخ کرد و همچون گریزگاهی امن، منزل و مقصود عدّۀ کثیری از اندیشمندان و هنرمندان گردید.افلاطون، اندیشۀ آرمانشهر را به صورت رسمی بنا نهاد و فلاسفۀ دیگر؛ چون ابن سینا و فارابی و خواجه نصیر آن را ادامه دادند، و سپس در حوزۀ ادبیات، بهویژه شعر، نفوذ یافت؛ به گونهای که میتوان شاعران آرمانشهر را نمایندگان ادبی این مقولۀ فلسفی دانست. در ادبیات آرمانشهری دورۀ معاصر، مهدی اخوان ثالث جایگاه ویژه و ممتازی دارد؛ زیرا شاعری آرمانگرا و جامعهمحور است. در این مقاله، انواع آرمانشهر و نگاه ویژۀ اخوان ثالث به هر یک از آنها را بررسی میگردد.نتیجۀ پژوهش نشان داده میشود اخوان ثالث چه در کمیّت و چه در کیفیت، سرآمد دیگر شاعران آرمانشهری است. آرمانشهرهای اخوان، یا از جنس زمینی است یا از نوع آسمانی. قسم زمینی آن برآمده از ناخرسندیها و دغدغههای اینجهانی شاعر است و قسم آسمانی آن، زاییدۀ دغدغههای آنجهانی اوست. اخوان ثالث، هر یک از این آرمانشهرها را به اشکال و انواع گوناگون در اشعارخود مطرح کرده است. از آنجا که اندیشۀ آرمانشهر برآمده از برخی دغدغهها و ناخرسندیهای شاعر است، میتوان گفت دین، جامعه، انسان، سیاست و ایران باستان، مقولات بنیادینی است که اخوان ثالث آرمانشهرهای خویش را بر آنها بنا کرده است.
The idea of Utopia or Utopian city is one of the categories that was first discussed in philosophy and then it was taken into consideration in various schools of thought and art. Utopia means a perfect and surreal land that is free from the evils and shortcomings of the real world and the world around us, and where human hopes and dreams are fulfilled. Such an idea gradually permeated poetry, art, and literature, and became a safe haven for many thinkers and artists. Plato officially founded the idea of Utopia, and other philosophers such as Ibn Sina, Farabi, and Khajah Nasir continued it, and then it gained influence in the field of literature, especially poetry; In such a way that the poets of Utopia can be considered the literary representatives of this philosophical category. In the utopian literature of the contemporary period, Mahdi Akhavan the third has a special and privileged place; Because he is an idealist and society-oriented poet. In this essay, it is shown that the third brotherhood is the leader of other utopian poets, both in terms of quantity and quality. Utopia-cities of the Brotherhood are either earthly or heavenly. Its earthly part is the result of the poet's unhappiness and worldly concerns, and its heavenly part is the result of his otherworldly concerns. The Third Brotherhood has presented each of these utopias in various forms and types in their poems. Since the idea of Utopia is derived from some concerns and dissatisfactions of the poet, it can be said that religion, society, man, politics and ancient Iran are the fundamental categories on which the Third Brotherhood based their utopias. has done. In this article, we examine the types of utopias and the special view of the Third Brotherhood on each of them.
منابع
آشوری، داریوش (1387). دانشنامه سیاسی. چاپ شانزدهم. تهران: نشر مروارید.
اخوان ثالث، مهدی (1387). ارغنون. چاپ پانزدهم. تهران: زمستان.
اخوان ثالث، مهدی (1387). تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم. چاپ هشتم. تهران: زمستان.
اخوان ثالث، مهدی (1387). آخر شاهنامه. چاپ بیست و سوم. تهران: زمستان.
اخوان ثالث، مهدی (1385). سواحلی و خوزیّات. چاپ دوم. تهران: زمستان.
اخوان ثالث، مهدی (1393). سال دیگر ای دوست ای همسایه. تهران: زمستان.
اخوان ثالث، مهدی (1387). سه کتاب. چاپ چهاردهم. تهران: زمستان.
اخوان ثالث، مهدی (1387). زمستان. چاپ بیست و پنجم. تهران: زمستان.
اخوان ثالث، مهدی (1387). از این اوستا. چاپ هفدهم. تهران: زمستان.
اخوان ثالث، مهدی (1387). درخت پیر و جنگل، چاپ چهارم. تهران: زمستان.
اخوان ثالث، مهدی (1387). ده نامه. چاپ دوم. تهران: زمستان.
اشرفزاده، رضا (1395). مدینۀ فاضله در منطق الطیر عطّار. فصلنامۀ تخصصی ربان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد. 12 (5)، 182-163.
بهار، مهرداد (1362). پژوهشی در اساطیر ایران. تهران: آگه.
پاپکین، ریچارد؛ استرول، آوروم (1394). کلیات فلسفه. ترجمه جلال الدین مجتبوی. تهران: حکمت.
پیرنیا، حسن (1384). تاریخ ایران باستان. چاپ هفتم. تهران: نگاه.
جهادی، سید امیر (1394، شهریور ماه). بررسی و تحلیل آرمانشهر و ضد آرمانشهر در اندیشۀ اخوان ثالث. دهمین همایش بین المللی ترویج زبان و ادب فارسی. دانشگاه محقق اردبیلی.
حافظ، خواجه شمس الدین محمد (1383). دیوان غزلیات. چاپ دهم. تهران: زوّار.
دوستخواه، جلیل (1370). اوستا کهنترین سرودهها و متنهای ایرانی. تهران: مروارید.
دهخدا، علی اکبر (1361). لغتنامه. چاپ دوم. تهران: روزنه.
زرشناس، شهریار (1394). درباره نیهیلیسم و سیر تطوّر آن. تهران: کانون اندیشه جوان.
سلطانی کوهبنانی، حسن؛ زمانی، زهرا (1393، دی ماه). جایگاه شعر و شاعران آرمانشهر مهدی اخوان ثالث و احمد شاملو. هشتمین همایش بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی. زنجان.
عالی عباسآباد، یوسف؛ سلیمانی، صدیقه (1393). جستاری در مفهوم آرمانشهر از دیدگاه مهدی اخوان ثالث. مدیریت شهری و روستایی. 13 (34)، 372- 359.
فاستر، مایکل ب (1358). خداوندان اندیشههای سیاسی. ترجمه جواد شیخ الاسلامی. تهران: امیرکبیر.
قائمی، فرزاد (1386). انواع و نمودهای ادبیات آرمانشهری در ادبیات کلاسیک. ادبیات فارسی (دانشگاه آزاد مشهد)، 4 (15 و 16)، 305-287.
نفیسی، محمود (1368). سیری در اندیشههای اجتماعی مسلمین. تهران: امیری.
_||_Akhavan sales, M. (2008). Arghanoon. Tehran: Zemestan.
Akhavan sales, M. (2008). I love you, Old Land. Tehran: Zemestan.
Akhavan sales, M. (2008). End of Shahnameh. Tehran: Zemestan.
Akhavan sales, M. (2008). Savaheli and khooziat. Tehran: Zemestan.
Akhavan sales, M. (2008). Another Year, oh Neibor oh Friend. Tehran: Zemestan.
Akhavan sales, M. (2008). Three Book. Tehran: Zemestan.
Akhavan sales, M. (2008). Winter. Tehran: Zemestan.
Akhavan sales, M. (2008). From This Avesta. Tehran: Zemestan.
Akhavan sales, M. (2008). Old Tree And Forest. Tehran: Zemestan.
Akhavan sales, M. (2008). Ten Letters. Tehran: Zemestan.
ALI Abasabad, y.; Soleymani, S. (2014). A research on the concept of Utopia from the perspective of The third brotherhood. Journal of Urban Management. 13 (34), 359-372.
Ashoori, D. (2008). Political Encyclopedia. Tehran: Morvarid.
Ashrafzadeh, R. (2016). Utopia in Attar’s Mantegh al Teyr. Azad University Literature Quarterly Mashhad. 12 (5), 163-182.
Bahar, M. (1983). Research in Iranian Mythology. Tehran: Agah.
Doostkhah, J. (1991). Avesta, The Oldest Iranian Poems and Texts. Tehran: Morvarid.
Dehkhoda, A. (1982). Dictionary. Tehran: Rowzaneh.
Faster, M. (1979). Gods of Political Thoughts. Sheykhol Eslami, J. (Trans.). Tehran: Amir Kabir.
Gaemi, F. (2007). Types and manifestations of utopian literature in classical literature. Journal of Persian Literature of Mashhad Azad University. 4 (15-16), 287-305.
Hafez, sh. (2004). The Odes. Tehran: Zavar.
Jahadi, A. (2015, Septamber). Analysis of Utopia and anti-Utopia in Akhavan Sales's thought. The 10th International Persian Literature Conference. Mohagheg Ardabili’s university.
Nafisi, M. (1989). A Review of Muslim Social Thoughts. Tehran: Amiri.
Papkin, R., Strol, A. (2015). General Philosophy. Mojtabavi, j. (Trans.). Tehran: Hekmat.
Pirnia, H. (2005). History of Ancient Iran. Tehran; Negah.
Soltani, H,; Zamani, Z. (2014, January). The place of poetry and poets of Utopia, Akhwan Sales and Ahmad Shamlou. The 8th International Conference of Persian Literature Promotion Association. Zanjan.
Zarshenas, SH. (2015). About Nihilism and its Evolution. Tehran: Kanoon e Andisheh e Javan.